Gå til innhold

Montessoriskole, litt større barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 11 fungerer litt dårlig på skolen og vurderer nå montessori. Noen her som har litt større barn i montessori som kan si litt hvordan de har det? 

Anonymkode: ea129...804

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytt*

Skrevet

Har du satt deg godt inn i filosofien og verdisynet? Tenker det er det viktigste jeg... det er skole som alt annet, men med en "annen vinkling" om du vil. 

Måtte selv ta sønnen min ut av vanlig skole og inn i en privat. Satte meg godt inn i verdisynet og visjonen til den nye skolen. En del var jeg noe skeptisk til, så jeg måtte gå noen runder med meg selv for å se om jeg kunne leve med det og hvordan det ville påvirke barnet evt. Fant ut at det var ok (man kan ikke putte et barn inn i en type skole og så klage på nettopp verdisynet de fører). Det har faktisk gått over all forventning, og det er sjeldent det dukker opp holdninger jeg ikke liker og var redd for i forkant. Når det skjer, har jeg heldigvis et barn som er godt reflektert og som tar det med seg hjem til diskusjon. Jeg tenker at det kan være positivt at han møter forskjellige ideologier hjemme og på skolen, og han lærer seg å respektere mennesker med andre verdier og holdninger på en sunn måte, samtidig som han lærer å beholde sine verdier på tross av hva andre måtte mene. 

Anonymkode: 233a6...490

Skrevet

Ta kontakt med skolen og hør hva de kan tilby. En del barn med faglige og strukturelle utfordringer i den vanlige skolen, blomstrer i Montessoriskolen. Problemet her heg bor, er at skolen (spes. ungdomstrinnet) har blitt fylt opp av skoleleie, de med utagerende ADHD osv. Det gjør at de for tiden sliter med en utagerende gruppering av gutter. Min gutt har lærevansker og har asf, og jeg ville ikke sette ham inn i en dysfunksjonell klasse. 

Anonymkode: 91e89...bcd

Skrevet

Her gikk min datter siste året på ungdomskolen, de var helt ny oppstartet da, så hun kunne ikke ha startet før. Vi gikk fra og ha ei som ikke gikk på skolen, og var deprimert, til å komme seg på skolen nesten hver dag, og blomstret. Skulle bare så ønske de hadde startet 2 år før.

Anonymkode: ccb5c...617

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Finner jo endel om hva pedagogikken deres går ut på, bare så vanskelig å forstå helt hva de mener på alt. 

Sønnen min har asf og sliter med å klare å følge med når lærer foreleser i plenum, er i tillegg litt kaotisk pga base (støy og uro) Han har spesped, men lite ut av klassen. 

Har lyst til å flytte til større by (bor på bygda nå) og veldig redd større miljø kan gjøre ting berre. Var pga det jeg tenkte at han kanskje kunne bli bedre skjermet i en mindre skole, samt at de ser ham bedre. 

Veldig usikker altså. Er Trondheim vi ønsker å flytte til og de åpner montessori ungdomsskole for første gang der til høsten. De skal ha 120 plasser på sikt, men tar inn kun 50 første året. 

Hi

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle sammen. Finner jo endel om hva pedagogikken deres går ut på, bare så vanskelig å forstå helt hva de mener på alt. 

Sønnen min har asf og sliter med å klare å følge med når lærer foreleser i plenum, er i tillegg litt kaotisk pga base (støy og uro) Han har spesped, men lite ut av klassen. 

Har lyst til å flytte til større by (bor på bygda nå) og veldig redd større miljø kan gjøre ting berre. Var pga det jeg tenkte at han kanskje kunne bli bedre skjermet i en mindre skole, samt at de ser ham bedre. 

Veldig usikker altså. Er Trondheim vi ønsker å flytte til og de åpner montessori ungdomsskole for første gang der til høsten. De skal ha 120 plasser på sikt, men tar inn kun 50 første året. 

Hi

Da min datter startet opp, så var de bare 20 elever det første året. Noe som var veldig godt for henne. Hun slet veldig med konsentrasjonen. De har undervisning, men de jobber og mye for seg selv, og hvor læreren går rundt og hjelper individuelt. Så jobber de litt i grupper. De får ofte velge litt selv, trengte de ro, kunne de gå på rom for seg selv, og jobbe der. 

Anonymkode: ccb5c...617

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...