Gå til innhold

Hvor mye leker deres 2-3-4 åringer alene? (kun enebarn!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor mye deres enebarn i alderen 2-4 leker alene i løpet av en dag? Hva leker de med og hvor lenge om gangen?

Min 3åring henger etter meg konstant og klarer ikke å underholde seg selv. Jeg lurer på om jeg forventer for mye.

Jeg er ikke interessert i å vite fra dem som har flere barn, da hun leker både fint sammen med andre barn og alene når det er andre barn til stede

Anonymkode: 875a1...fea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er nå fire. Den siste tiden har hun hatt perioder på 15-20 minutter der hun leker selvstendig. Når hun havner i bobla. Blir hun forstyrret eller oppmerksom på at vi er der så begynner hun å mase om at vi må leke med henne. Det går sakte fremover. I barnehagen får vi mye skryt for at hun er så kreativ og leker selvstendig. 

Anonymkode: bbba8...f87

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun er nå fire. Den siste tiden har hun hatt perioder på 15-20 minutter der hun leker selvstendig. Når hun havner i bobla. Blir hun forstyrret eller oppmerksom på at vi er der så begynner hun å mase om at vi må leke med henne. Det går sakte fremover. I barnehagen får vi mye skryt for at hun er så kreativ og leker selvstendig. 

Anonymkode: bbba8...f87

Godt å høre at det å leke selvstendig ikke er en selvfølge hos alle. Min er også flink til å leke selvstendig i barnehagen, men så fort vi kommer hjem er det masing om at jeg må leke med henne. Vi tilbringer mye tid sammen og jeg leker med henne, men så fort jeg trekker meg ut av leker er hun også ferdig.. 

Skrevet

Min er 2,5, og det går litt perioder.. fram til nå har han krevd å blitt underholdt stort sett hele tiden, men nå kan han fint leke litt alene, men stort sett ikke mer enn 30 min av gangen.

Anonymkode: be9a7...935

Skrevet

Min er snart 4 og nylig blitt storebror. Han kan leke alene, som regel hvis vi voksne er opptatt med noe. Han får gå fra middagsbordet når han er ferdig, og leker da fint alene til vi voksne er ferdig 

Anonymkode: 484d0...029

Skrevet

Min var enebarn før de andre ble født. Hjn lekte Alltis alene fra hun var rimelig liten. Det var bamser som snakket sammen, bamser snakket til henne, tommeltottene snakket sammen, pekefingrene også. Og speilbildet hennes snakker hun en del med. Hun tegnet og bygget lego og lekte med dukker. Hun enset ikke at vi voksne var der og vi måtte «vekke» henne for å få kontakt med henne.

Anonymkode: 71b92...623

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min var enebarn før de andre ble født. Hjn lekte Alltis alene fra hun var rimelig liten. Det var bamser som snakket sammen, bamser snakket til henne, tommeltottene snakket sammen, pekefingrene også. Og speilbildet hennes snakker hun en del med. Hun tegnet og bygget lego og lekte med dukker. Hun enset ikke at vi voksne var der og vi måtte «vekke» henne for å få kontakt med henne.

Sånn er et par av barna jeg kjenner også, så jeg begynte å lure på om min var helt unormal 😄

Skrevet

Gutten på nå 5,5 år har lekt fint alene siden han var bitteliten. Han syns det er veldig godt å komme hjem etter samvær og «få være i fred» (hans egne ord). Hos pappa er de 4 barn til sammen.

Kan leke opptil et par timer alene, selvfølgelig med litt samspill med meg til og fra 😊 

Anonymkode: eb99a...e88

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er et par av barna jeg kjenner også, så jeg begynte å lure på om min var helt unormal 😄

Tror ikke noe er spesielt unormalt. Noen barn er mer glad i voksenkontakt enn andre og må «tvinges» til å leke litt. Min mellomste har alltid vært sånn. Selv om hun har to søsken, så foretrekker hun alltid de voksne og har alltid tuslet etter meg uansett hvor jeg går. 

Skal ta med at hun som var enebarn en stund har fått diagnosen add i ungdomsalderen. Så det er jo mulig at hun var «unormal»

Skrevet

Min på snart 2.5 er på oss som en klegg mesteparten av tida. Storebroren som nå er ungdom lekte nesten alltid kun alene. Han trivdes best med det. Vi bygget og leste, men han ville gjøre ting selv og være alene. Hadde fått nok lek i barnehagen han.

Anonymkode: 6a9cc...d61

Skrevet

Min var både klengete og ganske flink å lese selv. Han elsket biler, så han kunne ligge lenge med bilene på gulvet. Men han var mye rundt oss foreldre. 

Anonymkode: 2001c...512

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er min datter. Nå er hun 4 og kan tegne, leke, bygge lego, gå på ski i en time/halvannen. 

Favorittene er tegning og barbier. 

Jeg har aldri lekt med henne, men vi har puslet, lest, bygd lego osv sammen. 

Skrevet
59 minutter siden, Optatium skrev:

Dette er min datter. Nå er hun 4 og kan tegne, leke, bygge lego, gå på ski i en time/halvannen. 

Favorittene er tegning og barbier. 

Jeg har aldri lekt med henne, men vi har puslet, lest, bygd lego osv sammen. 

Jeg fikk aldri lov å bli med i leken jeg. Fikk lov å lese for henne da hun var 3 da.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk aldri lov å bli med i leken jeg. Fikk lov å lese for henne da hun var 3 da.

Her vil hun gjerne leses for og jeg får lov å være pasient😂

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre at det å leke selvstendig ikke er en selvfølge hos alle. Min er også flink til å leke selvstendig i barnehagen, men så fort vi kommer hjem er det masing om at jeg må leke med henne. Vi tilbringer mye tid sammen og jeg leker med henne, men så fort jeg trekker meg ut av leker er hun også ferdig.. 

Haha min sønn er akkurat likedan, 4 år. Dersom vi ikke leker med han så vil han se på tegnefilmer. Overhodet ikke interessert i å leke alene hjemme 😫

Anonymkode: f7e8b...8d4

Skrevet

Min på 4 må ofte introduseres for leken sammen med meg, men så kommer hun i gang og jeg blir statist. Hvis hun har hatt en lang eller spennende dag må det "lekes ut" hjemme.

Anonymkode: 3ba3a...fad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...