Gå til innhold

Hvordan ville du reagert i dette tilfellet? Sjef som diskriminerer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i vikariat fra august og vikariatet mitt går ut i mars. Alle de andre nyansatte har fått forlenget sitt vikariat da det var i ferd med å gå ut, men jeg har ikke fått forlenget og jeg mistenker at årsaken er at jeg er gravid og har termin i juni. Flere av mine kolleger reagerer på sjefens atferd og forteller at de har aldri opplevd at noen nyansatte ikke har fått forlenget sitt vikariat. 

Jeg har snakket med sjefen to ganger og sa sist til henne "Jeg er nysgjerrig på hvorfor de andre nyansatte har fått forlenget sitt vikariat".

 

I dag på personalmøte så sa sjefen følgende:

"Det er flere av de nyansatte som har bekymret seg om hvorvidt de får videre vikariat , men det er ingen nyansatte som trenger å bekymre seg for det"...

Hvordan ville du reagert?

 

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke naturlig å tolke utsagnet hennes som at du også får forlenget vikariatet?

Anonymkode: 511ef...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på å være nyansatt og være i et vikariat. 

Anonymkode: 4804f...546

Hun snakker kun om nyansatte. Nyansatte i vikariat. Jeg er nyansatt i likhet med de andre nyansatte. 

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke naturlig å tolke utsagnet hennes som at du også får forlenget vikariatet?

Anonymkode: 511ef...dd8

Jeg har jo fått beskjed om at jeg ikke får forlenget..

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De er jo ikke pliktig til å ansette deg

Anonymkode: 2abf1...b3b

Nei, men er det ikke rart at sjefen hevder at alle får forlenget vikariatet når det ikke er tilfelle?

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun snakker kun om nyansatte. Nyansatte i vikariat. Jeg er nyansatt i likhet med de andre nyansatte. 

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Du er vikar. Ikke nyansatt.

Anonymkode: ad310...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men er det ikke rart at sjefen hevder at alle får forlenget vikariatet når det ikke er tilfelle?

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Ja, det er jeg enig i. Men har du ikke konfrontert henne med det da?

Anonymkode: 2abf1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun snakker kun om nyansatte. Nyansatte i vikariat. Jeg er nyansatt i likhet med de andre nyansatte. 

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Du er sikker på at du ikke blander her nå da, for nyansatt og vikar er som regel 2 forskjellige ting

Anonymkode: 2abf1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jo fått beskjed om at jeg ikke får forlenget..

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Høres ut dom klar diskriminering. Da kan du kontakte likestillings og diskrimineringsombudet.

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er sikker på at du ikke blander her nå da, for nyansatt og vikar er som regel 2 forskjellige ting

Anonymkode: 2abf1...b3b

Hun blander ikke. Dette var sjefens ord. Og man kan være nyansatte et vikariat.

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er vikar. Ikke nyansatt.

Anonymkode: ad310...1e4

Hun er ansatt i et vikariat!

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er jo ikke pliktig til å ansette deg

Anonymkode: 2abf1...b3b

De er pliktig til å tilby HI forlenget vikariat, dersom den HI vikarierer for blir borte lenge. De kan ikke si opp kontrakten med HI og ansette en ny.

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De er pliktig til å tilby HI forlenget vikariat, dersom den HI vikarierer for blir borte lenge. De kan ikke si opp kontrakten med HI og ansette en ny.

Anonymkode: 449f8...545

Altså ansette en ny vikar. Det vil være ulovlig. De kan derimot sette inn vikar for vikaren.

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen krav på forlengelse av et vikariat. De her som skriker likestillingsombudet ol., hva tenker dere HI har og komme med ? 

Anonymkode: 96a78...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den som du er vikar for, skal den personen fortsatt være borte da?? Det er jo DET som er essensielt her. Hvis vedkommende er tilbake er det jo ikke noe vikariat å forlenge...

Anonymkode: 9f813...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså ansette en ny vikar. Det vil være ulovlig. De kan derimot sette inn vikar for vikaren.

Anonymkode: 449f8...545

Hvor står det at det er ulovlig?

Anonymkode: 2abf1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De er pliktig til å tilby HI forlenget vikariat, dersom den HI vikarierer for blir borte lenge. De kan ikke si opp kontrakten med HI og ansette en ny.

Anonymkode: 449f8...545

Det er de abselutt ikke pliktig til å gjøre. Vikarer har også prøvetid. 

Anonymkode: f3b17...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært i vikariat fra august og vikariatet mitt går ut i mars. Alle de andre nyansatte har fått forlenget sitt vikariat da det var i ferd med å gå ut, men jeg har ikke fått forlenget og jeg mistenker at årsaken er at jeg er gravid og har termin i juni. Flere av mine kolleger reagerer på sjefens atferd og forteller at de har aldri opplevd at noen nyansatte ikke har fått forlenget sitt vikariat. 

Jeg har snakket med sjefen to ganger og sa sist til henne "Jeg er nysgjerrig på hvorfor de andre nyansatte har fått forlenget sitt vikariat".

 

I dag på personalmøte så sa sjefen følgende:

"Det er flere av de nyansatte som har bekymret seg om hvorvidt de får videre vikariat , men det er ingen nyansatte som trenger å bekymre seg for det"...

Hvordan ville du reagert?

 

Anonymkode: adeb6...0b0

Jeg tolker det som helt åpenbar diskriminering, og tenker du har en god sak. Jeg hadde tatt dette videre om jeg var deg.

Jeg har to barn og har opplevd at i begge barselgruppene var det flere damer som var utsatt for diskriminering pga. graviditet/permisjon. De fleste av dem har bare fått sagt opp stillingene sine mens de har vært borte, og har ingen jobb å komme tilbake til, men også forbigåelser og andre ting. 

Jeg råder deg til å ta en tlf. til likestillingsombudet og drøfte saken med dem. Så kan du se an hvordan du vil gå fram etter det. Det eneste tipset jeg har etter det er aldri hiss deg opp. Vær kjølig som is hele veien, og saklig men bestemt, så kommer du langt.

Anonymkode: 018db...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ingen krav på forlengelse av et vikariat. De her som skriker likestillingsombudet ol., hva tenker dere HI har og komme med ? 

Anonymkode: 96a78...0fe

At absolutt alle andre har fått forlenget sitt vikariat og at hi ikke viser til noen spesiell omstendighet, som skulle tilsi at noe annet gjelder for henne. 

Anonymkode: 018db...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At absolutt alle andre har fått forlenget sitt vikariat og at hi ikke viser til noen spesiell omstendighet, som skulle tilsi at noe annet gjelder for henne. 

Anonymkode: 018db...913

Det må jo nødvendigvis ikke ha noe med graviditeten å gjøre. Kanskje de ikke er fornøyd med jobben hun gjør

Anonymkode: 2abf1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

I dag på personalmøte så sa sjefen følgende:

"Det er flere av de nyansatte som har bekymret seg om hvorvidt de får videre vikariat , men det er ingen nyansatte som trenger å bekymre seg for det"...

Hvordan ville du reagert?

 

Anonymkode: adeb6...0b0

Du sier at du har fått beskjed om at du ikke får vikariatet forlenget, da vil jeg ikke tolke det som at du er blant disse som "er bekymret" - for du har jo fått beskjed og trenger ikke å gå rundt og lure.  Sånn tolker jeg det.

Dessverre er det ikke uvanlig at gravide blir diskriminert i sånn tilfeller. Ta det med fagforeningen din og hør om det er noe du kan gjøre. Ofte er det ikke det dessverre, men det kan være verdt å ta det opp uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ansatt som vikar betyr det at du skal vikariere for en spesiell person. Feks dersom vedkommende er i permisjon eller er sykmeldt.

bedriften kan også ansette personer midlertidig i prosjekt. Et tredje alternativ er å være midlertidig ansatt uten spesielt grunnlag. Bedriften kan ha opptil 15% av arbeidsstokken i midlertidig stilling i opptil ett år. 

Anonymkode: b4b90...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har ingen krav på forlengelse av et vikariat. De her som skriker likestillingsombudet ol., hva tenker dere HI har og komme med ? 

Anonymkode: 96a78...0fe

Så fremt den hun er vikar for skal være borte lenger, så har hun krav på forlengelse. 

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...