Gå til innhold

Overta fars permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min jobbet sist i august i fjor. Etter dette har han vært på tiltak fra NAV og er nå under utdanning som dekkes av NAV. Vi venter barn i juni og lurer på om det dermed er mulig at jeg søker om å få overta hans permisjon? Han kan jo umulig ha tjent seg opp rett til foreldrepenger?

Anonymkode: ecce8...67a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hvorfor skulle det være noen grunn? 

Anonymkode: 5e8ac...619

Skrevet

Du kan søke,det kan hvem som helst,men det er vanskelig å få det godkjent-nærmest umulig.

Anonymkode: 1a8b5...0ec

Skrevet

Min mann fikk 4 uker av min permisjon pga jeg var innlagt på sykehuset i 4 uker. Men det var ikke lett å få det heller. Fikk først nei men så ringte legen på sykehuset til nav og da ordnet det seg 

Anonymkode: 68ae6...303

Skrevet

Du kan sjekke kravene her  https://familie.nav.no/om-foreldrepenger

Mange mener det er best for både barn og voksne at barn knytter seg til begge foreldrene. Alt målbart i livet til barnet blir bedre når de vokser opp da. Jeg ville søkt litt på det. Jeg er selv en far. Jeg hadde aldri i livet gitt opp permisjonen min, fordi det er for barnets beste (jeg jobber fulltid, ikke samme situasjon).

Anonymkode: 2e37f...90b

Skrevet

Fedrekvoten kan tas når som helst innen barnet er 3 år, så at far er student holder vel ikke? 

Mannen din har vel aap og det gir krav på foreldrepermisjon. Han kan f.eks dele opp permisjonen over to år og være hjemme når studiestedet har sommerferie. 

Anonymkode: e394f...4c6

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hvorfor skulle det være noen grunn? 

Anonymkode: 5e8ac...619

Jeg lurer på om inntekt fra NAV regnes som inntekt . Trodde forutsetningen var at han var i jobb. 

HI

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fedrekvoten kan tas når som helst innen barnet er 3 år, så at far er student holder vel ikke? 

Mannen din har vel aap og det gir krav på foreldrepermisjon. Han kan f.eks dele opp permisjonen over to år og være hjemme når studiestedet har sommerferie. 

Anonymkode: e394f...4c6

Hvis jeg tar 80 % dekningsgrad må far ta 19 uker perm og det tilsvarer nesten 5 mnd. Spørs om han rekker det hver sommer før barnet er 3 år. 

Mannen er student og er nødt til å ta studiet på normert tid, hvis ikke mister vi retten til studentbolig. Dette er grunnen til at jeg vil overta hans perm. Å sende en 7 mnd gammel baby i barnehagen er fullstendig uaktuelt 

HI

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg tar 80 % dekningsgrad må far ta 19 uker perm og det tilsvarer nesten 5 mnd. Spørs om han rekker det hver sommer før barnet er 3 år. 

Mannen er student og er nødt til å ta studiet på normert tid, hvis ikke mister vi retten til studentbolig. Dette er grunnen til at jeg vil overta hans perm. Å sende en 7 mnd gammel baby i barnehagen er fullstendig uaktuelt 

HI

Studier har ca tre mnd sommerferie som regel. Fra eksamen i mai. Legg permisjonen i sommerferien. Da får han brukt det opp på to år. Og inntekt fra nav er også inntekt. 

Anonymkode: 120d6...325

Skrevet

Aap er skattbar inntekt og beregnes derfor som arbeidsinntekt.. 

Anonymkode: 174c3...6ae

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Studier har ca tre mnd sommerferie som regel. Fra eksamen i mai. Legg permisjonen i sommerferien. Da får han brukt det opp på to år. Og inntekt fra nav er også inntekt. 

Anonymkode: 120d6...325

Mannen har bare ferie fra midten av juni til midten av august. 

Ok så inntekt fra NAV regnes også som inntekt. Det var synd

HI

Skrevet

Hei, var i samme situasjon for noen år siden. Søkte og fikk det godkjent, men da grunnet at fars sykdom (grunnen til at han da også måtte omskoleres) ikke var forenelig med å være alene med ett så lite barn. Tunge løft etc som var en utfordring. La ved ett skriv fra overlegen som var ekspert på sykdommen. Håper det ordner seg. Vet at det føles helt håpløst slik som omskolering faller mellom to stoler.

Anonymkode: b4285...705

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...