Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #1 Skrevet 31. januar 2019 La oss si du har et barn på besøk og du setter fram litt frukt, eller de er sluten og du tilbyr dem hver sin banan eller et eple siden det snart er middag, og barnet svarer "Nei takk, jeg tåler ikke frukt, kan jeg heller få en skive?", ville dere tatt barnet på alvor? Eller ville dere fnyst inni dere og tenkt noe om tullete og bortskjemte unger? Anonymkode: f8ac0...04e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #2 Skrevet 31. januar 2019 Jeg ville "fnyst" inni meg og gitt barnet en skive. Etterpå ville jeg spurt foreldrene hva som feiler barnet. Anonymkode: 1675d...b46
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #3 Skrevet 31. januar 2019 Er det ikke nok tråder om dette nå? Noen er allergiske, og noen er «allergiske». Det er ikke et stort samfunnsproblem. Anonymkode: fa5d7...655
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville "fnyst" inni meg og gitt barnet en skive. Etterpå ville jeg spurt foreldrene hva som feiler barnet. Anonymkode: 1675d...b46 Virkelig en hyggelig person du.. Håper virkelig ikke at vi har barn i samme klasse for du virker som en ufyselig person! Anonymkode: c6b3e...9e7
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det ikke nok tråder om dette nå? Noen er allergiske, og noen er «allergiske». Det er ikke et stort samfunnsproblem. Anonymkode: fa5d7...655 Det er litt tilfeldig at spørsmålet kom nå, og jeg spør fordi det betyr noe for meg å se hva folk svarer. Vil du svare på det jeg faktisk spør om? Det er en grunn for at jeg spør. HI Anonymkode: f8ac0...04e
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #6 Skrevet 31. januar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Virkelig en hyggelig person du.. Håper virkelig ikke at vi har barn i samme klasse for du virker som en ufyselig person! Anonymkode: c6b3e...9e7 Synes du virkelig det er en dårlig løsning? Barnet ville fått skive og jeg ville funnet ut hva problemet faktisk var. Jeg har møtt såpass mange der "tåler ikke" egentlig betyr "liker ikke" at jeg regner med at en som påstår at hun eller han ikke tåler noen frukter lyver. Det finnes så mange typer frukter at det er helt usannsynlig at noen er allergiske mot alle. Korn er for eksempel frukten til kornplanten. Anonymkode: 1675d...b46
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 Jeg hadde tatt barnet på alvor, der og da, og smurt en skive. Kjenner to som har allergi for banan, jeg har selv vært vitne til reaksjonen hos den ene, og det var skremmende. Så hadde jeg fortalt barnets foreldre hva barnet sa, og spurt dem hva slag frukt barnet er allergisk mot. Svært uvanlig å være allergisk for alle typer frukt. Så da får du samtidig vite om barnet i det hele tatt er allergisk mot frukt. Anonymkode: e3763...b72
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #8 Skrevet 31. januar 2019 Du bør iallfall ta det seriøst første gang og så spørre foreldre. Det er jo muligens sant, det var det iallfall for mitt barn som hos naboen ble spurt om han ville ha en skive. "Nei takk, tåler bare mitt brød" hadde han vist svart.. Anonymkode: f878f...016
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #9 Skrevet 31. januar 2019 Jeg ville ikke lagd noe stort nummer av det. Men det gjør jeg aldri, enten det er snakk om allergier eller barn som ikke liker ting. Det er ikke min business verken å legge meg oppi andre foreldres valg mht helse eller å oppdra barna deres. Jeg går derfor alltid inn for at barn skal føle seg velkomne hos oss og lager ikke noe styr av sånne ting. På den annen side er det grenser for hvor mye jeg tilrettelegger. I dette tilfellet hadde jeg nok sagt: okei, det går bra hvis du ikke skal ha frukt, men nå er det straks middag, så vi lager ikke noe mer mat akkurat nå. Anonymkode: 26e5e...ac1
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #10 Skrevet 31. januar 2019 Oi fikk litt sjokk nå, men var selv superalelrgisk mot noen frukter som barn. selvsagt tar jeg det på alvor! Anonymkode: 3f409...8c6
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #11 Skrevet 31. januar 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er litt tilfeldig at spørsmålet kom nå, og jeg spør fordi det betyr noe for meg å se hva folk svarer. Vil du svare på det jeg faktisk spør om? Det er en grunn for at jeg spør. HI Anonymkode: f8ac0...04e Ja, jeg hadde tatt det på alvor, og så hadde jeg spurt foreldrene i ettertid om hva det var barnet ikke kan ha. Jeg tilrettelegger for alle mine gjester, liten eller stor. Anonymkode: fa5d7...655
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #12 Skrevet 31. januar 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: La oss si du har et barn på besøk og du setter fram litt frukt, eller de er sluten og du tilbyr dem hver sin banan eller et eple siden det snart er middag, og barnet svarer "Nei takk, jeg tåler ikke frukt, kan jeg heller få en skive?", ville dere tatt barnet på alvor? Eller ville dere fnyst inni dere og tenkt noe om tullete og bortskjemte unger? Anonymkode: f8ac0...04e Gi den ungen en jækla brødskive da vel. Ser virkelig ikke problemet. Overhodet. Anonymkode: b85c3...888
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #13 Skrevet 31. januar 2019 Hadde tilbudt et knekkebrød og spurt foreldrene om det stemmer. Jeg vil gjerne få beskjed om alle allergier når barn er hos meg. Anonymkode: 5554f...eb2
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #14 Skrevet 31. januar 2019 Jeg er allergisk mot all frukt. Husker da jeg var liten, var jeg livredd hunder. Så hvis jeg var hjemme hos noen som hadde en stor glefsende hund, sa jeg at jeg var allergisk 😂 Er allergisk mot katt og hest, men egentlig ikke hund. Anonymkode: b85c3...888
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #15 Skrevet 31. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er allergisk mot all frukt. Husker da jeg var liten, var jeg livredd hunder. Så hvis jeg var hjemme hos noen som hadde en stor glefsende hund, sa jeg at jeg var allergisk 😂 Er allergisk mot katt og hest, men egentlig ikke hund. Anonymkode: b85c3...888 All frukt som i agurk, avokado, nøtter, erter, tyttebær osv? Hva er det egentlig du reagerer på da? Anonymkode: 1675d...b46
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #16 Skrevet 31. januar 2019 Hadde overhodet ikke tenkt over situasjonen engang. Hadde bare gitt barnet en skive. Bortskjemt? Barnet takket da pent nei, og oppgav en grunn til hvorfor. Det er ikke typisk for bortskjemte barn. De sier stort sett «Nei, æsj!» eller «Liker ikke! Jeg vil ha noe annet». Eller noe i den grad Anonymkode: a9fc9...8d9
the amazing spidermamma Skrevet 31. januar 2019 #17 Skrevet 31. januar 2019 Jeg hadde tatt barnet på alvor. Det er sjelden jeg møter unger som foretrekker skive framfor frukt uansett. Hadde det vært 'skive med nugatti ' eller noe sånt, ville jeg ha blitt mer mistenksom. Og jeg ville nok ha tatt en prat med foreldrene, både for å høre om det er andre matvarer han ikke tålte og for å informere.
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 31. januar 2019 #18 Skrevet 31. januar 2019 Jeg ville hørt på barnet og dobbeltsjekket det med foreldrene etterpå.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #19 Skrevet 31. januar 2019 Takk for alle svar! Det er godt å se at mer eller mindre alle ville tatt barnet på alvor, også de som er skeptisk. Det er min datter det gjelder, og hun er diagnostisert med fruktosemalabsorpsjon, noe som betyr at tarmene hennes ikke tåler fruktose så godt. Det er ikke en allergi, men hun blir veldig dårlig av det (diaré, kvalme, oppkast og magesmerter). Derfor må hun holde seg unna frukt og mange grønnsaker. Det er ganske sjeldent at barn får dette med symptomer, så jeg antar at folk flest ikke har hørt om det, og jeg lurte derfor på om hun sannsynligvis vil bli trodd når hun kommer til andre og sier at hun ikke tåler frukt. HI Anonymkode: f8ac0...04e
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 31. januar 2019 #20 Skrevet 31. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for alle svar! Det er godt å se at mer eller mindre alle ville tatt barnet på alvor, også de som er skeptisk. Det er min datter det gjelder, og hun er diagnostisert med fruktosemalabsorpsjon, noe som betyr at tarmene hennes ikke tåler fruktose så godt. Det er ikke en allergi, men hun blir veldig dårlig av det (diaré, kvalme, oppkast og magesmerter). Derfor må hun holde seg unna frukt og mange grønnsaker. Det er ganske sjeldent at barn får dette med symptomer, så jeg antar at folk flest ikke har hørt om det, og jeg lurte derfor på om hun sannsynligvis vil bli trodd når hun kommer til andre og sier at hun ikke tåler frukt. HI Anonymkode: f8ac0...04e Da skjønner jeg Tips (som du sikkert allerede gjør) informer alle barnet har i sin omgangskrets. Frukt er jo typisk som snacks og i kaker. Så det er greit at foreldre og skole/bhg vet dette og
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #21 Skrevet 31. januar 2019 Jeg pleier å la gjester få det de ber om uansett grunn jeg, så lenge det er snakk om normal mat og ikke godteri osv. Lager ikke ekstra middag da, men brød og pålegg (utenom sjokoladepålegg) og frokostblandinger har jeg ingen restriksjoner på. Og jeg tar det som en selvfølge at et barn vet mer om egne allergier enn det jeg gjør. Anonymkode: eb6f3...6c6
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #22 Skrevet 31. januar 2019 2 minutter siden, Aprikos Syltetøy skrev: Da skjønner jeg Tips (som du sikkert allerede gjør) informer alle barnet har i sin omgangskrets. Frukt er jo typisk som snacks og i kaker. Så det er greit at foreldre og skole/bhg vet dette og Det er ikke så lenge siden vi fant ut av dette, så vi har så langt bare informert skolen og foreldrene til bestevenninnene hennes. Hun blir snart 9 år, og vet veldig godt selv hva hun tåler og ikke. Burde jeg legge ut noe på klassens FB-side også? Tenkte å ta det mer som det kom i forbindelse med bursdager og sånt. HI Anonymkode: f8ac0...04e
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 31. januar 2019 #23 Skrevet 31. januar 2019 (endret) 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke så lenge siden vi fant ut av dette, så vi har så langt bare informert skolen og foreldrene til bestevenninnene hennes. Hun blir snart 9 år, og vet veldig godt selv hva hun tåler og ikke. Burde jeg legge ut noe på klassens FB-side også? Tenkte å ta det mer som det kom i forbindelse med bursdager og sånt. HI Anonymkode: f8ac0...04e Jeg hadde satt pris på det om jeg var mor til en av barna i klassen. Da kan jeg tilrettelegge ved bursdager slik at jeg lager noe uten frukt som alle kan spise. Eks; sjokoladekake istedefor bløtkake med fruktfyll og brødskivesnacks istede for frukt ved besøk vi har en i trinnet til datteren min som er muslim. I bursdager serverer jeg kun kallkunpølser for eksempel Endret 31. januar 2019 av Aprikos Syltetøy
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #24 Skrevet 31. januar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke så lenge siden vi fant ut av dette, så vi har så langt bare informert skolen og foreldrene til bestevenninnene hennes. Hun blir snart 9 år, og vet veldig godt selv hva hun tåler og ikke. Burde jeg legge ut noe på klassens FB-side også? Tenkte å ta det mer som det kom i forbindelse med bursdager og sånt. HI Anonymkode: f8ac0...04e Ja gjør gjerne det. 😊 Det kan være greit ved tilfeldige besøk også, ikke bare i bursdager. Og det kan være ting som inneholder fruktose som barnet ikke tenker over selv. Anonymkode: eb6f3...6c6
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2019 #25 Skrevet 31. januar 2019 Jeg ville tenkt «det er blitt så forbanna lett å være «allergisk» at folk heller sier det i stedet for «liker ikke» og det er gått vel langt når barn sier det» så ville jeg sagt «vi skal ikke spise brød akkurat nå, men du kan få mat neste måltid. Akkurat nå er det frukttid. Du kan få en agurkbit eller en tomat» Anonymkode: bf13b...40a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå