Gå til innhold

Barn på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jente barnet mitt leker med er veldig opptatt av sex. Prater om det mye når hun er her. Jeg syntes det er noe hun kan prate om hjemme med mamma og pappa og ikke her til mitt barn på bare 7 år. Ta det opp med barnet eller foreldrene?

Anonymkode: 5009d...007

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel helt naturlig ? Sikkert bare en fase. 

Anonymkode: 46994...fea

Skrevet

Er hun bare 7 år? Veldig merkelig oppførsel. Ville fisket litt hadde jeg vært deg. Kanskje det er hennes måte å si ifra om noe som er vondt og ugreit for henne......

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er vel helt naturlig ? Sikkert bare en fase. 

Anonymkode: 46994...fea

Det er ikke helt naturlig å prate mye om det, når man er på besøk hos andre nei.....

Skrevet

Det er helt normalt å gå gjennom en Åse der det er veldig spennende. At de prater om det seg imellom er bare fint. Om et par år blir det sikkert pinlig så bruk tiden nå til å gi dem kunnskaper og holdninger som er bra for dem.

Anonymkode: 0c850...d63

Skrevet

Kommer veldig an på hvordan dialogen er. Om det er på nivået at pappa stakk tissen sin mamma sin for å lage barn, ok. Om det er mer skildringer av hvordan ting gjøres, erigerte peniser ser ut osv, da ville jeg vært på vakt. 

Skrevet

Men sier hun noe til deg også? Eller er det noe du overhører?

Skrevet

Har aldri opplevd det på så små barn. Hadde sagt du er i gammel nok til å ha sex, ei heller prate om det. 

Anonymkode: 49647...8f6

Skrevet

Det er noe jeg overhører og vet at denne jenta er opptatt av. Spiller spill der karakterene kan ha sex (tror egentlig det er 12 års grense på spillet?) og syntes det er gøy å fortelle barnet mitt om dette. Her i huset vet vi hvordan barn blir til og får spørre de spørsmålene man vil, men venner får ta det opp hjemme. Jeg vet ikke hva de vet og ikke vet. Syntes det blir mye fokus på det fra denne jenta. Jeg er ikke komfortabel med det. Ønsker råd om hvordan jeg kan ta opp dette med barn eller foreldre på en varsom måte. 

Skrevet

Direkte tale er best. Si til foreldrene «jeg opplever stadig at Anne snakker om sex, fint om dere tar opp at det kan bli for mye prat om det»

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Direkte tale er best. Si til foreldrene «jeg opplever stadig at Anne snakker om sex, fint om dere tar opp at det kan bli for mye prat om det»

Hadde noen kommet til meg med noe sånt hadde jeg svart at det hadde vært fint om de begrenset sin datter i å snakke om ny little pony. 

Ungene må da få snakke om de temaene de er opptatte av og ikke bli påført ideer om at sex er skamfullt. Det er mye bedre med åpenhet enn at de skal lære at det er tabubelagt. Skulle de oppleve noe vanskelig på det området er det viktig å ha ord til å snakke om det og trygghet på at det er lov å snakke om. 

Skrevet

Jeg hadde svart ut barnet så direkte som mulig. Dette snakket vi om allerede fra bhg alder. 

De er 7år... Kunskap gir makt. La de få prate og spørre, ta de på alvor og svar med fakta (på deres nivå, så klart). Ville nok vært litt på vakt ja, men samtidig så ser man fort om det er uskyldig nyskjerrig het hvis man tar seg tid til å møte baret og la det prate det ut. 

Skrevet

Dette barnet skal selvsagt få prate så mye sex det bare vil, hjemme hos seg selv. Her hjemme liker vi at praten flyter rundt andre ting. Det er vel ikke et tema i lystig lag? Skrekk og gru om min finner det som vane å prate om sex rundt bordet og under julemiddagen med besteforeldre til stede. Tid og sted for alt. Dette handlet ikke om barns rett til å prate om sex eller ikke, det handlet om at jeg vil ikke ha det fokuset på det som denne jenta viser. Enten må det ta slutt, eller så må hun være hjemme. Ønsket bare råd om hvordan ta det opp.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette barnet skal selvsagt få prate så mye sex det bare vil, hjemme hos seg selv. Her hjemme liker vi at praten flyter rundt andre ting. Det er vel ikke et tema i lystig lag? Skrekk og gru om min finner det som vane å prate om sex rundt bordet og under julemiddagen med besteforeldre til stede. Tid og sted for alt. Dette handlet ikke om barns rett til å prate om sex eller ikke, det handlet om at jeg vil ikke ha det fokuset på det som denne jenta viser. Enten må det ta slutt, eller så må hun være hjemme. Ønsket bare råd om hvordan ta det opp.

Du får ringe foreldrene og fortelle at hos dere er sex et så stort tabu at dere kke takler at barn snakker om det.

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får ringe foreldrene og fortelle at hos dere er sex et så stort tabu at dere kke takler at barn snakker om det.

Tabu? Det er da virkelig ikke det hi skriver. Hadde det vært greit for deg om en venn av barnet ditt ville snakke om krigsspill hjemme hos dere, i en alder av 7 år? 

Anonymkode: c7ec2...990

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tabu? Det er da virkelig ikke det hi skriver. Hadde det vært greit for deg om en venn av barnet ditt ville snakke om krigsspill hjemme hos dere, i en alder av 7 år? 

Anonymkode: c7ec2...990

Ja, det hadde det. Det hadde gitt meg en god anledning til å fortelle hva jeg mente om det og hvilke regler vi hadde for spilling for eksempel. Det kunne åpnet opp for gode samtaler om etikk, moral, forskjell på spill og virkelighet osv.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe jeg overhører og vet at denne jenta er opptatt av. Spiller spill der karakterene kan ha sex (tror egentlig det er 12 års grense på spillet?) og syntes det er gøy å fortelle barnet mitt om dette. Her i huset vet vi hvordan barn blir til og får spørre de spørsmålene man vil, men venner får ta det opp hjemme. Jeg vet ikke hva de vet og ikke vet. Syntes det blir mye fokus på det fra denne jenta. Jeg er ikke komfortabel med det. Ønsker råd om hvordan jeg kan ta opp dette med barn eller foreldre på en varsom måte. 

Sims? Tror jeg mine barn har fått spille så lenge de ville.. Det er jo bare dukkehus, og mine Lundbydokker fikk kjørt seg i halmen. Synes kanskje du virker noe snerpete, men om du overhører dialog som plager deg så korrigerer du. Det er tross alt du som er voksen. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg ville ha nevnt det for foreldrene hennes. Det er ikke lett å vite hvordan man skal ta sånt med jenta, når hun er på besøk. Det kan bare blir flaut og ekkelt for henne. Men du kan jo ta en telefon til moren eller faren og si at du reagerer på dette, og at du lurer på om de kan ta det opp med henne på en grei måte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...