Gå til innhold

Hva har man rett til som aleneforsørger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før noen pumper ut «skal ha skal ha skal ha», så spør jeg ikke av griskhet. Jeg lurer kun på hva man har rett til av økonomisk stønad om man har to barn i barnehage og småskolealder. Min inntekt ligger på mindre enn 400k årlig. Er fulltidsarbeidende.

akkurat nå er det kun økonomien som holder meg her. Jeg ønsker ikke gå i detaljer om mannen min. Men at jobben hans betyr mer for han enn barna er vel kanskje dekkende nok. Jeg er lei av å se de skuffede ansiktene hver dag fordi far velger å «jobbe» (dvs. dra på kontoret og shitprate med kolleger og surfe på nett). Jeg er lei av å måtte «forsvare» han ovenfor de («nei, pappa måtte på jobb, derfor er han ikke her») Men jeg tenker nå på å ta med barna og gå.

Om dette blir til en aleneforsørgersak, så må jeg vite at jeg kan gi barna mine mat og tak over hodet.

noen som vet hvilke stønader man har rett på? Ønsker og å bli boende j nærheten av far, dvs; boligpriser og leiepriser tilsvarende 10k i mnd

Anonymkode: ecda1...875

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har hovedomsorgen så må far betale barnebidrag, og som aleneforsørger har du også krav på en ekstra barnetrygd. Du kan også sjekke om du ligger over eller under grensen for og få støtte til barnehage og sfo.

Anonymkode: 92ef1...ae4

Skrevet

Dobbelt barnetrygd og bidrag fra far

Anonymkode: c504e...662

Skrevet

Dersom du skal ha hovedomsorgen for barna:

En ekstra barnetrygd.

Barnebidrag fra far (hvor mye avhenger av din inntekt, hans inntekt og hvor mye samvær han skal ha, du kan finne en bidragskalkulator på nav.no)

Noe lavere skatt (hvor mye vil variere, du kan regne ut ut fra dine forutsetninger på skatteetaten.no)

Anonymkode: b77dd...f7f

Skrevet

Alle aleneforsøgere får en ekstra barnetrygd og særfradrag på skatten. 

Støtte til barnetilsyn er behovsprøvd, men om du tjener under 400.000 vil du få det 

Så kommer bidraget fra far på toppen. 

Anonymkode: e36e4...a97

Skrevet

Vil tro du kan få redusert barnehagebetaling . det må du søke om. Bostøtte

Anonymkode: 274e4...9f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...