Gå til innhold

Gravid og student


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og er student på 1. året. Jeg har ikke jobbet under studiene, og lurer på om jeg kan klare meg økonomisk etter fødsel. Har egentlig ikke lyst å ta pause fra utdanningen. Samboer jobber 100 %. Hva skal jeg leve av? Og hva gjør jeg med studiene? Dette er spørmål som dukker opp. Håper på gode råd. Takk

Anonymkode: 63087...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er gravid og er student på 1. året. Jeg har ikke jobbet under studiene, og lurer på om jeg kan klare meg økonomisk etter fødsel. Har egentlig ikke lyst å ta pause fra utdanningen. Samboer jobber 100 %. Hva skal jeg leve av? Og hva gjør jeg med studiene? Dette er spørmål som dukker opp. Håper på gode råd. Takk

Anonymkode: 63087...3c0

Ring Lånekassen og Nav, så kan du forhøre deg der. Jeg antar du har mottatt stipend?

Anonymkode: a8d04...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ordning har dere to med økonomi? Har dere felles økonomi eller er det mitt og ditt? Jeg fikk to barn under studiene, og med førstemann jobbet jeg ikke. Det hadde helt klart vært lettere økonomisk om jeg hadde hatt inntekt, men det gikk likevel å leve på hans lønn pluss det vi fikk fra lånekassen. Fordi vi hadde felles økonomi. Med nr to kuttet jeg ut 10 studiepoeng siste semester og klarte med det å jobbe 50%. Da eksamen var allerede i mai og jeg hadde termin i august, fikk jeg gå opp i 100% de siste månedene, og fikk dermed det som lønnsgrunnlag i permisjonstiden. Det var fantastisk, og vel verd å senere måtte ta opp de 10 sp! 😊

Ønsker deg masse lykke til! Det kommer til å gå bra, selv om det ikke nødvendigvis er ideelt eller lett ☺️

Anonymkode: 6c8bb...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et barn i høst, rett rundt studiestart. Vi studerer 100% begge to, og har dermed rett på engangsstønad (den er nå økt til 83 000), foreldrestipend (lånet blir omgjort til stipend) og forsørgerstipend. For oss har det fungert uten pause fra studiene, men det krever ekstra innsats. Babyen sover vanligvis mye i starten og noen av emnene jeg tar "streames", dermed kan jeg sitte hjemme i stua og se på forelesning i enkelte fag. Hvis du er motivert, og babyen din normalt frisk og du ikke har altfor mye obligatorisk oppmøte på studiet ditt, tror jeg du klarer deg fint. De mest rutinerte studentene, er de med barn!

Fordelene med å få barn under studiene er mange. Du er ung. Du er mye mer fleksibel ift. barnet. Du er ikke borte 8-16 hver dag, og barnet kan ha korte dager i barnehagen. Du blir prioritert når det kommer til studentbolig, barnehageplass osv. Det er ofte andre studenter rundt deg som har mulighet til å passe barnet en times tid hvis det blir krise.

Hvis du melder flytting til kommunen du studerer i, kan du søke om bostøtte. Blir det innvilget, kan du få et par tusen ekstra i mnd. En baby trenger ikke å koste altfor mye. Du kjenner helt sikkert noen som har barn som gjerne vil bli kvitt utstyret sitt. Ellers finner du mye bra og billig på FINN. Babyen drikker morsmelk, så matbudsjettet øker ikke. ;) Den største ekstra kostnaden for oss, var bleier tror jeg, hehe. 

 

Anonymkode: f66f7...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå anta du kan ta engangsstønad og siden du studerer har far fri nesten 1 år. Var hvertfall det som var tilfelle med noen bekjente av meg. Mannen overtar din permisjon. Men du må vel fort over i studiearbeid, så amming må gjerne skje på jobb at far kommer innom med baby.

Anonymkode: cd9d5...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

På 10.2.2019 den 21.44, Anonym bruker skrev:

Vil nå anta du kan ta engangsstønad og siden du studerer har far fri nesten 1 år. Var hvertfall det som var tilfelle med noen bekjente av meg. Mannen overtar din permisjon. Men du må vel fort over i studiearbeid, så amming må gjerne skje på jobb at far kommer innom med baby.

Anonymkode: cd9d5...df2

Skjønte ikke helt dette. Er voksen student, så hører ikke til noen studentmiljø. Regner meg å måtte ta engangstønad. Skal jobbe i sommer, men tre mnd teller vel neppe for å få foreldrepenger? Har termin i november, så tenker at det mest gunstige hadde vært å fullført 1. semester 2. år. Men litt usikker på om det går.

Anonymkode: 63087...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

På 3.3.2019 den 13.54, Anonym bruker skrev:

 

Skjønte ikke helt dette. Er voksen student, så hører ikke til noen studentmiljø. Regner meg å måtte ta engangstønad. Skal jobbe i sommer, men tre mnd teller vel neppe for å få foreldrepenger? Har termin i november, så tenker at det mest gunstige hadde vært å fullført 1. semester 2. år. Men litt usikker på om det går.

Anonymkode: 63087...3c0

Hvor langt er du på vei? Kan du få deg en jobb (hva som helst) veldig kjapt og kanskje klare å jobbe i seks måneder før du må ut i permisjon? Hvor mye du tjener regnes ut fra de tre siste månedene, så du trenger bare å få deg en hvilken som helst jobb nå, og så ha best mulig inntekt de siste tre månedene. (Husk at du kan bli sykmeldt mot slutten, så ikke press de tre månedene for mye.)

Det er sånn jeg har forstått informasjonen hos NAV i hvert fall. Se denne nettsida: https://familie.nav.no/

Så kan du jo studere mens du er i permisjon hvis du ønsker det. Tror i hvert fall ikke det er noen regler mot å melde seg opp til eksamener mens man er i foreldrepermisjon, men det er lurt å sjekke opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...