Gå til innhold

Er det normalt at barn på 6 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er flau/tørr ikke å kle av seg når jeg (mor) er på badet... Jeg får ikke hjelpe han i dusjen... Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 321ef...009

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min seksåring kunne ikke brydd seg mindre, han tar gjerne en dans i nettoen også 😂

Men jeg tror at din variant også er ganske vanlig. De begynner å bli store og bevisste på kroppen sin. Jeg tror jeg hadde respektert ønsket hans så langt det lar seg gjøre, om han fikser å vaske seg godt nok. Så går det seg kanskje til etterhvert. 

Anonymkode: a1479...71d

Skrevet

Ikke med meg men med andre på feks stranda eller helsestasjon :)

Ville latt han få privatliv. Når de er 6år er det på tide å lære å vaske seg. Si at du vil vise eller forklare, og så kan han få prøve seg selv. De vokser av å kjenne på selvstendighet. 

Anonymkode: 33b06...f5b

Skrevet

En 6 åring bør da klare å dusje selv uten hjelp? 

Anonymkode: 0c441...9e4

Skrevet

Tja, for noen er det kanskje normalt. Min 8-åring kan gjerne sprade rundt uten klær og finnes ikke flau. Men jeg hadde ikke stusset hvis noen trengte mer privatliv. 

Klarer ikke 6-åringen seg selv i dusjen da? Du må forklare barnet at det er helt greit at hn vil ha privatliv, men da må du lære opp ang. dusjing så barnet klarer det selv :)

Anonymkode: e63a1...843

Skrevet

Min gutt på 6,5 var ikke det minste flau frem til nå nylig. Spradet alltid rundt i boxeren hjemme, gikk gladelig med i damegarderoben osv. Plutselig har det nå endret seg, og han tør ikke vise seg i boxer for besteforeldre engang. I damegarderoben velger han å gå inn på wc for å skifte. 

Skrevet

Min 6 åring danser  naken for alle som vil se. 

La sønnen din dusje selv. Gi han "opplæring" i alt som må gjøres, så ordner han det selv :)

Anonymkode: cf481...394

Skrevet
16 minutter siden, LME1001 skrev:

Min gutt på 6,5 var ikke det minste flau frem til nå nylig. Spradet alltid rundt i boxeren hjemme, gikk gladelig med i damegarderoben osv. Plutselig har det nå endret seg, og han tør ikke vise seg i boxer for besteforeldre engang. I damegarderoben velger han å gå inn på wc for å skifte. 

Hvorfor har du med gutten i damegarderoben? 

Anonymkode: e8dc2...366

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi han ikke vil gå alene i guttegarderoben og fordi han ikke klarer låse skapet etter seg. Så vi øver på det.

Skrevet

Om han ikke klarer å dusje seg selv så lærer du han det ved å vise han med klærne dine på. Stå på gulvet, lat som du har såpe i hånden og vis hvordan man vasker kroppen. Lat som du tar shampoo i hånden og vasker hårer. Og vis hvordan man tørker seg med en håndduk. Om han kan dusje selv, hva er problemet? :)

Anonymkode: 518b2...1f9

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes da mange grunner, noen kan være psykisk utviklingshemmet eller autist uten at man klarer å se det de minuttene man ser de i garderoben. Eller andre grunner, min sønn på 5 år har selektiv mutisme og det ser ingen på han, så han er redd fremmede og kan ikke være alene i en garderobe før han blir bedre/bra.

Skrevet
12 timer siden, LME1001 skrev:

Barn i skolealder burde gå i egne kjønns garderober av hensyn til andre barn på samme alder. 

Min sønn begynte på skolen i høst, og jeg drar ikke på badet alene med han. (han får ikke gå alene i herregarderoben. Har familiemedlemmer som jobber med sedlighetsaker i politiet, og vet for mye om overgrep og pedofile som lusker daglig i offentlige svømmehaller til å ville utsette mine for den risikoen - som er høy.) 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes da mange grunner, noen kan være psykisk utviklingshemmet eller autist uten at man klarer å se det de minuttene man ser de i garderoben. Eller andre grunner, min sønn på 5 år har selektiv mutisme og det ser ingen på han, så han er redd fremmede og kan ikke være alene i en garderobe før han blir bedre/bra.

... Da må man enten ha med en pappa/onkel/venn av mamma, eller bruke handicap garderoben med mor. (det har jeg gjort i nøden når jeg har måtte gå alene med 6åringen på svømmekurs i høst) 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn i skolealder burde gå i egne kjønns garderober av hensyn til andre barn på samme alder. 

Min sønn begynte på skolen i høst, og jeg drar ikke på badet alene med han. (han får ikke gå alene i herregarderoben. Har familiemedlemmer som jobber med sedlighetsaker i politiet, og vet for mye om overgrep og pedofile som lusker daglig i offentlige svømmehaller til å ville utsette mine for den risikoen - som er høy.) 

... Da må man enten ha med en pappa/onkel/venn av mamma, eller bruke handicap garderoben med mor. (det har jeg gjort i nøden når jeg har måtte gå alene med 6åringen på svømmekurs i høst) 

Har ikke sagt at det ikke kan gjøres :) Men nå er han 5 år og ingen ser rart på oss i garderoben.

Skrevet

Sønnen min hadde en sånn periode rundt da, jeg betrygget ham med at kropp er naturlig osv, men lot ham få så mye privatliv han ønsket. Etter ca 6-8 mnd gikk det over igjen, og nå er han så lite flau som en unge kan få blitt for sin egen kropp, men nå er han inne i en periode hvor han syns alt snakk om kjærester, jenter og det å se noen kysse er helt utrolig pinlig! Ser vi en film på TV og noen kysser må han snu seg vekk. Gjør det samme denne gangen, betrygger ham med at slit er helt normalt og fint, men tvinger ham ikke til å prate om det og lar ham snu seg rundt når han ikke vil se. Regner med dette også er en fase ;)

Anonymkode: 3f093...27b

Skrevet

Jeg har en av hver. En 9 åring som ikke finnes flau i det hele tatt, og en 6 åring som har ønsket privatliv i en god stund allerede. Han tar gjerne en dans i bokseren, om han føler for det, men på badet vil han være alene, og det respekterer vi.

Anonymkode: 9caec...00e

Skrevet

Avsporing, og helt utdebattert tema, men om gutten er flau i damegarderoben kan det også tenkes at der er jenter i den garderoben som er flau over at han er der. Han skifter på do, mens de... må ha han i garderoben der de kanskje nettopp har kledd av seg når han kommer. Ikke greit! Send gutten i rett garderobe, med eller uten følge, ellervent til han er klar! Det er ikke en rettighet å gå i svømmehallen, som skal trumfe andre barns behov for privatliv.

Anonymkode: 94fb8...22d

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Avsporing, og helt utdebattert tema, men om gutten er flau i damegarderoben kan det også tenkes at der er jenter i den garderoben som er flau over at han er der. Han skifter på do, mens de... må ha han i garderoben der de kanskje nettopp har kledd av seg når han kommer. Ikke greit! Send gutten i rett garderobe, med eller uten følge, ellervent til han er klar! Det er ikke en rettighet å gå i svømmehallen, som skal trumfe andre barns behov for privatliv.

Anonymkode: 94fb8...22d

👆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...