Anonym bruker Skrevet 3. februar 2019 #1 Skrevet 3. februar 2019 Er så lei "liker ikke" og " vil ikke ha" kommentarer fra ungene. Går det ann å la være å lage middag en ukes tid for å se om de forandrer holdning? Anonymkode: 0561e...779
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2019 #2 Skrevet 3. februar 2019 Her i huset sier vi: Dette er det vi har - du får spise noe. Hvis ikke du spiser middag, blir det ikke dessert. Vi har hemmelig dessert hver dag. Gjerne noe sunt og enkelt fruktbasert. Feks stekte eplebåter med kanel og krem, fruktsalat med yoghurt, smotie. Mine tre har pleid å spise mere da, og liker i dag det meste. Når vi har andre barn på besøk, er det tortur. Veldig mange barn i dag liker nesten ikke noe. De er vant med å slippe å spise det de ikke liker, og ikke lært seg å spise nye ting. Det går i loff med syltetøy eller prim, pasta - gjerne med minst mulig saus, pølser, pannekaker, pizza o.l. Anonymkode: 3af43...0f9
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2019 #3 Skrevet 3. februar 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her i huset sier vi: Dette er det vi har - du får spise noe. Hvis ikke du spiser middag, blir det ikke dessert. Vi har hemmelig dessert hver dag. Gjerne noe sunt og enkelt fruktbasert. Feks stekte eplebåter med kanel og krem, fruktsalat med yoghurt, smotie. Mine tre har pleid å spise mere da, og liker i dag det meste. Når vi har andre barn på besøk, er det tortur. Veldig mange barn i dag liker nesten ikke noe. De er vant med å slippe å spise det de ikke liker, og ikke lært seg å spise nye ting. Det går i loff med syltetøy eller prim, pasta - gjerne med minst mulig saus, pølser, pannekaker, pizza o.l. Anonymkode: 3af43...0f9 Hos oss får de ikke annen mat, men de får spise det de liker. Enten det bare er saus eller makaroni og så prøver vi å få de til å smake på kjøtt, fisk og grønsaker. Men stort sett så går det dårlig med å smake. HI Anonymkode: 0561e...779
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2019 #4 Skrevet 3. februar 2019 Du får la dem gå sultne hvis de ikke nedlater seg til å spise. Og en annen ting som hjalp her, var å involvere dem i å lage maten. Når de selv lager og serverer den, og får være den som sier værsågod, da merker de hvor trist det er at andre svarer "æsj"! Anonymkode: c6e77...d34
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2019 #5 Skrevet 3. februar 2019 Det er aldri lov å si liker ikke. Man spiser det man får. Det lærer de fra de er små. Anonymkode: 66a16...c0a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2019 #6 Skrevet 3. februar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er aldri lov å si liker ikke. Man spiser det man får. Det lærer de fra de er små. Anonymkode: 66a16...c0a Man må da få lov å ikke like ting. Men man sier ikke æsj, eller liker ikke før man har smakt! Å tvinge noen til å spise ting de ikke liker er jo direkte slemt! Anonymkode: a3b91...db8
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2019 #7 Skrevet 3. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man må da få lov å ikke like ting. Men man sier ikke æsj, eller liker ikke før man har smakt! Å tvinge noen til å spise ting de ikke liker er jo direkte slemt! Anonymkode: a3b91...db8 Det er slemmere å unnlate å lære barn å spise vanlig mat. Anonymkode: c6e77...d34
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2019 #8 Skrevet 3. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er slemmere å unnlate å lære barn å spise vanlig mat. Anonymkode: c6e77...d34 Eh? Hallo? De kan lære seg til å like ting etterhvert ja, men man tvinger ikke i dem det de ikke liker. De smaker på selvsagt, men tvinges ikke til å spise opp. Anonymkode: a3b91...db8
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2019 #9 Skrevet 3. februar 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er slemmere å unnlate å lære barn å spise vanlig mat. Anonymkode: c6e77...d34 Jeg tror man kommer lengre med å ikke stresse og presse til å spise. Smake, ja, men litt fleksibel å man være. Jeg har både barn som liker «alt», og barn som har flere ting det ikke liker, og brekker seg på noen matvarer. Da er det lurt å tenke langsiktig og ikke gjøre problemet større. Nå har noen matvarer det ikke likte, havnet i matpakka igjen, uten at vi har presset på. Anonymkode: ebadb...9a8
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2019 #10 Skrevet 3. februar 2019 Her må han smake på maten å liker han det ikke så minner jeg han på at da blir det ikke mat før til kvelds. Far derimot prøver å tvinge han til å spise og blir sint om han ikke spiser. Det har ført til at han har fått spisevegring hos faren å rører knapt maten der,å med en gang han kommer over dørstokken her så sluker han fire skiver på rappen! For her hjemme føles det trygt og ingen tvang eller kjeft når det gjelder mat. Anonymkode: 6d4e1...453
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2019 #11 Skrevet 3. februar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Eh? Hallo? De kan lære seg til å like ting etterhvert ja, men man tvinger ikke i dem det de ikke liker. De smaker på selvsagt, men tvinges ikke til å spise opp. Anonymkode: a3b91...db8 Har noen antydet at det å tvinge andre til å "spise opp" skulle være en løsning? Hvis ikke, hvorfor blir det nevnt overhodet? Anonymkode: c6e77...d34
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #12 Skrevet 4. februar 2019 Når jeg var barnevakt så hadde foreldrene til barna en greie hvor de hadde en middagsplan for hele uken som de lagde på søndager. Hvis barna sa « liker ikke» « æsj» osv fikk de ikke en stjerne ( klistremerke) på et belønningskjema de hadde.. Og hvis kidden fikk 7 stjerner kunne den velge middager for en uke men haken var at tirsdag og torsdag skulle være fisk uansett men barnet kunne velge hvordan fiskemiddag det skulle være de to dagene. Dette funket noenganger veldig bra og andre ikke så bra 🤷♀️ Kommer helt anpå alderen ( disse var 3-8 år, 3 gutter) Anonymkode: a84d1...05a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #13 Skrevet 4. februar 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Har noen antydet at det å tvinge andre til å "spise opp" skulle være en løsning? Hvis ikke, hvorfor blir det nevnt overhodet? Anonymkode: c6e77...d34 Du kan ikke lese eller? Når barn tvinges til å spise det de ikke liker må de jo spise opp mye mer av maten de ikke liker enn bare å smake. Anonymkode: a3b91...db8
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #14 Skrevet 4. februar 2019 Nja, du kan jo det, men det syns jeg er en barnslig løsning. Her i huset er det lov å ikke like all mat. Man får ikke forsyne seg ubegrenset av kjøttkaker og ikke spise potet, men om de lar være å spise erter lager jeg ingen sak av det. Da slipper jeg ogpå masing om hva de ikke liker og måltidet blir mye hyggeligere. Anonymkode: 42aae...7e0
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #15 Skrevet 4. februar 2019 Det er da helt normalt at barn har en periode der de ikke liker alt, og det har med smaksløker i endring å gjøre. Noen får veldig sensitive smaksløker der mye mat smaker ekkelt, og så blir de mer nummen igjen ut i tenårene. Det viktigste er å oppmuntre til å smake og ellers gjøre et lite nummer ut av det. Jeg har 5 barn i alderen 10 - 19 år, og begge de eldste spiste veldig ensidig i noen år før det snudde igjen, nå spiser de omtrent alt. Ene har alltid likt alt, de to siste er fortsatt i sin fase. De vokser ut av det, og i mellomtiden har vi fokus på hyggelige måltider der hva en liker og ikke liker rett og slett ikke er et tema. Alke tar oppå det de liker og spiser til de er mett. Så enkelt som det. Anonymkode: 3214f...473
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #16 Skrevet 4. februar 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er slemmere å unnlate å lære barn å spise vanlig mat. Anonymkode: c6e77...d34 Nei. Det er slemt å skape en dårlig assosiasjon med mat ved å tvinge barna å spise det de ikke liker, mase, kjefte og skjemme de ut foran alle andre! Man skal ikke undertrykke barna, men lære de at det de føler er minst like viktig som det DU føler. De lærer seg å spise «vanlig mat» tidsnok og alle går igjennom perioder med matvegring, voksne som barn! Man må lære barna folkeskikk heter det, det vil si å ikke svare «æsj», «det ser ikke godt ut» eller «det liker jeg ikke» før de har smakt. Anonymkode: 2a810...865
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2019 #17 Skrevet 4. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Det er slemt å skape en dårlig assosiasjon med mat ved å tvinge barna å spise det de ikke liker, mase, kjefte og skjemme de ut foran alle andre! Man skal ikke undertrykke barna, men lære de at det de føler er minst like viktig som det DU føler. De lærer seg å spise «vanlig mat» tidsnok og alle går igjennom perioder med matvegring, voksne som barn! Man må lære barna folkeskikk heter det, det vil si å ikke svare «æsj», «det ser ikke godt ut» eller «det liker jeg ikke» før de har smakt. Anonymkode: 2a810...865 Også er det viktigst at barna får i seg LITT mat, enn ingenting! Ved å presse, mase og lage en stressende stemning rundt matbordet kan føre til matnekt. Anonymkode: 2a810...865
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #18 Skrevet 5. februar 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Du kan ikke lese eller? Når barn tvinges til å spise det de ikke liker må de jo spise opp mye mer av maten de ikke liker enn bare å smake. Anonymkode: a3b91...db8 Du er helt klart mor til en av de snottforkjælete ungene som bare spiser livretter, kan jeg se. Ja, verden består noen ganger av ubehag. Hva med tannpuss, tror du ikke de fleste barn bruker mye mer tid på det, og pusser mange flere tenner enn de egentlig vil? Altså, tvinger du dem, ja eller nei? Anonymkode: c6e77...d34
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #19 Skrevet 5. februar 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: alle går igjennom perioder med matvegring, voksne som barn! Alle gjør faktisk ikke det, altså... Bare de som får alternativer. Anonymkode: c6e77...d34
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #20 Skrevet 5. februar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Alle gjør faktisk ikke det, altså... Bare de som får alternativer. Anonymkode: c6e77...d34 Har du barn som spiser middag hver dag uten problemer og liker stort sett alt?Bare lurer 😊 Anonymkode: 71d77...ee4
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #21 Skrevet 5. februar 2019 Jeg var et barn som likte veldig lite, det var ikke fordi jeg var vrang, altså, men mye mat smakte faktisk bare jord. Det vokste i munnen, og ble jeg presset til å spise det kastet jeg rett og slett opp. Nå som voksen er det noen ting jeg ikke er så veldig glad i, men alt går ned. (De få tingene jeg ikke liker er smør på skiva, østers og lutefisk), ellers syns jeg det aller meste er godt. Mamma passet på å ikke presse meg, men jeg måtte smake én bit av hver ting, og jeg tror det ligger noe i «har du smakt noe mange nok ganger liker du det til slutt/blir vant til smaken». Det er selvfølgelig stor forskjell på barn, og som regel er det ganske lett å se hvem som «ikke liker» (les; egentlig ikke har lyst på bare) og de som faktisk ikke liker. Gjør det samme her, ber barna smake, men de tvinges ikke til å spise opp, de vet også at det ikke blir noe annen mat før neste måltid. Det lages derimot alltid middager hvor alle liker NOE, og jeg har til nå vært heldig med unger som liker det aller meste. Anonymkode: 6507f...267
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #22 Skrevet 5. februar 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Du er helt klart mor til en av de snottforkjælete ungene som bare spiser livretter, kan jeg se. Ja, verden består noen ganger av ubehag. Hva med tannpuss, tror du ikke de fleste barn bruker mye mer tid på det, og pusser mange flere tenner enn de egentlig vil? Altså, tvinger du dem, ja eller nei? Anonymkode: c6e77...d34 Du har forhåpentligvis ikke barn eller er i nærheten av noen barn. Verre heks skal en lete lenge etter. Verden består av ubehag? Og derfor kan de likegjerne også tvinges i mat de ikke liker? At du sammenlikner det med tannpuss beviser jo bare hvor enkel du er. Anonymkode: a3b91...db8
MollyOdd Skrevet 5. februar 2019 #23 Skrevet 5. februar 2019 Jeg ble selv oppdratt med filosofien om at man smaker på alt. Var det noe jeg ikke likete gikk jeg sulten til neste måltid. For et trist liv. Det har ikke gjort meg til en som spiser alt. Det har gjort meg bevist på hvordan jeg vil at mine barn skal ha det. Nå som jeg er voksen bestemmer jeg selv hva jeg vil spise. Har et variert kosthold og blir ofte invitert på middag. I mitt hus og med meg som oppdrager er det ingen som trenger å smake på noe de ikke har lyst til. Det jeg ser og har erfart er at skaper man en hyggelig ramme rundt bordet skjer det ofte automatisk at unger smaker. Men de må ikke. Har et barn som spiser alt og et barn som er mer kresen. Det som forundrer meg er dere som automatisk mener at dette medfører at unger blir bortskjemte og vanskelige. Jeg tror virkelig ikke at noen barn ønsker å være vanskelige innen for kosthold.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #24 Skrevet 5. februar 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du barn som spiser middag hver dag uten problemer og liker stort sett alt?Bare lurer 😊 Anonymkode: 71d77...ee4 Du mener "fikk du alt gratis fordi du ikke var så uheldig som meg, da jeg fikk den sarte lille planten min, som trenger ekstraforpleining?" Nei, jeg hadde ikke det i utgangspunktet. Jeg måtte lære dem å spise middag hver dag og å godta alt. Ikke fordi de hadde "matvegring", men fordi faren deres var villig til å reise seg fra middagsbordet og steke noe annet med én gang et barn ikke øyeblikkelig glefset i seg alt. Det kunne jeg fort se at ville bære galt avsted så jeg avgjorde at der aldri bys på alternativer. Å bare spise potetene, eller å være litt sulten fram til kveldsmat, er ikke dødelig. Resultat: han har to særkullsbarn som er groteskt overvektige, og som likevel egentlig "ikke liker" en hel masse ting, også som tenåringer. De ville helst bare spise fyllet på kakene, fløten på jordbærene og koteletten uten grønnsaker eller poteter. Og når de ytrer at de ikke liker noe, da slipper de. Det måtte jo gå sånn. Mens mine er normalvektige og spiser så og si alt. Men det krever jo at man gidder å gjøre en innsats. Skape matglede gjennom andre ting enn å lokke med dessert, for eksempel; og å ikke tillate fråtsing i kun hovedrett. Anonymkode: c6e77...d34
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2019 #25 Skrevet 5. februar 2019 5 timer siden, MollyOdd skrev: Det som forundrer meg er dere som automatisk mener at dette medfører at unger blir bortskjemte og vanskelige. Jeg tror virkelig ikke at noen barn ønsker å være vanskelige innen for kosthold. De ser jo ikke på seg selv som "vanskelige". De ser på all mat som "vond", unntatt f eks pannekaker og pizza. Og så ser de på resten av verden som rare - tenk at alle andre godtar å spise så mye vond mat? Anonymkode: c6e77...d34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå