Gå til innhold

Ketose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å fører kostregnskap, så jeg har veid all mat jeg har spist siden 8/1. Bruker lifesum. Har mistet 6 kg, og var overlykkelig! 

Helt til jeg oppdaget av jeg tror jeg har greid å putte meg på en mild ketose?

Ref denne siden (https://fedon.no/tema/noen-vanlige-sporsmal-om-lavkarbo/) så sies det at man kan komme i ketose om man får i seg under 100gram karbohydrater om dagen. Jeg fatter og begriper ikke hvordan, men jeg har åpenbart klart å ligge mellom 50-80 i en ukes tid nå. Og jeg har ikke kuttet ut brød og melk, men har kuttet drastisk i mengden mat. Istedefor 3 brødskiver nå, tar jeg 1. En pølse i brød (mager fra gilde) istedefor 3. Ett glass skummetmelk til brødmat, ikke lett. En potet til middag og ikke to.

egentlig har jeg bare begynt å telle kalorier! Og det går egentlig veldig bra :) Men målet var aldri å havne på no lavkarbo greier.. PR i dag spiser jeg mye brokkolisalat med enten kylling, fisk eller skinke. Om jeg en dag har lyst til å spise brød til lunsj, vil jeg dundre på i vekt igjen da eller? Noen med erfaring her?

jeg har forøvrig kutta ut potetgull, sjokolade og sukkerholdig brus og.

Anonymkode: 3cb78...b81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ketose er ikke noe krise. Og du legger ikke på deg flere kilo av ei skive brød, men karbohydrater samler mer væske så det kan fort gå på en halvkilo om du spiser mye av det. 

Anonymkode: 6df47...33b

Skrevet

Du har kuttet drastisk i både karbohydrater og kalorier, det er lurt å velge kutt i kun ett av de. Hvis du velger kalorier så øk inntak av karbo nå. Du trenger mer av en av delene. Se ut til at du spiser alt for lite og en vektnedgang på 2 kg i uken er for raskt så sant du ikke veier 200kg. . Legg deg på å gå ned 0.5 kg i uken som er mye sunnere.

Anonymkode: e9d05...cca

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har kuttet drastisk i både karbohydrater og kalorier, det er lurt å velge kutt i kun ett av de. Hvis du velger kalorier så øk inntak av karbo nå. Du trenger mer av en av delene. Se ut til at du spiser alt for lite og en vektnedgang på 2 kg i uken er for raskt så sant du ikke veier 200kg. . Legg deg på å gå ned 0.5 kg i uken som er mye sunnere.

Ja det ble visst sånn ser jeg. Jeg ville jo egentlig bare telle kalorier jeg, ikke gå på lavkarbo 😬 Så til matinntaket; jeg syntes jeg spiser ganske greit egentlig jeg? Men istedefor å spise for eksempel chiabatta med kylling på jobben spiser jeg heller broccolisalat eller to knekkebrød (ny favoritt wasa sesam) med gulost. Til og med sånn blå soft flora unner jeg meg på disse. Så går det i youghert (gresk eller youplait) med granua. Skal jeg kose meg, går jeg for en bit av noe istedefor to. Jeg har ikke sultet i denne perioden, men syntes samtidig ikke jeg har kuttet så drastisk ned på karbs som jeg ser jegcha må ha gjort.. ofte bruker jeg til og med grov wrap og har denne broccolisalaten oppi der. Kanskje jeg burde prøve å bytte ut knekkebrødamed én brødskive istede? En banan til mellommåltid vil kanskje og gjøre susen?

Skrevet

De fleste er vel i mild ketose ved sykdom, på morgen o.l. 

Jeg spiser ca 10 gr karbo i døgnet og har gått ned 12 kg på 3 uker. Forrige helg skeiet jeg ut pga bryllup og spiste mengder av karbo, samt drakk noen enheter alkohol. Gikk likevel ikke opp et gram, men dagen derpå var jeg oppblåst og fikk diare og tidenes fyllesyke.

Anonymkode: dc666...23a

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal sies at startvekta mi var relativt høy (102,7) så jeg er jo glad for å gå ned. Men jeg vil jo gjøre dette på en forsvarlig måte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...