Gå til innhold

Sikkert dumt spørsmål om oppdrettsfisk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elsker denne siden, hvor man kan spørre om alt mulig anonymt. Hvilke fiskeslag drives det oppdrett på? Er det i hovedsak laks? Ørret? Andre? Ønsker ikke å støtte denne næringen.

Anonymkode: 5c7d4...261

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Elsker denne siden, hvor man kan spørre om alt mulig anonymt. Hvilke fiskeslag drives det oppdrett på? Er det i hovedsak laks? Ørret? Andre? Ønsker ikke å støtte denne næringen.

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 716cd...635

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke?

Fordi jeg er i mot at noen få skal tjene seg styrtrike på bekostning av våre felles ressurser, og av hensyn til dyrevelferd.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg er i mot at noen få skal tjene seg styrtrike på bekostning av våre felles ressurser, og av hensyn til dyrevelferd.

Spør bare nå (ikke skyt meg)

all mat selges jo av selgere som får en viss profitt. Hva spiser du med god samvittighet?

Anonymkode: 781e1...739

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du må lese deg opp litt. Og hva mener du med å tjene seg styrtrik på felles ressurser? Hvem sikter du til?

Anonymkode: d1820...88b

Skrevet

Fiskerne her vi bor ser at skalldyrene lider (klarer ikke å danne skikkelig skall), og tilskriver det utslipp fra oppdrettsnæringen. Lakselus og rømte laks fra merdene utgjør en trussel for villfisk. Dyrevelferden og slaktemetoden er tvilsomme. Forskere som påpeker negative sider ved oppdrettsnæringen mottar trusler og blir frosset ut etc.

Noen som vet? Er det bare laks og ørret, eller gjelder det stort sett laks og ørret?

HI

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du må lese deg opp litt. Og hva mener du med å tjene seg styrtrik på felles ressurser? Hvem sikter du til?

Du må gjerne opplyse meg. Reger med du har god kunnskap på området siden du ber meg lese meg opp. Hvor mener du jeg bør lese? Har lest noen forskningsrapporter, men leser veldig gjerne mer. Interessant og viktig tema. Med å tjene seg styrtrike på bekostning av fellesskapets ressurser mener jeg at oppdrettsnæringen er skadelig for økosystemet i havet, og at oppdrettsmogulene tjener seg rike samtidig som de ødelegger våre felles, naturlige ressurser.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spør bare nå (ikke skyt meg)

all mat selges jo av selgere som får en viss profitt. Hva spiser du med god samvittighet?

Ja, jeg mener selvfølgelig ikke at bønder og kjøpmenn ikke skal tjene på varene sine. Selv er jeg pescetarianer, men spiser helst villfisk (og mest grønnsaker).  Nærodlete grønnsaker, spesielt fra egen kjøkkenhage, er vel det jeg spiser med best samvittighet :) 

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg mener selvfølgelig ikke at bønder og kjøpmenn ikke skal tjene på varene sine. Selv er jeg pescetarianer, men spiser helst villfisk (og mest grønnsaker).  Nærodlete grønnsaker, spesielt fra egen kjøkkenhage, er vel det jeg spiser med best samvittighet :) 

Den gode samvittigheten man kun får fra å bidra til overfiske av villfisk. Snurpenoter og garnrester i havet. Bunntrålere som skraper vekk alt. Dyr som fanges i drivgarn... 

Kom ned fra den høye hesten din, villfisk er ikke den edle løsningen du liker å se det som.

Anonymkode: 4ef2d...926

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Står det oppdrettsfisk på pakken så kjøper vi det ikke. Støtter ikke slikt heller. Mener å huske det var oppdrettslaks og oppdrettsørret 😞

Anonymkode: d5134...eea

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den gode samvittigheten man kun får fra å bidra til overfiske av villfisk. Snurpenoter og garnrester i havet. Bunntrålere som skraper vekk alt. Dyr som fanges i drivgarn... 

Kom ned fra den høye hesten din, villfisk er ikke den edle løsningen du liker å se det som.

Anonymkode: 4ef2d...926

Oisann. Jeg sitter absolutt ikke på noen høy hest. Prøver bare å opplyse meg selv slik at jeg kan ta så gode valg som mulig for helsa og miljøet. Spiser 2-4 fiskemåltid i mnd, ca halvparten av dem er egenfisket fjellørret. Ellers kjøper jeg av den lokale fiskeren. 

Skrevet

Okei :) 

spørsmål til: hva betyr pescetarianer? Og nærodlete? Holder du egen kjøkkenhage og kan livsnære deg/dere av der på grønnsakssiden? 

Har så lyst til å ha kjøkkenhage 🤗

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okei :) 

spørsmål til: hva betyr pescetarianer? Og nærodlete? Holder du egen kjøkkenhage og kan livsnære deg/dere av der på grønnsakssiden? 

Har så lyst til å ha kjøkkenhage 🤗

En pescetarianer spiser vegetarmat og sjømat :) Ja, har grønnsakshage, men er litt nybegynner, så den har et klart forbedringspotensiale. Kan definitivt ikke leve av kun egenproduksjon, men bor i et område med mye lokal produksjon av frukt og grønnsaker, så kjøper helst lokalt. 

Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt: mest laks, regnbueørret og ørret. Noe kveite og røye (røyen oppdrettes i dammer på land og påvirker ikke skalldyrene du er bekymret for). Torsk har vært forsøkt, men det ble aldri særlig lønnsomt. Det avles fremdeles på torsk, så noen gir aldri opp, men det er minimal sannsynlighet for at du finner oppdrettstorsk i fiskedisken. En og annen prøver seg på andre arter, f. eks. stør for å produsere russisk kaviar, samt at det produseres leppefisk og rognkjeks som slippes i merdene sammen med laksen slik at de kan spise lakselusen.

Også har du skjell, som "oppdrettes", men i praksis setter man bare ut materiale som skjell liker å vokse på, så vokser de der på naturlig vis før man høster dem. 

Anonymkode: df4b4...35c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For å svare på spørsmålet ditt: mest laks, regnbueørret og ørret. Noe kveite og røye (røyen oppdrettes i dammer på land og påvirker ikke skalldyrene du er bekymret for). Torsk har vært forsøkt, men det ble aldri særlig lønnsomt. Det avles fremdeles på torsk, så noen gir aldri opp, men det er minimal sannsynlighet for at du finner oppdrettstorsk i fiskedisken. En og annen prøver seg på andre arter, f. eks. stør for å produsere russisk kaviar, samt at det produseres leppefisk og rognkjeks som slippes i merdene sammen med laksen slik at de kan spise lakselusen.

Også har du skjell, som "oppdrettes", men i praksis setter man bare ut materiale som skjell liker å vokse på, så vokser de der på naturlig vis før man høster dem. 

Anonymkode: df4b4...35c

Takk🙏🏻

Skrevet

Fiskerne her vi bor ser at skalldyrene lider (klarer ikke å danne skikkelig skall), og tilskriver det utslipp fra oppdrettsnæringen. Lakselus og rømte laks fra merdene utgjør en trussel for villfisk. Dyrevelferden og slaktemetoden er tvilsomme. Forskere som påpeker negative sider ved oppdrettsnæringen mottar trusler og blir frosset ut etc.

Noen som vet? Er det bare laks og ørret, eller gjelder det stort sett laks og ørret?

HI

Det med skallet på reker etc ble det akkurat publisert forskning om fra Havforskningsinstituttet. Det kan du kjapt google deg til, vet jeg. Og nei, jeg er ikke ekspert på området, men jeg vet det er nyanser. Jeg er også veldig bekymret for miljøpåvirkning fra merder og oppdrett. Jeg har lest en del og jeg kjøper ikke oppdrettsfisk. Jeg kjøper heller ikke fisk som er fisket på den andre siden av kloden.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det med skallet på reker etc ble det akkurat publisert forskning om fra Havforskningsinstituttet. Det kan du kjapt google deg til, vet jeg. Og nei, jeg er ikke ekspert på området, men jeg vet det er nyanser. Jeg er også veldig bekymret for miljøpåvirkning fra merder og oppdrett. Jeg har lest en del og jeg kjøper ikke oppdrettsfisk. Jeg kjøper heller ikke fisk som er fisket på den andre siden av kloden.

Jeg er enig. Heller ikke fisk som er fisket i Norge og fraktet til Kina for å pakkes. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

I tillegg til at stort sett alt foret fraktes jorda rundt før fisken får det. Regnskogen hugges for å dyrke soya, urfolk fordrives og det sprøytes enormt. 

Anonymkode: 7656f...44b

Skrevet

Anbefaler Hi å følge denne siden på Facebook: "Samarbeidsarena for aktører som jobber mot marin forsøpling". 

Anonymkode: 268d4...43b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med de grønnsaker, frukt, belgfrukter, frø, ris, nøtter som kommer fra den andre siden av kloden da?

Anonymkode: 17854...5d4

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da skal du i ALLE FALL ikke spise villfisk, for der sier jeg deg at "noen" tjener seg styrtrike på bekostning av våre felles ressurser. Mht dyrevelferd, hva tenker du på da? At laksen føler smerte i merdene?

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spiser 2-4 fiskemåltid i mnd, ca halvparten av dem er egenfisket fjellørret. Ellers kjøper jeg av den lokale fiskeren. 

Ojojo. Fiske på begrensede ressurser i fjellvann. Og svart handel...

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Men hvis du bor et sted som det er fiskere, så er det vel et lokalt utsalg du kan kjøpe fra? 

Anonymkode: 0367c...446

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis du bor et sted som det er fiskere, så er det vel et lokalt utsalg du kan kjøpe fra? 

Anonymkode: 0367c...446

Ja, det er det. Handler som regel fra den lokale fiskehandleren (som får fangst fra lokal fisker). De selger også laks noen ganger. Regner med det er oppdrettslaks, men skal spørre. Det selges vel nesten ikke villaks? Uansett greit å vite hvilke fisker man bør styre unna i butikkene. Hender jo vi handler der også, spesielt når vi er på ferie.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ojojo. Fiske på begrensede ressurser i fjellvann. Og svart handel...

Nice try. Handelen er på ingen måte svart. Hvor får du det fra? Og fisket i vannet er regulert. Hva gir det deg å svare slik? Er det noe hos meg som fremprovoserer det? I så fall ber jeg om unnskyldning. Det er ikke meningen å fremstå provoserende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...