Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. 

Jeg og min mann har gått ifra hverandre. Separasjon er sendt inn. Vi har en liten baby på 5 mnd nå. Samværene går veldig dårlig da han ikke klarer å roe ned babyen når han begynner å gråte. Når babyen begynner å gråte så må jeg hente han med en gang. Han har 2 timer i uka samvær nå. Det har aldri funka i mer enn en time. Fått brev fra hans advokat at han ønsker mer samvær, altså 3 ganger i uka i 3 timer. Jeg vet at det er bare for å få opphold. Spørsmålet mitt er om noen vet om han vil få opphold med 2 timer samvær i uka? Jeg håper å sende han tilbake. Han har ikke vært interessert i barnet helt til han skjønte at han må ha samvær for å få opphold. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med opphold. Mulig jeg er trøtt. 

Anonymkode: 7baad...7d7

Skrevet

Ja du er trøtt du over. 

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Han er utenlandsk og ønsker opphold, ALA 90 days to wed. 

Du har alt på plass og han ligger dårlig an alene pga hva du sier her. Så ta dette opp med en advokat så får du høre hva du bør gjøre. Hvis du har rett og alt handler om hva du har fortalt så vil dette skinne igjennom og han har faktisk ingen mulighet til å vinne igjennom. Lykke til. 

Anonymkode: 8903e...ac3

Gjest Marihønne
Skrevet

Hvorfor greier han ikke trøste barnet? Hvis det er fordi han ikke bryr seg om barnet og gir opp (eller noe I den retningen)  tror jeg du har god grunnlag for å be om mindre samvær for far. 

Skrevet

0 grunnlag og be om mindre samvær dette

Anonymkode: b0b89...19b

Skrevet

Du leverer selvfølgelig inn alle notater på hvor mye han FAKTISK har hatt barnet de siste ukene. Hvis det var avtalt fra 13 til 15, for eksempel, men du måtte hente barnet kl 14, så skriver du det i notatet. Og skriver at det var han selv som ba om å få avslutte samværet før tiden.

Anonymkode: cf571...581

Skrevet

Så vidt jeg vet skal det veldig lite samvær til for å få opphold. Jeg vet om en mor som ble fratatt barnet før det var et år. Det bodde i fosterhjem og mor fikk samvær to ganger i året, i noen timer, med tilsyn. 

Etter 8 år ble barnet adoptert. Da mistet mor oppholdstillatelsen samtidig. Jeg vil derfor tro at 2 timer i uka er mer enn nok for å få beholde oppholdstillatelsen.

Anonymkode: 4622a...bb7

Skrevet

Du ønsker at barnets far skalmiste oppholdstillatelsen i Norge? Hvorfor det?  Med mindre du har grunn til å tro at han ikke er snill med barnet, så kan jeg virkelig ikke forstå logikken din. Selv om far kanskje ikke er flink med babyer, så betyr det ikke at han ikke kan være en viktig person for barnet ettervert som det blir eldre.Det er jo ikke sånn at han ikke bryr seg når barnet gråter, han klarer ikke håndtere det, og dermed så gjør han det han vet at funker, han ringer til deg, fordi det er den eneste måten han klarer å roe barnet på. Du skal ikke se bort fra at dersom samvær øker i hyppighet vil det etterhvert også bli lettere for mannen å trøste, fordi han og babyen da blir bedre kjent. Siden du nå vanligvis må hente barnet igjen etter en time hadde jeg heller foreslått at han fikk samvær av en time tre ganeger i uken, for så etterhvert å øke tiden per samvær.

Samvær er i utgangspunktet ikke fordi forelderen har rett til å se barnet, men fordi barnet har rett til å bli kjent med, og ha kontakt med, begge sine foreldre. Som mor bør du ha veldig gode grunner dersom du ønsker å ta fra barnet ditt denne rettigheten!

Anonymkode: fabfb...da8

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med opphold. Mulig jeg er trøtt. 

Anonymkode: 7baad...7d7

Oppholdstillatelse 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ønsker at barnets far skalmiste oppholdstillatelsen i Norge? Hvorfor det?  Med mindre du har grunn til å tro at han ikke er snill med barnet, så kan jeg virkelig ikke forstå logikken din. Selv om far kanskje ikke er flink med babyer, så betyr det ikke at han ikke kan være en viktig person for barnet ettervert som det blir eldre.Det er jo ikke sånn at han ikke bryr seg når barnet gråter, han klarer ikke håndtere det, og dermed så gjør han det han vet at funker, han ringer til deg, fordi det er den eneste måten han klarer å roe barnet på. Du skal ikke se bort fra at dersom samvær øker i hyppighet vil det etterhvert også bli lettere for mannen å trøste, fordi han og babyen da blir bedre kjent. Siden du nå vanligvis må hente barnet igjen etter en time hadde jeg heller foreslått at han fikk samvær av en time tre ganeger i uken, for så etterhvert å øke tiden per samvær.

Samvær er i utgangspunktet ikke fordi forelderen har rett til å se barnet, men fordi barnet har rett til å bli kjent med, og ha kontakt med, begge sine foreldre. Som mor bør du ha veldig gode grunner dersom du ønsker å ta fra barnet ditt denne rettigheten!

Anonymkode: fabfb...da8

Helt enig i det du sier men han gjør dette bare fordi han trenger mye samvær for å få oppholdstillatelse. Da lillemann ble født møttet de hverandre 3 ganger så ble han borte i 8 uker. Altså helt til advokaten hans informerte om at han trenger mye samvær. Kom plutselig med samværsplan som var 5-6 timer om gangeren 

Skrevet
15 timer siden, Marihønne skrev:

Hvorfor greier han ikke trøste barnet? Hvis det er fordi han ikke bryr seg om barnet og gir opp (eller noe I den retningen)  tror jeg du har god grunnlag for å be om mindre samvær for far. 

Med en gang babyen begynner å gråte så ringer han og sier at babyen gråter jeg må komme å hente. Det har aldri funket i merr enn en time men han vil uansett ha mer. Altså 3 timer om gangen. 

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja du er trøtt du over. 

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Han er utenlandsk og ønsker opphold, ALA 90 days to wed. 

Du har alt på plass og han ligger dårlig an alene pga hva du sier her. Så ta dette opp med en advokat så får du høre hva du bør gjøre. Hvis du har rett og alt handler om hva du har fortalt så vil dette skinne igjennom og han har faktisk ingen mulighet til å vinne igjennom. Lykke til. 

Anonymkode: 8903e...ac3

Jeg har vært litt dårlig på å forklare så beklager for det. Altså han kom til Norge via familiegjenforening sammen med meg for 2 år siden. Jeg vil barnestbeste men dette er veldig klart at han bruker barnet for å få oppholdstillatelse. Som jeg fortalte til hun andre at han møttet lillemann 3 ganger da han ble født. Altså første uka også ble han borte i 8 uker. Etter 8 uker kommer han med samværsplan som skal vare 5-6 timer om gangen. Advokaten hadde nok fortalt at han trenger mye samvær for å få opphold. 

Skrevet

Men hvorfor ønsker du at han skal utvises? Han er faren til barnet ditt, det kan selvfølgelig være viktig for barnet å ha kontakt med ham i fremtiden - selv om han tydeligvis ikke er spesielt god på spedbarn. Med mindre han har gjort noe som tilsier at han ikke bør ha kontakt med barnet, bør du fokusere på å hjelpe til med å skape en god relasjon mellom far og barn, ikke på å få faren til barnet ditt utvist fra landet.

Anonymkode: 82aab...047

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor ønsker du at han skal utvises? Han er faren til barnet ditt, det kan selvfølgelig være viktig for barnet å ha kontakt med ham i fremtiden - selv om han tydeligvis ikke er spesielt god på spedbarn. Med mindre han har gjort noe som tilsier at han ikke bør ha kontakt med barnet, bør du fokusere på å hjelpe til med å skape en god relasjon mellom far og barn, ikke på å få faren til barnet ditt utvist fra landet.

Anonymkode: 82aab...047

Hvis han dypest sett ikke bryr seg om barnet som noe annet enn et virkemiddel for å beholde oppholdstillatelsen, så har han ikke noe i barnets liv å gjøre.

Anonymkode: cf571...581

Skrevet

Kommer dere fra samme land, eller er du etnisk norsk? 

Anonymkode: 8c9b4...928

Skrevet
3 timer siden, Didi-di skrev:

Helt enig i det du sier men han gjør dette bare fordi han trenger mye samvær for å få oppholdstillatelse. Da lillemann ble født møttet de hverandre 3 ganger så ble han borte i 8 uker. Altså helt til advokaten hans informerte om at han trenger mye samvær. Kom plutselig med samværsplan som var 5-6 timer om gangeren 

Så fordi du mener at fars grunn til å ville ha samvær med barnet ikke er god nok, så vil du frata barnet muligheten til å bli kjent med far? I så fall er du overhodet ikke enig i det jeg skriver.

Anonymkode: fabfb...da8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så fordi du mener at fars grunn til å ville ha samvær med barnet ikke er god nok, så vil du frata barnet muligheten til å bli kjent med far? I så fall er du overhodet ikke enig i det jeg skriver.

Anonymkode: fabfb...da8

Et barn er ikke et middel til å oppnå noe. Et barn er et mål i seg selv. Og denne faren bryr seg nå heller ikke tilstrekkelig til å lære seg å trøste babyen før han forlanger økt samvær. Det er jo bare slemt mot et spebarn, ville du ha akseptert det ved f eks tilvenning i barnehage?

Anonymkode: cf571...581

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et barn er ikke et middel til å oppnå noe. Et barn er et mål i seg selv. Og denne faren bryr seg nå heller ikke tilstrekkelig til å lære seg å trøste babyen før han forlanger økt samvær. Det er jo bare slemt mot et spebarn, ville du ha akseptert det ved f eks tilvenning i barnehage?

Anonymkode: cf571...581

Nei, ved tilvenning til bhg. hadde jeg regnet med at personalet var kompetente. Hvis de ikke var det, er det mulig å bytte bhg. Det er ikke mulig å bytte far.

 Dette er den faren barnet har, og jeg mener at det ikke er riktig å frata barnet far, selv om far ikke er en optimal far for et spedbarn. Far kan lære. Desuten vokser barn til, og det er ikke uvanlig at fedre blir bedre med barna når de er større. Jeg sier ikke at det er rett å holde på sånn som far gjør her, men det gjør det likevel ikke riktig å frarøve barnet muligheten til å bli kjent med far. Siden det vanligvis går bra en time, så la det være en time da, og gjerne oftere enn en gang i uka. 

Anonymkode: fabfb...da8

Skrevet

Som mor til en treåring som har minimalt kontakt med sin pappa vil jeg råde deg til å strekke deg langt og lengre enn langt for at barnet skal få kjenne pappaen sin. Jeg vil råde deg til å legge vekk alle sure miner og se bort i fra hva som er det faktiske grunnene til at far vil se barnet, selvsagt så lenge han ikke er voldelig (fysisk eller psykisk). Du skal ikke gjøre far noen tjenester, men barnet ditt kommer til å ville vite hvem som er pappaen. Det kommer spørsmål og de kommer til å være vonde, for både barnet og deg. Dersom du legger til rette for samvær, slipper du disse vonde tankene hos barnet. Hvis du ikke gjør det risikerer du å måtte forsvare deg for barnet når h*n blir voksen, og svare på spørsmål om hvorfor du nektet h*n samvær med pappaen, for det er det du gjør - uansett grunn. 

Jeg skjønner at denne pappaen ikke er den beste, men han er den eneste biologiske pappaen barnet ditt har. Det at han ringer deg når barnet gråter behøver ikke nødvendigvis å være en dum ting. Det at kan skjønner at barnet trenger mammaen sin burde sees på som positivt, hvertfall når barnet er så lite og ikke kjenner far så godt. Barnet trengte mammaen sin, han ringte. Jeg syns det høres ut som en god vurdering av far. På et tidspunkt vil nok barnet bli trygg nok på far til at også han klarer å trøste, men frem til da burde du være glad han ringer deg.

Jeg ville heller prøvd å fått igjennom at samværet skal finne sted hos dere. Babyen er liten enda og trenger mammaen sin i nærheten. Ta en time på familievernkontoret og bli enig om en avtale som fungerer for BABYEN. Å bli hentet av en tilsynelatende ukjent mann og tatt med et annet sted er ikke nødvendigvis det beste for babyen, men å ikke få bli kjent med pappaen sin er definitivt ikke det beste det heller.

 

Lykke til! 

Anonymkode: 39e8f...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...