Gå til innhold

Hvor ofte dusjer/bader barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her skylles fireåringen i dusjen hver kveld. Hun tørker seg selv på do og kan av og til lukte urin. Vasker håret en gang i uken om vinteren, eller ved behov. Om sommeren blir det oftere, solkrem, sand, is, gress osv både her og der. 

Lillebror på seks måneder bader et par ganger i uken eller ved behov (full gulp eller bleie😂). 

Begge vaskes både oventil og nedentil morgen og kveld. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca hver dag. Store barn som trener ca hver dag. 

Anonymkode: 666ea...761

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Litt komisk å se sånne tråder,der mange mener at å bade ungene 2 ganger er mere enn nok.Men så skjønner de ikke hvorfor tenåringen som stinker ikke vil gå i dusjen.det har noe med vane å gjøre.mine gutter er opplært til dusje er noe vi gjør hverdag.det har de alltid gjort. 

Er veldig mange unger som lukter urin og «svette».jeg vet at småbarn ikke svetter i den forstand.men endel av de lukter veldig,tydelig dårlig renhold.

Anonymkode: 7ea6d...b48

Vi velger å følge råd fra helsesøster og lege om å ikke overdrive med tanke på huden, og har dusjet eller badet våre 1-2 dager i uken fra de var nyfødte, og utenom dersom det har vært behov. Likevel har det vært helt uproblematisk å endre denne vanen med årene, og begge tenåringene dusjer nå hver dag. De tar også på deo hver dag enda de ikke lærte å gjøre det som småbarn. Eldstemann barberer seg til og med hver dag, men jeg regner med at dine har gjort det lenge allerede, siden det er viktig å lage gode vaner fra dag én altså. Jeg for min del har tro på å gjøre det som er aldersadekvat. Små barn trenger ikke å dusje hver dag, en aktiv tenåring gjør det.

Anonymkode: 391b2...1ac

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så enig. Små barn trenger ikke bade/dusje hver dag med mindre de ruller i søla. Dere ødelegger huden deres ved daglig dusjing. 

Våre er 3, 5 og 8 år, og dusjer hver søndag og torsdag. 

Anonymkode: c42ec...510

Mine har alltid dusjet/badet hver dag og begge har perfekt ferskenhud. Hadde de vært atopikere hadde vi kanskje måttet begrense det litt, men så lenge de tåler det er det deilig med rene, velduftende barn. Jeg har jobbet med barn tidligere og man merker lett hvem som bader sjeldent. Selv om barn ikke har voksen svettelukt så får de sure tær, stram lukt av hodebunn og generelt ufresh kroppslukt hvis de vaskes så sjeldent. Kanskje ikke foreldre merker det på egne barn? Men det merkes lett i bhg f.eks når man kler på, har barn på fanget.

Anonymkode: 426c1...85b

Skrevet

Så enig. Små barn trenger ikke bade/dusje hver dag med mindre de ruller i søla. Dere ødelegger huden deres ved daglig dusjing. 

Våre er 3, 5 og 8 år, og dusjer hver søndag og torsdag. 

Anonymkode: c42ec...510

Altså. Nå har jeg tre barn som har dusjet daglig/annenhver dag i alle år. Eldste er 27 år og ingen av de har ødelagt hud 😂

Hvordan tenker du at rent vann og mild såpe ødelegger huden egentlig? 

Og jeg snakker om alminnelig, frisk hud og ikke dem med div hudproblemer. 

Vi har noen barn som går her som dusjer 1-2 ganger i uken og man både ser og lukter når det nærmer seg badedag, foråsidetsånn🙈😣🤢

Anonymkode: 7d0a3...8ae

Skrevet

5 og 7 år som dusjer søndagskvelden, tirsdagskvelden og torsdagskvelden. Så blir det noen ganger en ekstra dusj på helgen dersom de skal i bursdag eller noe annet spesielt. Oftere på sommeren. Veldig fornøyd med ordningen.

Anonymkode: 95a15...aa0

Skrevet

Hun dusjer hver dag. Hårvask hver tredje dag. 8 år.

Anonymkode: ab73b...3b5

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså. Nå har jeg tre barn som har dusjet daglig/annenhver dag i alle år. Eldste er 27 år og ingen av de har ødelagt hud 😂

Hvordan tenker du at rent vann og mild såpe ødelegger huden egentlig? 

Og jeg snakker om alminnelig, frisk hud og ikke dem med div hudproblemer. 

Vi har noen barn som går her som dusjer 1-2 ganger i uken og man både ser og lukter når det nærmer seg badedag, foråsidetsånn🙈😣🤢

Hvordan vet du dette om andres barn? Jeg aner ikke hvor mange ganger i uka barnas venner dusjer/bader. Spør du? I så tilfelle er du jo sprø. Eller kanskje du bare er høysensitiv med nese som en sporhund på speed?

Anonymkode: ff232...f70

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du dette om andres barn? Jeg aner ikke hvor mange ganger i uka barnas venner dusjer/bader. Spør du? I så tilfelle er du jo sprø. Eller kanskje du bare er høysensitiv med nese som en sporhund på speed?

Anonymkode: ff232...f70

Jeg snakker jo med foreldrene deres? Vi drikker kaffe og skravler om løst og fast. Dette er helt fremmed for deg? 

Og man trenger ikke å være høysensitiv for å kjenne at et barn som ikke har badet på 3-4 dager lukter emment altså. Det holder med helt vanlig luktesans. 

Skrevet

De er 3 og 8, dusjer ca 3 ganger pr uke. Søndag, tirsdag og torsdag. Men noen ganger får man ikke alltid tid rett og slett. Minste dusjer MINST 1 gang i uken og eldste MINST 2 ganger i uken. Alltid hver søndag og klar til ny uke hvert fall :)

+ Mer ved behov da. 

Anonymkode: 8339b...51a

Skrevet

9 år. 3 ganger i uken

Anonymkode: 6f7b6...84a

Skrevet

4 og 2 år. Dusjer og vasker håret hver dag når de er i bhg. Hvis de har vært hjemme er det nok å kun dusje nedentil. 

Anonymkode: a3cda...6e5

Skrevet

Vi velger å følge råd fra helsesøster og lege om å ikke overdrive med tanke på huden, og har dusjet eller badet våre 1-2 dager i uken fra de var nyfødte, og utenom dersom det har vært behov. Likevel har det vært helt uproblematisk å endre denne vanen med årene, og begge tenåringene dusjer nå hver dag. De tar også på deo hver dag enda de ikke lærte å gjøre det som småbarn. Eldstemann barberer seg til og med hver dag, men jeg regner med at dine har gjort det lenge allerede, siden det er viktig å lage gode vaner fra dag én altså. Jeg for min del har tro på å gjøre det som er aldersadekvat. Små barn trenger ikke å dusje hver dag, en aktiv tenåring gjør det.

Anonymkode: 391b2...1ac

Bra skrevet 😊

Anonymkode: 546d9...baa

Skrevet

Mine har alltid dusjet/badet hver dag og begge har perfekt ferskenhud. Hadde de vært atopikere hadde vi kanskje måttet begrense det litt, men så lenge de tåler det er det deilig med rene, velduftende barn. Jeg har jobbet med barn tidligere og man merker lett hvem som bader sjeldent. Selv om barn ikke har voksen svettelukt så får de sure tær, stram lukt av hodebunn og generelt ufresh kroppslukt hvis de vaskes så sjeldent. Kanskje ikke foreldre merker det på egne barn? Men det merkes lett i bhg f.eks når man kler på, har barn på fanget.

Anonymkode: 426c1...85b

Signerer dette

Anonymkode: 676ac...7d7

Skrevet

2 ganger til uka. Legger disse dusjingene til etter helg og etter trening som er torsdag. I tillegg: ved behov. Barn 6 år. Sørger for vask hver dag utover dette. 

Anonymkode: 5e206...4a7

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hver dag sommerhalvåret. Annenhver dag eller oftere om det er trening vinterhalvåret

Anonymkode: 9e817...e33

Dette 👆🏻

En gang i uka er alt for lite!

Anonymkode: 03650...893

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...