Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som lærerene har vært bekymret for på barneskolen. Vi fikk veldig mye kritikk på at vi ikke fulgte opp leselekser godt nok og hun fikk mange ganger høre hvor lite flink hun var, ble konsekvent satt i letteste gruppe når det var nivåindeling av elevene osv. 

Nå har hun gått på ungdomskolen i et halvt år og kom hjem med sitt første karakterkort. Ingen karakterer under 4+ og fler seksere enn firere! Jeg har lyst til å ta med karakterene å vise til lærerene som ikke hadde noen tro hverken på henne eller oss. Jeg gjør det jo ikke da 😉.

Måtte bare få juble litt. Det er så deilig å se utviklingen når hun endelig får gode lærere.

Anonymkode: e193c...514

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fantastisk!

men hvordan kan det gå an da? Jeg tror at jeg hadde kontaktet skolesjefen med dette. 

Anonymkode: 6b8c8...9d1

Skrevet

Fortalte forrige lærer ditt barn at hun ikke var flink? Det er det jo åpenbart at hun er :) Det ville jeg nesten sjekket litt opp i. Har desverre hørt om likende tilfeller hvor lærer desverre ikke var «skikket» i sitt fag. (De fleste lærere er jo heldigvis veldig gode lærere og oppmuntrer barna. Men så har man desverre de andre da..) 

Flink datter du har hi 😍 Du kan være stolt av henne ❤️ En ting er at barn gjør så godt de kan og det er bra nok, men når spriket er så stort som dette fra et trinn til neste, så kan det jo hende at hun har vært så flink hele veien men ikke fått honnør for det fra forrige lærer. Flott jente da som har klart å fortsette det gode arbeidet til tross for forrige lærers «oppmuntring» 👏🏻

Anonymkode: cc95f...6c5

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fantastisk!

men hvordan kan det gå an da? Jeg tror at jeg hadde kontaktet skolesjefen med dette. 

Anonymkode: 6b8c8...9d1

Hun har leseproblemer. Det hang barneskolen seg helt opp i. De tok henne ut av undervisningen i nesten alle engelsktimene for å få ekstraundervisning i lesing. I 6. og 7. klasse måtte hun være på gruppe med elever som slet i 2. og 3. klasse. Det var ikke direkte motiverende og vi foreldre fikk ikke vite om det. Hun fortalte det ikke siden hun skammet seg. Det gikk selvfølgelig kraftig ut over engelskundervisningen.

I matte var fokuset på å løse enkle regneoppgaver raskt på pc. Ettersom hun leste sakte klarte hun ikke å oppfatte stykkene før de forsvant fra skjermen. Det gjorde at hun ikke kom videre. Hjemme jobbet vi med helt andre typer oppgaver. Vi viste jo at hun forsto matten godt, men det betydde ikke noe for skolen. Nå får hun ekstraoppgavene fra 10.klassebøkene for at hun skal skal få litt utfordringer.

De andre fagene la de veldig lite vekt på på barneskolen.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fortalte forrige lærer ditt barn at hun ikke var flink? Det er det jo åpenbart at hun er :) Det ville jeg nesten sjekket litt opp i. Har desverre hørt om likende tilfeller hvor lærer desverre ikke var «skikket» i sitt fag. (De fleste lærere er jo heldigvis veldig gode lærere og oppmuntrer barna. Men så har man desverre de andre da..) 

Flink datter du har hi 😍 Du kan være stolt av henne ❤️ En ting er at barn gjør så godt de kan og det er bra nok, men når spriket er så stort som dette fra et trinn til neste, så kan det jo hende at hun har vært så flink hele veien men ikke fått honnør for det fra forrige lærer. Flott jente da som har klart å fortsette det gode arbeidet til tross for forrige lærers «oppmuntring» 👏🏻

Ja, de gjorde faktisk det. Til og med de gangene hun gjorde det bra på prøver bortforklare de det med at hun hadde vært heldig, hadde fått mer hjelp enn de andre eller bare at prøven ikke viste utfordringene hennes. 

Hvis vi konfronterte barneskolen med dette nå ville vi sikkert fått høre at det at hun gjør det bra nå er deres fortjeneste og at hun tydelig har hatt god nytte av lesetreningen de ga. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de gjorde faktisk det. Til og med de gangene hun gjorde det bra på prøver bortforklare de det med at hun hadde vært heldig, hadde fått mer hjelp enn de andre eller bare at prøven ikke viste utfordringene hennes. 

Hvis vi konfronterte barneskolen med dette nå ville vi sikkert fått høre at det at hun gjør det bra nå er deres fortjeneste og at hun tydelig har hatt god nytte av lesetreningen de ga. 

Ikke sant 🤦🏼‍♀️

Så leit at det er sånn. Nå er jo datteren diN så heldig at hun (åpenbart) har greid å bevare selvfølelsen oppi det hele. Det syntes jo godt på karakterkortet :)

Har du snakket med andre foreldre fra forrige trinn om det? Om fler kjenner igjen forrige lærer som dette, bør nesten det meldes til rektor. Jeg blir så lei meg av å høre om lærere som trykker elever ned istedefor å løfte de opp. Helsigvis er jo dette en skjeldenthet, men bør alikevell følges opp. Kjempebra at datteren din endelig får den tilbakemeldingen hun fortjener. Og om hun så hadde fått 2’ere og 3’ere, så hadde hun jo alikevell gjort sitt beste. Og så lenge eleven gjør sitt beste er det det lærer bør applaudere. Tallkarakterer er det jo uansett, men å fortelle en elev at han/hun ikke er flink er dårlig av en lærer:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...