Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #1 Skrevet 5. februar 2019 Jeg har rundt 800 000 i lønn og er redd jeg går mot å bli ufør. Aap og uføretrygd er vel 66% av 6G som er litt over 500 000, altså får man ca 370 000 eller noe? Dette må jeg da betale vanlig skatt av eller? Oppjusteres det mtp lønnsøkninger når åra går? Hadde jeg jobber ville jeg jo fått mer i lønn for hvert år. Forsikringen via jobben er uførepensjon, må en skatte av de utbetalingene også? Får ca 137 000 per år fra den. Min private forsikring har en pott på 4 millioner som utbetales månedlig fra aap til man er permanent ufør, da får man resten ut. Vil dette bli «nok» mtp hva jeg er vant med av inntekt? 4 mill vil dekke alt jeg har av gjeld. Jeg er dårlig med tall og okonomi, kan noen som forstår dette si hva de tror? Jeg får ikke sove fordi jeg bekymrer meg så for økonomien fremover. Vet jeg har «mye» i forhold til mange, men så er man jo vant til det man pleide å ha. Anonymkode: 13d5f...d7d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #2 Skrevet 5. februar 2019 Ja, du må betale vanlig skatt av AAP pg Ufør. Du må skatte av forsikringen gjennom jobben og. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du bekymer deg så veldig for det økonomiske, det ser jo ut som om du har ganske mye. Bare forsikringen gjennom jobben vil gi noen tusen i mnd. Så må man bare innstille seg på at man kanskje ikke kan ha det sånn som man hadde det. Anonymkode: 528f4...d29
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #3 Skrevet 5. februar 2019 Ja, du må skatte som vanlig av pengene du får fra nav forsikringspengene du får hver måned fra jobb. Siden du har en såpass god egen forsikring i tillegg er det ingenting å ligge søvnløs over. Regner med at de i banken vil være villig til å hjelpe deg om det en periode vil bli vanskelig å betale alt, du kan f.eks betale bare renter på lånet en periode og evt innfri det den dagen du blir uflør. Du har et godt sikkerhetsnett, og da ordner ting seg greit. Anonymkode: 839c4...e59
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #4 Skrevet 5. februar 2019 Ja, det er vel kanskje greie beløp, men jeg vet jo at i jobb ville jeg tjent mye mer. Jeg har jo igjen 25 år jeg ville ha jobbet også så livet blir jo veldig annerledes også økonomisk pga dette. Hvordan påvirker dette pensjon? Må jeg belage meg på dårlig pensjon også da siden jeg vil ha liten inntekt? Anonymkode: 13d5f...d7d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #5 Skrevet 5. februar 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er vel kanskje greie beløp, men jeg vet jo at i jobb ville jeg tjent mye mer. Jeg har jo igjen 25 år jeg ville ha jobbet også så livet blir jo veldig annerledes også økonomisk pga dette. Hvordan påvirker dette pensjon? Må jeg belage meg på dårlig pensjon også da siden jeg vil ha liten inntekt? Anonymkode: 13d5f...d7d Det er klart det er forandring, men det er det jo uansett hvor mye man tjener. Alle faller jo i inntekt, om den var på 800 000 eller om den var på 400 000 før. Jeg går på AAP, og er ikke i nærheten av de summene som du har, men man lærer seg å disponere pengene annerledes, man finner ut at man egentlig ikke trenger så mye. Det er kjempesurt, og det er tungt å bekymre seg over det økonomiske på toppen av at man fallaer t av arbeidslivet. Men du har endel sikkerhetsnett som den andre anonyme og sier, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg alt for mye. Anonymkode: 528f4...d29
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #6 Skrevet 5. februar 2019 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er klart det er forandring, men det er det jo uansett hvor mye man tjener. Alle faller jo i inntekt, om den var på 800 000 eller om den var på 400 000 før. Jeg går på AAP, og er ikke i nærheten av de summene som du har, men man lærer seg å disponere pengene annerledes, man finner ut at man egentlig ikke trenger så mye. Det er kjempesurt, og det er tungt å bekymre seg over det økonomiske på toppen av at man fallaer t av arbeidslivet. Men du har endel sikkerhetsnett som den andre anonyme og sier, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg alt for mye. Anonymkode: 528f4...d29 Håper du har rett. Men det er faktisk ganske så mye høyere fall når man har høy inntekt altså, siden NAV elegant fjerner alt over 6G i utregningen. Har man 400 000 så får man jo faktisk 66% av det man tjente. Jeg får 40%. Joda, en må jo lære seg å disponere annerledes, men en får jo ikke akkurat mindre utgifter av å være syk heller. Anonymkode: 13d5f...d7d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #7 Skrevet 5. februar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Håper du har rett. Men det er faktisk ganske så mye høyere fall når man har høy inntekt altså, siden NAV elegant fjerner alt over 6G i utregningen. Har man 400 000 så får man jo faktisk 66% av det man tjente. Jeg får 40%. Joda, en må jo lære seg å disponere annerledes, men en får jo ikke akkurat mindre utgifter av å være syk heller. Anonymkode: 13d5f...d7d Men så har jo du med 800 000 inntekt kanskje hatt større muligheter til å spare og skaffe deg verdier, enn en som har hatt 400 000. Anonymkode: 528f4...d29
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #8 Skrevet 5. februar 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men så har jo du med 800 000 inntekt kanskje hatt større muligheter til å spare og skaffe deg verdier, enn en som har hatt 400 000. Anonymkode: 528f4...d29 Joda, en har jo hatt det i teorien. Men økt lønn gir økt forbruk da. Kjedelig å måtte selge huset også midt oppi dette. Anonymkode: 13d5f...d7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå