Gå til innhold

Mine nieser. Kan jeg si i fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine to nieser er nå voksne. 18 og 20. Eldste er en skikkelig godjente, ordinært utseende, omsorgsfull og moden, hun er typen som måker for gamle naboer, sparker ball med den ene ungen i gata som ikke har noen å leke med og hun er «venninne» med nabojenta med downs. 

Yngste er vakker som en sommernatt, får masse oppmerksomhet, er overfladisk og ufølsom. Hun er stadig stygg i kommentarene og «liker ikke stygge mennesker». Hun tror selv at alle elsker henne og er til tider stygg mot søsteren. Påpeker at hun er penere, bedre i sport og at familien liker henne best. Søsteren sier ikke i mot, hun bare gidder ikke bry seg. 

Kan jeg som tante si i fra at dette gidder jeg ikke høre på mer, og at oppførselen og ordene hennes får folk til å mislike henne? Hun er jo nå voksen og trenger en oppvåkning. Foreldrene har gitt opp og resten av familien holder kjeft. 

Anonymkode: e6d6e...c48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt ut. Slutt med moraliseringen din. Du er åpenbart ingen menneskekjenner. Og at du knytter oppførselen til jentenes utseende er bare kvalmt. Du høres rett og slett sjalu ut. 

Anonymkode: b344c...776

Skrevet

Du kan i alle fall si til henne at DU ikke gidder å høre på dette mer eller vil finne deg i sånn oppførsel, og så kan du jo advare mot at hun plutselig en dag kan oppdage at det er andre rundt henne som kommer til å tenke det samme som deg, men at det kanskje ikke kommer til å si i fra først...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kutt ut. Slutt med moraliseringen din. Du er åpenbart ingen menneskekjenner. Og at du knytter oppførselen til jentenes utseende er bare kvalmt. Du høres rett og slett sjalu ut. 

Er du ikke helt frisk? Jeg ber om et råd. Tingene er som de er. Trenger ikke være en menneskekjenner for å høre ord som blir sagt. 

Er det noen andre da som er et råd som ikke bunner i aggresjon? 😊

Skrevet

Si det med humor og litt innestemme. Hun er jo fortsatt bare ungjenta og modner mye de neste årene. Om hun kommer med bemerkninger for eksempel om gamle rynkete folk så si ; ja en dag er det du som har rynker vet du ;) Eller noe sånt.. ikke vær kjeftetante, vær mild.

Anonymkode: bb010...9bd

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Si det med humor og litt innestemme. Hun er jo fortsatt bare ungjenta og modner mye de neste årene. Om hun kommer med bemerkninger for eksempel om gamle rynkete folk så si ; ja en dag er det du som har rynker vet du ;) Eller noe sånt.. ikke vær kjeftetante, vær mild.

Anonymkode: bb010...9bd

Jeg har vært mild i alle år. Forklart at kommentarer sårer, at jeg er glad i menneskene som er inni i kroppen. Hun er likevel uhyre opptatt av å være best, penest, best likt osv. Det er måten hun trykker søsteren ned på jeg misliker mest. Og så tenker jeg at en dag møter hun seg selv skikkelig i døra. Hun ødelegger så for seg selv, når familien begynner å føle avsmak for oppførsel og kommentarer så gjør nok andre det også. 

Skrevet

Jekk ho ned på jorda, å berøm den andre niesa di for utrolig gode verdier. For alt vi vet er kanskje ho yngste sjalu på ho eldste for at ho har mer å spille på enn utseende.

Anonymkode: 60bfd...33e

Skrevet

Sånn er det med søsteren min og meg også. Hvor jeg er den overfladiske. Men jeg slenger ikke kommentarer om det. Vi er som natt og dag og det er greit. Jeg føler meg ikke så mye bedre enn henne nå, men gjorde det da vi var unge voksne. 

Overfladisk oppførsel kan ha en årsak. Når du «setter henne på plass», så ha det litt i bakhodet. 

Anonymkode: c8b3f...59e

Skrevet

Sånn er det med søsteren min og meg også. Hvor jeg er den overfladiske. Men jeg slenger ikke kommentarer om det. Vi er som natt og dag og det er greit. Jeg føler meg ikke så mye bedre enn henne nå, men gjorde det da vi var unge voksne. 

Overfladisk oppførsel kan ha en årsak. Når du «setter henne på plass», så ha det litt i bakhodet. 

Men du oppgir ikke hvilken årsak det liksom skulle vært, da... ;)

Anonymkode: 68df9...966

Skrevet

Selvsagt kan du si ifra.

Skrevet

Du kan jo si i fra, men hva tror du det vil føre til?

At det at akkurat DU sier i fra vil endre henne?  Neppe.

At forholdet mellom dere blir dårlig? Trolig 

At du skaper splid mellom søsknene? Kanskje 

Jeg tror det eneste som vil skje er at du vil føle deg bedre selv fordi du sa i fra. Ellers er det status q

Anonymkode: f7729...e07

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og du er åpenbart en som bare vil lage kvalm

Anonymkode: 2db31...2e9

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du oppgir ikke hvilken årsak det liksom skulle vært, da... ;)

Det kan jo være hva som helst. Mobbing, overgrep, adhd/add, bemerkninger fra menn osv. 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo si i fra, men hva tror du det vil føre til?

At det at akkurat DU sier i fra vil endre henne?  Neppe.

At forholdet mellom dere blir dårlig? Trolig 

At du skaper splid mellom søsknene? Kanskje 

Jeg tror det eneste som vil skje er at du vil føle deg bedre selv fordi du sa i fra. Ellers er det status q

Anonymkode: f7729...e07

Om en person i min nærmeste familie hadde oppført seg usmakelig hadde jeg sagt fra. For det første er det vondt for søsteren og andre hun trakker ned, for det andre kan hun grave sin egen grav og ende opp ensom. Har hun sin egenverdi knyttet opp til forgjengelige verdier (som utseende) kan hun få store utfordringer når hun senere ser tegn på at ungdommen forsvinner. 

Når det gjelder årsaken til at hun oppfører seg slik - går det jo an å prøve å få til en fin og reflekterende samtale samtale i stedet for formanende. At ingen gjør noe, synes jeg ikke er en god løsning da det kan få store konsekvenser for denne jenten om hun blir helt uspiselig for de fleste 

Anonymkode: edb0d...f74

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du ikke helt frisk? Jeg ber om et råd. Tingene er som de er. Trenger ikke være en menneskekjenner for å høre ord som blir sagt. 

Er det noen andre da som er et råd som ikke bunner i aggresjon? 😊

Er du helt tette dum? Som flere her beskriver kan oppførselen hennes skyldes mye forskjellig. Alt fra traumer, lav selvtillit, mobbing osv. Men DU er så overfladisk at du knytter det kun til jentas utseende. Det er DU som setter likhetstegn mellom pen og arrogant. Du er voksen og burde vite bedre! Ingen oppfører seg dårlig bare fordi de er pene!

Du liker tydeligvis å sette merkelapper på folk siden du kaller meg «ikke frisk» og aggressiv uten å vite noe som helst hos meg. Akkurat som du like overfladisk deler ut kvalmende merkelapper til en ung jente. Skam deg!

Skrevet

Det kan være at yngste er slik for og få oppmerksomt siden hennes eldre søster er som du sier en engel som er god og blid mot alle, så hjelpsom etc. Det kan bunne i lav selvtillit.  

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du helt tette dum? Som flere her beskriver kan oppførselen hennes skyldes mye forskjellig. Alt fra traumer, lav selvtillit, mobbing osv. Men DU er så overfladisk at du knytter det kun til jentas utseende. Det er DU som setter likhetstegn mellom pen og arrogant. Du er voksen og burde vite bedre! Ingen oppfører seg dårlig bare fordi de er pene!

Du liker tydeligvis å sette merkelapper på folk siden du kaller meg «ikke frisk» og aggressiv uten å vite noe som helst hos meg. Akkurat som du like overfladisk deler ut kvalmende merkelapper til en ung jente. Skam deg!

Det er strengt tatt du som må skamme deg. Makan til angripelse for du ikke har personlig kjennskap til. Gå å legg deg igjen og stå opp når du er i bedre humør

Skrevet
12 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Det kan være at yngste er slik for og få oppmerksomt siden hennes eldre søster er som du sier en engel som er god og blid mot alle, så hjelpsom etc. Det kan bunne i lav selvtillit.  

Har tenkt tanken. Men hun har alltid fått mye oppmerksomhet, også søsteren. Selvsagt kan de ligge mye bak en slik oppførsel, jeg kjenner henne og søsteren godt, de har vært mye hos meg opp gjennom og derfor føler jeg meg på ganske trygg grunn når jeg uttaler meg om de. At jeg er dum (som en annen sier) fordi det åpenbart er noe traumatisk som har skjedd (lest mellom linjene) som skaper en slik oppførsel blir for enkelt. Noe er det selvsagt som skaper en slik usmakelig oppførsel, men det betyr jo ikke at man ikke kan ta dette opp på en skikkelig måte. Jeg sa ingenting i hi om å «ta henne» eller sette henne på plass. Jeg sa jeg skulle si at ordene og oppførselen hennes ikke var OK. Det må jo være lov å si i fra om dette, uansett hva årsak er? 

Det betyr ikke at jeg ikke er glad i henne og vil henne vel. Her inne tolker alle ting alltid som at man hater noen og skal «ta de» om man spør om man bør si i fra. Det er ikke det saken handler om. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er strengt tatt du som må skamme deg. Makan til angripelse for du ikke har personlig kjennskap til. Gå å legg deg igjen og stå opp når du er i bedre humør

Den som blir mest angrepet er nok den stakkars 18-åringen som skal «settes på plass» av sin tante fordi hun ikke er like fantastisk som søsteren sin

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Den som blir mest angrepet er nok den stakkars 18-åringen som skal «settes på plass» av sin tante fordi hun ikke er like fantastisk som søsteren sin

Bare fordi din eneste måte å konfrontere andre på er med angrep og hensikt om å ta noen, så betyr ikke det at andre voksne mennesker kommuniserer på denne måten. Bare måten du svarer meg på viser at konfrontasjon for deg betyr aggresjon og behov for å kalle folk stygge ting. Se deg litt i speilet og tenk over hvordan du fremstår og kommuniserer ditt budskap. Du når ikke frem på denne måten, ingen voksne tar deg seriøst. 

Skrevet

Har tenkt tanken. Men hun har alltid fått mye oppmerksomhet, også søsteren. Selvsagt kan de ligge mye bak en slik oppførsel, jeg kjenner henne og søsteren godt, de har vært mye hos meg opp gjennom og derfor føler jeg meg på ganske trygg grunn når jeg uttaler meg om de. At jeg er dum (som en annen sier) fordi det åpenbart er noe traumatisk som har skjedd (lest mellom linjene) som skaper en slik oppførsel blir for enkelt. Noe er det selvsagt som skaper en slik usmakelig oppførsel, men det betyr jo ikke at man ikke kan ta dette opp på en skikkelig måte. Jeg sa ingenting i hi om å «ta henne» eller sette henne på plass. Jeg sa jeg skulle si at ordene og oppførselen hennes ikke var OK. Det må jo være lov å si i fra om dette, uansett hva årsak er? 

Det betyr ikke at jeg ikke er glad i henne og vil henne vel. Her inne tolker alle ting alltid som at man hater noen og skal «ta de» om man spør om man bør si i fra. Det er ikke det saken handler om. 

Skjønner tanken, men yngste har fått oppmerksomhet på grunn av utseende og elste pga av snillhet og godhet, det blir feil og dermed så tenker vell yngste at det er det hun har og fare med siden hun bare får høre hvor pen hun er etc. 

Du kan si noe med si det på en måte så hun får høre at hun og kan være snill og god om du skjønner, folk blir som de blir omtalt tilslutt. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare fordi din eneste måte å konfrontere andre på er med angrep og hensikt om å ta noen, så betyr ikke det at andre voksne mennesker kommuniserer på denne måten. Bare måten du svarer meg på viser at konfrontasjon for deg betyr aggresjon og behov for å kalle folk stygge ting. Se deg litt i speilet og tenk over hvordan du fremstår og kommuniserer ditt budskap. Du når ikke frem på denne måten, ingen voksne tar deg seriøst. 

Mens du tenker at HI som kaller meg «ikke frisk» og aggressiv har en mye bedre måte å nærme seg andre mennesker på???

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mens du tenker at HI som kaller meg «ikke frisk» og aggressiv har en mye bedre måte å nærme seg andre mennesker på???

Og du har en koselig dag med kverulering og trolling?

Skrevet

Det kan ligge mange årsaker bak til at folk oppfører seg som de gjør, men det er ingen grunn til at ting ikke skal bli tatt opp. Noen her høres ut som om de forbinder det med å "ta opp" med å "sette på plass".  Dersom oppførsel skyldes bakenforliggende traumer er det vel ekstra viktig å ta opp ting. Alt for mange her inne virker til å ha bare to måter å prøve å ordne opp i ting på: enten hinte eller sette på plass. Heldigvis har de aller fleste mange graderinger innenfor der som kan brukes. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og noen mennesker er drittsekker. Helt uten traumer. Skam deg selv!

Anonymkode: 210fd...537

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...