Gå til innhold

Politikk, blir sprø! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

heller veldig mot arbeiderpartiet, men innvandringspolitikken deres er teit.

Synes Frp har en teit politikk ellers, men dem er spot on på innvandring.

Hva gjør man????? Er mellom to rake motsetninger, og jeg vil engasjere meg politisk. Være med på valgkamper osv. Man er jo ikke enig med alle parti, men innvandring er min hjertesak av alle hjertesaker. Blir litt teit å helle mot arbeiderpartiet da 😕

Anonymkode: 341c3...c88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som er så ille med AP sin innvandringspolitikk da? 

Anonymkode: dd2f2...7cb

Skrevet

Er en sak viktigere enn alle andre saker?

Anonymkode: 4ec6e...615

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som er så ille med AP sin innvandringspolitikk da? 

Anonymkode: dd2f2...7cb

De tar inn for mange, men støtter arbeiderpartiet i veldig mye annet, altså 🙂

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er en sak viktigere enn alle andre saker?

Anonymkode: 4ec6e...615

Nei, men det er en sak jeg setter høyt. Det er viktig for framtiden. Men setter selvfølgelig andre saker høyt også, at det skal være liten forskjell mellom rik og fattig i Norge, eldreomsorg og mobbing er eksempler på andre ting jeg synes er viktig 🙂 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men det er en sak jeg setter høyt. Det er viktig for framtiden. Men setter selvfølgelig andre saker høyt også, at det skal være liten forskjell mellom rik og fattig i Norge, eldreomsorg og mobbing er eksempler på andre ting jeg synes er viktig 🙂 

Hvis du mener det skal være liten forskjell på rik og fattig, så må du stemme på et sosialistisk parti. Der er ingen som har 100% klaff med noe partiprogram...

Anonymkode: 7259c...64c

Skrevet

Vi slipper kun inn flyktninger med et reelt behov for beskyttelse her i landet. Og det er vi vel forpliktet til etter internasjonale konvensjoner. 

Så det spiller ikke så stor rolle om FRP får mer innflytelse, Norge kan ikke la være å ta ansvar på lik linje med andre land i Europa.

Folk som kommer hit for å jobbe er arbeidsinnvandrere, det kan vi heller ikke gjøre så mye med. Svensker og polakker kan fritt reise hit for å jobbe akkurat som vi kan til andre land.

Skrevet

De tar inn for mange, men støtter arbeiderpartiet i veldig mye annet, altså 🙂

Er du nå så sikker på det? 

Det er mange ulike typer innvandrere. Og for det første har Norge et stort behov for arbeidskraft i årene fremover som vi ikke ser ut til å kunne dekke selv, og for det andre har vi i forhold til mange andre land faktisk både plass og økonomi til å kunne ta i mot flere som har behov for midlertidig eller varig beskyttelse.

Foreslår at du går inn for å sette deg enda mer inn i politikk, og er kildekritisk når du leser noe. 

Anonymkode: e2e80...c36

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange ulike typer innvandrere. Og for det første har Norge et stort behov for arbeidskraft i årene fremover som vi ikke ser ut til å kunne dekke selv, og for det andre har vi i forhold til mange andre land faktisk både plass og økonomi til å kunne ta i mot flere som har behov for midlertidig eller varig beskyttelse.

Foreslår at du går inn for å sette deg enda mer inn i politikk, og er kildekritisk når du leser noe. 

Har satt meg inn i det. Er ikke imot ALLE typer innvandring da, synes innvandring fra europeiske land er greit. Er heller ikke negativ til arbeidsinnvandring. 

Skrevet

Med ønske om skattelette for høytlønte, bortfall av arveavgift og reduksjon av økonomiske ordninger som tok sikte på å utjevne forskjeller og være et sikkerhetsnett for utsatte grupper (de med kroniske syke barn, de som er på arbeidsavklaring osv.), så fører Høyre og FrP en politikk som gradvis gir store økte forskjeller mellom fattige og rike. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ikke være anonym.

Skrevet (endret)
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har satt meg inn i det. Er ikke imot ALLE typer innvandring da, synes innvandring fra europeiske land er greit. Er heller ikke negativ til arbeidsinnvandring. 

Hva er det du engster deg for? Hvorfor tenker du at det er mer greit med innvandring fra Europa? 

Det er mye potensielt god arbeidskraft i flyktninger, som lettere kan tas i bruk når språkbarrieren er forsert. Med noen unntak, så har de fleste som kommer hit ønsker om å bruke eller utvikle kompetansen sin, og bidra i samfunnet.

Endret av Merdee
Skrevet

Jo mer flyktninger vi tar inn jo mer øker jo forskjellene. Feks så er Somalere generelt ganske arbeidsky og statestikk, viser at de verken vil integrere seg, ta utdanning eller jobbe. Dermed blir de gående på sosialhjelp og kommer seg selvsagt ikke oppover på rangstigen. 

Venstresiden sitt svar på dette er å øke div stønader, men hva hjelper det? Ingenverdens ting. De får bare flere unger som nav må forsørge. Dessuten sender de store beløp ut av landet og ned til hjemlandet.  Dette er da stønader som de har fått utbetalt av nav. Når stønaden økes blir bare mere penger sendt ut. 

For å få mennesker ut av fattigdom er det utdanning, integrering og jobb som teller. 

Politikerene burde satset knallhardt på dette og da spesielt mot innvandrerkvinner for å få de integrert og i jobb. 

Vil de ikke så skal de. Kutt i velferdsordninger om de ikke er interessert. Det er helt galt at staten kan melkes for penger bare pga av folk ikke gidder og jobbe, bare pga av at velferdsgodene i dette landet er så gode at ingen verken sulter eller må bo på gaten om de verken jobber eller vil ta utdanning. 

Politikerene bør skrote kontantstøtten og heller gi gratis barnehage til alle og gratis Sfo til 1-3 klasse. Og andre støtteordninger for å folk ut i jobb/utdanning. 

Anonymkode: d2cfc...9bf

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

heller veldig mot arbeiderpartiet, men innvandringspolitikken deres er teit.

Synes Frp har en teit politikk ellers, men dem er spot on på innvandring.

Hva gjør man????? Er mellom to rake motsetninger, og jeg vil engasjere meg politisk. Være med på valgkamper osv. Man er jo ikke enig med alle parti, men innvandring er min hjertesak av alle hjertesaker. Blir litt teit å helle mot arbeiderpartiet da 😕

Vi får håpe Arbeiderpartiet lærer noe av sitt søsterparti i Danmark.

https://dagens.klassekampen.no/2019-01-30/frederiksen-har-en-plan

Dette er damen Støre burde lytte til. Mette Frederiksen sikter mot å bli Danmarks neste statsminister, og danne regjering alene med sine sosialdemokrater. Hun har bevisst valgt en annen vei enn svenskene: Klassisk, sosialdemokratisk økonomisk politikk. Stram innvandringspolitikk. Mindre sentralisering. Alt for å bekjempe ulikhet, og gjenvinne tillit hos vanlige arbeidere uten høyere utdanning. 

«Sannheten er at vi har tapt Norge, vi har tapt Storbritannia, vi har tapt Tyskland og vi har tapt Danmark. Og du kan se til USA, der Demokratene vant de høyt utdannete amerikanerne, men tapte den alminnelige arbeiderklassen. For meg som sosialdemokrat er det ikke nok å representere dem som har det godt i vårt samfunn. Jeg vil rett og slett ha et mer folkelig sosialdemokrati.»

Anonymkode: 6e816...962

Skrevet
1 hour ago, Merdee said:

Det er mye potensielt god arbeidskraft i flyktninger, som lettere kan tas i bruk når språkbarrieren er forsert. Med noen unntak, så har de fleste som kommer hit ønsker om å bruke eller utvikle kompetansen sin, og bidra i samfunnet.

Ingenting av det du sier stemmer med den virkelige verden. Yrkesdeltagelsen for innvandrere fra land utenfor Europa er svært lav. Hele innvandringsprosjektet er et gedigent underskuddsprosjekt.

https://www.nettavisen.no/politikk/nye-ssb-tall-sa-fa-innvandrerkvinner-jobber/3423533887.html

https://www.nettavisen.no/mener/seks-av-ti-innvandrere-fra-afrika-er-ikke-i-arbeid/3423232662.html

https://www.aftenposten.no/norge/i/wExy1/4-av-5-somaliske-innvandrerkvinner-er-uten-jobb---SSB-mener-integreringen-gar-rimelig-bra

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/1kp9el/Tallene-burde-vart-nyhetsstoff-De-burde-fatt-alarmklokker-til-a-ringe-Men-SSB-gir-dem-ikke-til-oss--Kjetil-Rolness

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig stemmer det. Jeg sier at de ligger et stort uforløst potensiale der, og at de fleste faktisk ønsker å jobbe. Mens du snakker om noe annet; sysselsatte per i dag fra ulike land.

Det er gjerne komplekse årsaker til at det er færre sysselsatte fra enkelte geografiske områder (eks. diskriminering på arbeidsmarkedet, det er et langt steg fra å være analfabet til å få fagbrev, og så videre). Men slik statistikk som du lefler med her, viser først og fremst at næringslivet og vi som samfunn åpenbart ikke er gode nok på å utvikle og ta i bruk den potensielle kompetansen og arbeidskraften disse menneskene bærer på. 

Skrevet
1 hour ago, Merdee said:

Selvfølgelig stemmer det. Jeg sier at de ligger et stort uforløst potensiale der, og at de fleste faktisk ønsker å jobbe. Mens du snakker om noe annet; sysselsatte per i dag fra ulike land.

Det er gjerne komplekse årsaker til at det er færre sysselsatte fra enkelte geografiske områder (eks. diskriminering på arbeidsmarkedet, det er et langt steg fra å være analfabet til å få fagbrev, og så videre). Men slik statistikk som du lefler med her, viser først og fremst at næringslivet og vi som samfunn åpenbart ikke er gode nok på å utvikle og ta i bruk den potensielle kompetansen og arbeidskraften disse menneskene bærer på. 

"Gi dem jobb når de er her"? Du mener de skal gå foran alle nordmenn i køen, alle de som febrilsk prøver å skaffe seg arbeid? De skal komme til ferdig pakke, mens nordmenn skal bli til en type annenrangs borgere uten de samme særfordelene? Hvordan tenker du dette skal fungere i praksis slik at ikke mer rasisme og splittelse skal prege samfunnet? Og dernest har du all usikkerheten i jobbmarkedet med stadig mer automatisering, stadig høyere krav til utdannelse og spisskompetanse. Hvordan passer dette inn med innvandringen? 

Skrevet

Det er ikke stor innvandring til Norge, og det er bred enighet på Stortinget om den flyktningpolitikken som føres. 

Frp stemmer konsekvent imot tiltak som fremmer integrering. De stemmer også for en politikk som øker forskjellene. Det blir flere fattige, heriblant også f.eks flyktninger/innvandrere som f.eks ikke kan norsk som da står bakerst i køen når de søker jobb, f eks.

Høyresiden ønsker også privatisering av f eks sykehjem, barnevern og barnehager. 

Evt overskudd fra offentlige midler som går til dette, havner i lomma på f.eks Aleris og andre private aktører istedenfor å gå tilbake til felleskassa. 

For samfunnsøkonomien er det mer lønnsomt med større økonomisk likhet blant borgerne. Det fører til større kjøpekraft og mindre sosial uro. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...