Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #1 Skrevet 4. februar 2019 Jeg skal sitte barnevakt for en 1 åring jeg ikke kjenner å moren snakker kun spansk. Jeg kan ikke eneste ord spansk å sliter derfor med hvordan jeg skal klare å gi henne ett godt inntrykk av meg som barnevakt. Ettåringen forstår mest sannsynlig heller ikke norsk ettersom han ikke går i bhg enda. Skal jeg likevel bare snakke norsk til han når jeg leker med han på golvet? Mor er alenemamma å hadde ingen andre å spørre ettersom venninen som pleier å passe måtte jobbe idag. Anonymkode: 80244...13a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #2 Skrevet 4. februar 2019 Mye kan gjøres med et stort smil og tydelig kroppsspråk. Snakk norsk til barnet, det går fint. Anonymkode: f8379...44c
❤lille stjerne❤ Skrevet 4. februar 2019 #3 Skrevet 4. februar 2019 Jeg tenker at da må du bare være veldig blid og bruke mye kroppsspråk, peke og vise. Snakk norsk til 1 åringen Selv om han ikke forstår ordene, det er bedre for stemningen enn å være taus. Google translate noen få ord og skriv på en lapp som du kan bruke med barnet slik som hei, spise/mat, drikke/tørst, navnet på noen leker som f.eks bok, ball, bamse så føler han at dere kommuniserer litt i hvertfall. Lek og pek, se i en bok sammen, lag lydene til dyra, trille ball, bygg tårn og ras ned. Det kommer til å gå kjempefint.
Oktavia Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 Hei, hvordan går det? - Hola, como estas? Er du tørst? - Tengo sed? Er du sulten? - Tengo hambre? Alt er bra. - Todo bien. Hadet. - Adios. Mye smil! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #5 Skrevet 4. februar 2019 Altså, ikke gi råd om hva man skal si på et annet 13 minutter siden, Oktavia skrev: Hei, hvordan går det? - Hola, como estas? Er du tørst? - Tengo sed? Er du sulten? - Tengo hambre? Alt er bra. - Todo bien. Hadet. - Adios. Mye smil! Lykke til! Ikke gi råd om hva man skal si på andre språk hvis du ikke kan helt grunnleggende ting. Tengo sed/tengo hambre betyr "JEG er tørst/sulten". Tviler på at barnet blir så veldig opplyst av at barnevakten på stotrende spansk informerer om at hun er sulten. Anonymkode: e0b11...e49
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #6 Skrevet 4. februar 2019 Jeg jobber i en bhg hvor en veldig stor andel av barna starter uten å kunne eller forstå norsk. De er alt fra 1-4 år. Du kommer veldig langt med kroppsspråk og gode, tydelige ansiktsuttrykk. Vær blid og smil mye. Ha et vennlig kroppsspråk. Skriv gjerne ned noen få, enkle gloser som f.eks; hei, takk, vær så god, vann, mat, ball og sove (hvis barnet skal sove mens du passer). Let gjerne frem et par barnesanger på youtube, spotify e.l. for å spille av. Det er ofte kjent for barnet og de blir fortere trygge om du viser litt interesse i å kommunisere ved å bruke morsmålet. Også er jo «borte bø» en universell lek, som alle ettåringer liker 😊 Lykke til Anonymkode: 52c83...530
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #7 Skrevet 4. februar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber i en bhg hvor en veldig stor andel av barna starter uten å kunne eller forstå norsk. De er alt fra 1-4 år. Du kommer veldig langt med kroppsspråk og gode, tydelige ansiktsuttrykk. Vær blid og smil mye. Ha et vennlig kroppsspråk. Skriv gjerne ned noen få, enkle gloser som f.eks; hei, takk, vær så god, vann, mat, ball og sove (hvis barnet skal sove mens du passer). Let gjerne frem et par barnesanger på youtube, spotify e.l. for å spille av. Det er ofte kjent for barnet og de blir fortere trygge om du viser litt interesse i å kommunisere ved å bruke morsmålet. Også er jo «borte bø» en universell lek, som alle ettåringer liker 😊 Lykke til Anonymkode: 52c83...530 Takk for tips! Skal legge barnet også ja. Anonymkode: 80244...13a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #8 Skrevet 4. februar 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså, ikke gi råd om hva man skal si på et annet Ikke gi råd om hva man skal si på andre språk hvis du ikke kan helt grunnleggende ting. Tengo sed/tengo hambre betyr "JEG er tørst/sulten". Tviler på at barnet blir så veldig opplyst av at barnevakten på stotrende spansk informerer om at hun er sulten. Anonymkode: e0b11...e49 Prøvde på google translate før jeg gikk men fikk heller ikke setningene rett. Snakket heller bare norsk til barnet. Anonymkode: 80244...13a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #9 Skrevet 4. februar 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Mye kan gjøres med et stort smil og tydelig kroppsspråk. Snakk norsk til barnet, det går fint. Anonymkode: f8379...44c Takk for tipset Gjorde det så han ble fort trygg på meg. Anonymkode: 80244...13a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå