Anonym bruker Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Mens barna er små har jeg valgt å jobbe vikariater 80%. Jeg bor i en storby og har en bra kombinasjon av utdannelse og erfaring så det er null problem å få vikariat. I tillegg tar jeg meg fri mellom vikariater, på den måten løser vi ferie veldig greit. Selvsagt har vi god økonomi når vi kan gjøre dette. Uansett, startet i nytt vikariat før jul. Jeg merket raskt at jeg kom til en arbeidsplass uten synlige gode ledere og det er mye hvisking i gangene og sure ansatte. Jeg orker ikke forholde meg til dette, skal være her i en kort periode så forholder meg profesjonell. Når jeg er ansatt 80% så jobber jeg ikke overtid, dette ble kommunisert og akseptert. Så begynner mellomleder (hun under han som hyret meg inn) å kalle meg inn på møter, skikkelig uproffe møter der hun viser sin misnøye fordi jeg ikke jobber overtid, og hun har kommet med vage trusler «folk som ikke er villig til å dra lasset må vi kvitte oss med» jeg forholder meg helt rolig og viser bare til avtalen, om det er et problem må du diskutere dette med din leder som hyret meg inn. Hvorpå hun sier, jeg må nok bare se på andre løsninger. Og i tillegg er hun frekk nok til å si, det vil jo ikke bli lett for deg heller når du ikke har en inntekt. Nå er jeg så møkksur at jeg har kontaktet rekrutteringsbyrået og vil be om å bli frigjort fra avtalen. Hva tenker dere? Skal man som vikar finne seg i dette? Anonymkode: 0140f...8fd
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 Nei, jeg tenker at du er ryddig i din måte å gjøre det på, mens hun er uprofesjonell. Jeg er usikker på om jeg hadde bedt om å få å bli frigjort, jeg hadde nok fort heller blitt trassig og «overprofesjonell» overfor henne. For å hjelpe de andre ansatte litt, samtidig som du kan bevisstgjøre henne på hennes uprofesjonelle væremåte, kan du dokumentere slike påstande og trusler, og gå videre til ledelse med dem. De kan heller ikke kvitte seg med en dårlig ansatt (henne) uten god dokumentasjon.
litekreativtbrukernavn Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Dokumenter alt. (håper litt for din skyld at hun er dum nok til å skrive noe slikt på sms eller mail til deg) Be om referat fra "møtene" hun har med deg herreter. Ha med deg tillitsvalgt på disse møtene. Du skal ikke måtte finne deg i den type behandling, uansett hvor du er (vikar, lærling eller fast).
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2019 #4 Skrevet 6. februar 2019 Jeg ville gått til den som ansatte deg og tatt det opp med denne. Saklig og profesjonelt fortalt at du har en avtale og at leder kommer med indirekte trusler. Anonymkode: c7a19...6b5
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2019 #5 Skrevet 6. februar 2019 2 timer siden, den perfekte mor skrev: Nei, jeg tenker at du er ryddig i din måte å gjøre det på, mens hun er uprofesjonell. Jeg er usikker på om jeg hadde bedt om å få å bli frigjort, jeg hadde nok fort heller blitt trassig og «overprofesjonell» overfor henne. For å hjelpe de andre ansatte litt, samtidig som du kan bevisstgjøre henne på hennes uprofesjonelle væremåte, kan du dokumentere slike påstande og trusler, og gå videre til ledelse med dem. De kan heller ikke kvitte seg med en dårlig ansatt (henne) uten god dokumentasjon. Dette! Ta en for de stakkars fast ansatte som ikke er i en så heldig økonomisk situasjon som deg. Anonymkode: 6a899...008
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2019 #6 Skrevet 6. februar 2019 Står det i din kontrakt at du ikke skal jobbe ekstra, uansett om det skjer uforutsette ting? Anonymkode: af5ba...8e6
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2019 #7 Skrevet 6. februar 2019 Hun er ufin og uprofesjonell, men samtidig så forstår jeg at hun blir litt overgitt over at en ansatt aldri vil bidra noe ekstra. Det er noe i det hun sier om å dra lasset. Anonymkode: de659...9e0
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2019 #8 Skrevet 6. februar 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun er ufin og uprofesjonell, men samtidig så forstår jeg at hun blir litt overgitt over at en ansatt aldri vil bidra noe ekstra. Det er noe i det hun sier om å dra lasset. Anonymkode: de659...9e0 Det er jo ofte en grunn til at man velger å jobbe 80 % da, når man frivillig gjør dette. Da er man også ofte tydelig på det under ansettelsesprosessen, slik HI var. Og da gjør arbeidsgiver et bevisst valg når de likevel velger å ansette vedkommende, og for ta følgene av det. Anonymkode: 6a899...008
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2019 #9 Skrevet 6. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hun er ufin og uprofesjonell, men samtidig så forstår jeg at hun blir litt overgitt over at en ansatt aldri vil bidra noe ekstra. Det er noe i det hun sier om å dra lasset. Anonymkode: de659...9e0 I så tilfelle ikke meg hun skal bli sur på. Jeg ble spurt om jeg kunne (de var ute etter en med min kunnskap) jeg sa jeg jobbet bare 80% og det var greit. Jeg presiserte flere ganger at jeg er ikke heller tilgjengelig for overtid i tøffe perioder. Slik er det. Klarere får jeg ikke blitt. Han som leide meg inn garanterte at dette ikke ville by på noe problem, så da får hun ta det med han. Og det handler ikke om å ville, min mann og jeg har valgt å ha det slik i to år til, jeg KAN ikke jobbe overtid fordi jeg må hente i barnehagen. Anonymkode: 0140f...8fd
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2019 #10 Skrevet 6. februar 2019 Altså; selv om du kun er ansatt 80% så kan de selvsagt pålegge deg overtid dersom det gjøres innenfor reglene i AML. «Vil ikke» er ikke en gyldig grunn for å nekte overtid. Gyldige grunner er sosiale og velferdsmessige grunner, feks at man selv er syk, at man ikke har barnevakt utover normalarbeidsdagen osv. Anonymkode: 9491c...92d
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2019 #11 Skrevet 6. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: I så tilfelle ikke meg hun skal bli sur på. Jeg ble spurt om jeg kunne (de var ute etter en med min kunnskap) jeg sa jeg jobbet bare 80% og det var greit. Jeg presiserte flere ganger at jeg er ikke heller tilgjengelig for overtid i tøffe perioder. Slik er det. Klarere får jeg ikke blitt. Han som leide meg inn garanterte at dette ikke ville by på noe problem, så da får hun ta det med han. Og det handler ikke om å ville, min mann og jeg har valgt å ha det slik i to år til, jeg KAN ikke jobbe overtid fordi jeg må hente i barnehagen. Anonymkode: 0140f...8fd Men hva står det i kontrakten din? Jeg tipper ordene har falt på en måte der du tror du er lovet 0 overtid, mens den som ansatte deg har tenkt at du ikke skal ha noe fast ekstra. Da er det kontrakten din som gjelder. Anonymkode: af5ba...8e6
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #12 Skrevet 7. februar 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun er ufin og uprofesjonell, men samtidig så forstår jeg at hun blir litt overgitt over at en ansatt aldri vil bidra noe ekstra. Det er noe i det hun sier om å dra lasset. Anonymkode: de659...9e0 Hvis de trenger flere folk, så må de jo hyre inn flere folk, ikke mase på de eksisterende. Anonymkode: 45168...808
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #13 Skrevet 7. februar 2019 8 hours ago, Anonym bruker said: Altså; selv om du kun er ansatt 80% så kan de selvsagt pålegge deg overtid dersom det gjøres innenfor reglene i AML. «Vil ikke» er ikke en gyldig grunn for å nekte overtid. Gyldige grunner er sosiale og velferdsmessige grunner, feks at man selv er syk, at man ikke har barnevakt utover normalarbeidsdagen osv. Anonymkode: 9491c...92d Så skriver også HI at hun må jobber redusert fordi hun må hente i barnehagen = Sosial grunn. Anonymkode: 9f321...ca1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #14 Skrevet 7. februar 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Så skriver også HI at hun må jobber redusert fordi hun må hente i barnehagen = Sosial grunn. Anonymkode: 9f321...ca1 Ja, hvis hun hadde vært alene om omsorgen. Og ikke hadde hatt barnehage på den 5. dagen. Men barna har en far og dessuten står det ingenting om at far er utilgjengelig. med mindre det er avtalt i kontrakt at det ikke skal jobbens mer enn 80% overhode så er det styringsretten som gjelder. I såfall må man søke fritak fra å bli beordret til overtid. Anonymkode: 9491c...92d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå