Gå til innhold

Maken til idioter!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nrk.no/nordland/passerte-skredsperringer-pa-vareid-i-lofoten-1.14407611

Begynn å være konsekvent med at om raset går og tar med seg folk på innsiden av sperringen, så var det synd for dem. Ingen redningsaksjoner.

Anonymkode: f668a...c2c

Det har de ikke lov til. Det er ikke forskjell på idioter og uheldige når det gjelder redningsarbeid.

Forresten er det litt dumt å finne løsningen og dele den på DIB i stedet for å dele det med de rette instanser. Ingen her som kan hjelpe deg

Anonymkode: f55b7...7c9

Skrevet

Antageligvis går det ikke an å gjøre det sånn, men ja, jeg er helt enig. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det har de ikke lov til. Det er ikke forskjell på idioter og uheldige når det gjelder redningsarbeid.

Forresten er det litt dumt å finne løsningen og dele den på DIB i stedet for å dele det med de rette instanser. Ingen her som kan hjelpe deg

Jo, de kan nekte redningsaksjoner i farlige områder. Redningsmanskapene skal ikke utsettes for fare.

Med din omstilling er det nesten ikke noen vits i å diskutere noe som helst her.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, de kan nekte redningsaksjoner i farlige områder. Redningsmanskapene skal ikke utsettes for fare.

Med din omstilling er det nesten ikke noen vits i å diskutere noe som helst her.

Hvilken omstilling?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken omstilling?

Innstilling 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Innstilling 

Det har faktisk lite med innstilling å gjøre. Man skal ikke droppe forsøk på å redde noen bare fordi de er idioter.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det fungerer ikke sånn

Anonymkode: 00ac3...416

Det burde fungere sån. Velger du å gå inn i et område som er så farlig at det er sperret av bør du måtte ta konsekvensene av det. Andre mennesker bør ikke sette sitt liv på spill for å hjelpe folk som med vilje har utsatt seg for så stor fare.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

I følge nye akuttforskriften (revidert etter 22.juli) så stemmer ikke det helt.

Omskrevet så er ordlyden «Helsepersonell har en handlingsplikt når liv og helse står på spill». Dette har ført til endel debatt innad i det akuttmedisinske miljøet ettersom det med dette er en forventning om at man skal gå inn på usikret skadested (primært ment i forbindelse "pågående livstruende vold", eller Plivo som det forkortes. Men hva om det draes ut videre... Osv). 

Jeg bare nevner det... Det er ikke så sort-hvitt som at man ikke skal utsette seg for fare. Det er nå en større forventning til at man utsettes for større risiko en menigmann. Det er tross alt det man (på papiret) er trent til. 

Anonymkode: 4eb59...b36

Skrevet

... Men der de vil kunne få konsekvenser er økonomisk. Forsikringsselskapet kan nekte utbetaling om man utsetter seg for unødig risiko. Og dermed risikere å skylde staten kostnaden for redningsaksjonen. (og evt egne skader og konsekvenser av de) 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I følge nye akuttforskriften (revidert etter 22.juli) så stemmer ikke det helt.

Omskrevet så er ordlyden «Helsepersonell har en handlingsplikt når liv og helse står på spill». Dette har ført til endel debatt innad i det akuttmedisinske miljøet ettersom det med dette er en forventning om at man skal gå inn på usikret skadested (primært ment i forbindelse "pågående livstruende vold", eller Plivo som det forkortes. Men hva om det draes ut videre... Osv). 

Jeg bare nevner det... Det er ikke så sort-hvitt som at man ikke skal utsette seg for fare. Det er nå en større forventning til at man utsettes for større risiko en menigmann. Det er tross alt det man (på papiret) er trent til. 

Mitt poeng er at det burde være så enkelt som at det ikke ble sendt inn redningsmanskaper etter folk når forholdene er så farlige at de har blitt sperret av. Da må de so. Har gått inn godta at de må klare seg selv. Hverken de eller pårørende bør kunne forvente at det kommer noen og redder dem i slike situasjoner.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

... Men der de vil kunne få konsekvenser er økonomisk. Forsikringsselskapet kan nekte utbetaling om man utsetter seg for unødig risiko. Og dermed risikere å skylde staten kostnaden for redningsaksjonen. (og evt egne skader og konsekvenser av de) 

Problemet er at det nesten aldri blir gjort. Det er nesten ingen som får den regningen på 5 millioner når en basehopper har blitt hengende i fjellveggen eller noen har blitt tatt av snøras fordi de har gått inn i farlige områder.

Skrevet

Mitt poeng er at det burde være så enkelt som at det ikke ble sendt inn redningsmanskaper etter folk når forholdene er så farlige at de har blitt sperret av. Da må de so. Har gått inn godta at de må klare seg selv. Hverken de eller pårørende bør kunne forvente at det kommer noen og redder dem i slike situasjoner.

Jada, jeg forsto hva du mente. Jeg forstår også at du liker at ting er sort-hvitt. 

(gjelder det for deg også de som kjører uten sikkerhetsbelte, de som tar narkotika, de som drikker alkohol, de som lader telefonen om natten og blir utsatt for brann, de som sklir på isen fordi de ikke bruker brodder når de har blitt oppfordret til det, de som havner i slåss kamp.... Dette er også former og variasjoner av selvpåført økt risiko for skade... Bare for å vide din horisont.) 

Men som jeg skrev over så kan det få en massiv økonomisk konsekvens for den forulykkede i alle overnevnte eksempler da, hvis det er noen trøst. 

Skrevet

Jada, jeg forsto hva du mente. Jeg forstår også at du liker at ting er sort-hvitt. 

(gjelder det for deg også de som kjører uten sikkerhetsbelte, de som tar narkotika, de som drikker alkohol, de som lader telefonen om natten og blir utsatt for brann, de som sklir på isen fordi de ikke bruker brodder når de har blitt oppfordret til det, de som havner i slåss kamp.... Dette er også former og variasjoner av selvpåført økt risiko for skade... Bare for å vide din horisont.) 

Men som jeg skrev over så kan det få en massiv økonomisk konsekvens for den forulykkede i alle overnevnte eksempler da, hvis det er noen trøst. 

Hvis det de gjør er så farlig at det man må bryte fysiske stengsler for å bli utsatt for faren og det er farlig for hjelpemanskapet å hjelpe mener jeg det, ja. Jeg kan imidlertid ikke helt se for me situasjonen der det skulle være tilfelle for den type skader du nevner.

Skrevet
På 30.1.2019 den 22.23, Anonym bruker skrev:

https://www.nrk.no/nordland/passerte-skredsperringer-pa-vareid-i-lofoten-1.14407611

Begynn å være konsekvent med at om raset går og tar med seg folk på innsiden av sperringen, så var det synd for dem. Ingen redningsaksjoner.

Så lenge det er fare for nye skred blir det faktisk sagt at her blir ikke letet før skredfaren er over. Noen mil fra her hvor jeg bor ble 4 tatt av skred for en måned siden. Det tok to uker før forholdene var slik at det var mulig å lete . 3/4 ble funnet i løpet av 2 dager. Den siste blir liggende til det blir vår. Sitat fra politiet : vi risikerer ikke redningsmannskapenes liv for å lete etter en død mann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...