Anonym bruker Skrevet 1. februar 2019 #1 Skrevet 1. februar 2019 Hvordan unngår de som lager musikk plagiat? Det må da være vanskelig å ikke skrive inn noe enn har hørt et sted? Og skrives tekst eller musikk først? Hvis man har en tekst, og noen andre skal lage musikk til, må teksten modifiseres mye? Anonymkode: a355b...9a1
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2019 #2 Skrevet 1. februar 2019 Når jeg skriver musikk skriver jeg bare det som popper opp i hodet mitt der og da. Om det er veldig likt på noe annet er det helt tilfeldig. Hører mye på musikk, men har ikke hørt noe lignende av det jeg skriver. Jeg varierer litt om det er teksten eller musikken jeg skriver først. Enten dukker det en melodi i hodet mitt eller en tekst, og så jobber jeg ut i fra det. Anonymkode: 02adf...f7d
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2019 #3 Skrevet 1. februar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan unngår de som lager musikk plagiat? Det må da være vanskelig å ikke skrive inn noe enn har hørt et sted? Og skrives tekst eller musikk først? Hvis man har en tekst, og noen andre skal lage musikk til, må teksten modifiseres mye? Anonymkode: a355b...9a1 Hvis du har hørt mye på musikk (og har et bevisst forhold til det; dvs ikke "hørt mye på" i betydningen "har på noe når jeg jogger") så vil du jo vite hvor et tema kommer fra hvis det popper noe opp i hodet ditt. Bare 3-4 toner er nok for meg til at jeg kan plassere en melodilinje, med rett komponist som regel. Anonymkode: afeb9...052
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2019 #4 Skrevet 1. februar 2019 Mht tekst/melodi-spørsmålet: gode tekster er jo skrevet slik at de kan falle inn i en rytmisk form uten å måtte omskrives. Det er jo der hunden ligger begravet. Hvis verselinjene har veldig ulik lengde og rytmikken ikke samsvarer fra vers til vers, blir det jo en rar sang. "Jeg er havren, jeg har bjeller på mer enn tyve, tror jeg, på hvert strå" eller "Jeg er havren med bjeller sikkert tyve, kanskje mer, kanskje mindre, ingen vet helt sikkert hvor mange" Anonymkode: afeb9...052
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2019 #5 Skrevet 1. februar 2019 Må enden på verselinjer rime? Anonymkode: a355b...9a1
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2019 #6 Skrevet 1. februar 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må enden på verselinjer rime? Anonymkode: a355b...9a1 Nei. Anonymkode: 2efe2...2c0
MrGoodMan Skrevet 1. februar 2019 #7 Skrevet 1. februar 2019 Man kan selvfølgelig aldri helgardere seg. Spiller selv og har oppstått situasjoner hvor jeg plutselig drar kjensel på den geniale låt-ideén min hehe. Ofte skjer dette fordi akkord-rekken er lik som en annen sang, mens melodien er annerledes. Det vil si at man kan synge begge sangene og de vil passe til musikken. I vår trio lages låtene enten ved at låtskriveren (vokalisten) har en ferdig tekst eller tekst-idé (noen ganger med ett enkelt utkast til melodi) eller at jeg har ett utkast til melodi som han skriver en tekst til. Uansett variant så blir alt bearbeidet og tilpasset hverandre sånn at sluttresultatet ikke alltid ligner med det man startet med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå