Gå til innhold

Er det lurt å si ifra eller hysterisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har peanøttallergi. Hun kan fint sitte ved siden av noen som spiser det og tilogmed spise ting hvor det er spor av peanøtter, men det skal ikke mer til enn 3 peanøtter i munnen før hun hovner opp k ansiktet og hals, får brekninger, influensasymptomer osv. Og må ha allergimedisin, om det blir kraftig er epipen klar.

Hun vet veldig godt at hun er allergisk og er veldig påpasselig å ikke spise det for hun vet hvor dårlig hun blir (hun er 7 år), men allikevel har jeg sagt ifra i plenum på foreldremøte og sier alltid ifra når hun skal være med nye hjem eller overnatte.

Føler at noen foreldre ser meg som hysterisk siden jeg har sagt ifra på foreldremøtet (for 1,5 år siden), men jeg klarer ikke slappe av om jeg ikke har gitt beskjed

Anonymkode: 628e2...d62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt på sin plass å si fra for hver gang.

Anonymkode: b40ae...79e

Skrevet

Vi har hatt foreldre som har informert om slike allergier på foreldremøter. Det har ikke blitt sett rart på. Og det hjelper oss ansatte fordi vi ikke kan informere om det til andre foreldre.  Alle foreldrene fulgte rådene. Fantastisk, så vi ikke måtte jakte på den ene smulen med allergen på som barnet kunne kanskje finne på bordet eller gulvet. No big deal, for å si det på godt norsk! 

Anonymkode: eecb6...7f9

Skrevet

Synes det er heilt fint at du seier i frå.  Vart nesten nervøs då eg fekk eit nøtteallergibarn på besøk, så det var greit å diskutere med mora kva han kunne ete. (feks tålte han pinneisen eg hadde kjøpt, sjølv om det stod spor av nøtter på den)

Skrevet

Synes det er fint at foreldrene sier ifra når ungene er såpass små for det er ikke alltid de husker det selv. 

Om det er en eller annen surpomp som synes deg er hysterisk spiller vel ingen rolle?

Anonymkode: 82eb7...a2f

Skrevet

Jeg synes det er bra at du sier i fra hver gang, så lenge hun ikke er så stor. Noen blir nok litt overgitte, for de husker det kanskje og synes det er litt unødvendig. Men da får de bli det

Anonymkode: f3bfc...6af

Skrevet

Synes du bør si ifra hver gang. Er lett å glemme,dessverre.

Anonymkode: 8fdd0...ee4

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet mitt har peanøttallergi. Hun kan fint sitte ved siden av noen som spiser det og tilogmed spise ting hvor det er spor av peanøtter, men det skal ikke mer til enn 3 peanøtter i munnen før hun hovner opp k ansiktet og hals, får brekninger, influensasymptomer osv. Og må ha allergimedisin, om det blir kraftig er epipen klar.

Hun vet veldig godt at hun er allergisk og er veldig påpasselig å ikke spise det for hun vet hvor dårlig hun blir (hun er 7 år), men allikevel har jeg sagt ifra i plenum på foreldremøte og sier alltid ifra når hun skal være med nye hjem eller overnatte.

Føler at noen foreldre ser meg som hysterisk siden jeg har sagt ifra på foreldremøtet (for 1,5 år siden), men jeg klarer ikke slappe av om jeg ikke har gitt beskjed

Skulle ønske folk var flinkere til å fortelle om allergier på forhånd! Bare fortsett å si fra hver gang! Jeg husker ikke hvilke barn som har allergier av barnas klassevenner!

Anonymkode: 89ea4...aa1

Skrevet

Jeg syns slikt bør informeres, men greit å understreke at det bare er om hun spiser det. Det jeg syns er hysterisk er st noen foreldre forventer det nøttefritt når ungene kun reagerer om de spiser det. Både voksne og barn bør vise hensyn, dette bør unger også lære seg så de har godt av å vite at den og den ikke tåler det og det, eller den og den har den sykdommen. 

Jeg har sitti på forldremøte der en forelder nekter at noen skal få vite om barnets sykdom, men klassen skal ta hensyn til barnet. Jeg sa rett ut at da nekter jeg faktisk å la mitt barn være alene sammen med ditt barn for jeg vil ikke mitt barn skal utsettes for å se hun får ett anfall evt få ett anfall hun kan dø av om hun ikke får hjelp raskt nok. Mitt barn har ikke vondt av å ta hensyn, hjelpe til om noe skjer, men da skal hun vite om det for denne sykdommen er skummel å se på for de som ikke vet hva det er. (Rektor var veldig enig med meg, sammen med alle foreldre på møte) Jeg gikk selv i klass med en med samme sykdom, jeg har hjulpet til under annfall flere ganger fra 1klasse, løpt for å hente medisin på kontoret med lærer hjalp klassevennen, sett henne blitt hastet i vei i ambulanse. Alle i klassen viste hva og hvorfor, dermed ble ikke ting skummelt og vi hjalp til med det vi kunne. For noen så var det bare å hente en voksen, andre syns det var helt ok å hjelpe mer. Husker min mor stivnet helt første gang hun så sin mor så sukkerslag eller hva det heter når en har sukkersyke. Hun viste hun hadde det, men aldri sett det før. Min besteveninne hadde det og en i klassen hadde det også, så for meg var ikke dette noe ukjent. Så det å vite og vite hva en gjør er lurt og det mener jeg de som er rundt personen fortjener å vite om også. Ting er ikke så skummelt eller farlig vi vet om ting og det er ikke hysterisk å si ifra. 

Anonymkode: 07c76...1c7

Skrevet

Si i fra. Du beskriver det så nyansert at det er forfriskende å høre om det.

I den første barnehagen fikk vi beskjed om NULL egg.  To år senere forteller moren at det kun var hvis barnet spiste det selv. Da ble jeg litt irritert, etter å ha laget eggfrie lunsjer hver dag  og  kaker til tilstelninger 

Anonymkode: f7832...486

Skrevet

Helt i orden.

Men jeg blir likevel litt nysgjerrig: Hvis barnet ditt fint kan sitte ved siden av barn som spiser peanøtter, kan selv spise matvarer med spor av peanøtter og selv vet hva hun skal/ikke skal gjøre i forbindelse med sin allergi, hva er da meningen med å opplyse foreldre? Altså det påvirker jo ikke dem, deres barn eller hverdag? I prinsippet trenger du jo faktisk ikke å informere dem om allergien. 

Anonymkode: 940f2...5f0

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt i orden.

Men jeg blir likevel litt nysgjerrig: Hvis barnet ditt fint kan sitte ved siden av barn som spiser peanøtter, kan selv spise matvarer med spor av peanøtter og selv vet hva hun skal/ikke skal gjøre i forbindelse med sin allergi, hva er da meningen med å opplyse foreldre? Altså det påvirker jo ikke dem, deres barn eller hverdag? I prinsippet trenger du jo faktisk ikke å informere dem om allergien. 

Fordi et lite barn ikke skal ha hovedansvar for å huske å alltid spørre om noe inneholder (pea)nøtter kanskje? Det finnes f.eks. kaker som man ikke ser så godt at inneholder nøtter, men som har mer enn nok til å utløse allergi (Snickerskake f.eks.). Bedre føre var tenker jeg når barnet har såpass stort utslag. Min jente reagerer også på peanøtter, men vet ikke hvor mye tre nøtter ville gjort (hun får blemmer på leppene og klør i halsen).

Anonymkode: 8bc9a...502

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt i orden.

Fordi det er et barn som kun er 7 år, og det er jo ikke alltid man kan se om det er peanøtter i sjokolade etc. Da er det greit at foreldrene til de hun besøker er klar over det og kanskje holder slikt godteri borte

Skrevet

Synes det er riktig og viktig at du sier i fra. Hun er bare 7 år, greit at de rundt henne vet om det i tilfelle hun glemmer seg. Man kan jo dessuten ikke forvente at en 7 åring har full oversikt over ting som inneholder nøtter, så her må voksne hjelpe til og passe litt på selv om hun er flink selv tenker jeg. Fortsett å si fra du, så får enkelte bare himle litt med øynene, de ville nok gjort det samme selv hvis deres barn hovnet opp i halsen og ikke fikk puste. 

Anonymkode: 7921f...6d7

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med allergier fra egen familie selv, og jeg synes det er veldig greit å bli informert når det er noe. Har også et barn på 7, og ofte har han med seg klassevenner hjem som spiser middag eller noe annet her. Jeg tar da som en selvfølge at de kan spise alt om jeg ikke har fått beskjed om noe annet, og synes det ville vært veldig dumt å ikke si noe.

Anonymkode: f791d...271

Gjest MrsGrey
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er riktig og viktig at du sier i fra. Hun er bare 7 år, greit at de rundt henne vet om det i tilfelle hun glemmer seg. Man kan jo dessuten ikke forvente at en 7 åring har full oversikt over ting som inneholder nøtter, så her må voksne hjelpe til og passe litt på selv om hun er flink selv tenker jeg. Fortsett å si fra du, så får enkelte bare himle litt med øynene, de ville nok gjort det samme selv hvis deres barn hovnet opp i halsen og ikke fikk puste. 

Anonymkode: 7921f...6d7

Enig her! 

Skrevet

Supert at du informerer, også flere ganger. Vi har flere med alvorlig allergi i familien og har for vane å spørre foreldre om det er noe de ikke tåler når barn kommer til oss...

Anonymkode: d4b38...040

Skrevet

Helt greit å informere så lenge du også forteller at det ikke er noe problem med spør av, støv eller at andre spiser det. Det er jo ikke noe du trenger å bruke lang tid på. Alle foreldrene til allergikere kunne gi en kort redegjørelse om deres barn. Det er ofte 3-8 I en klasse som er allergisk mot et eller annet.

Anonymkode: 7747a...e5b

Skrevet

Det er veldig bra at du sier i fra. Her ble jeg rimelig stresset da en venninne av min datter skulle komme i bursdag. Hun er hyperallergisk overfor nøtter. Det er kjempeviktig at foreldre får informasjon angående allergier.

Anonymkode: 75844...c4c

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig bra at du sier i fra. Her ble jeg rimelig stresset da en venninne av min datter skulle komme i bursdag. Hun er hyperallergisk overfor nøtter. Det er kjempeviktig at foreldre får informasjon angående allergier.

Anonymkode: 75844...c4c

Hadde det her og. Vi måtte gi foreldrene beskjed om at deres barn desverre ikke kunne komme til oss da vi ikke kunne garantere at det var så møttefritt som de krevde. Da var det plutselig ikke så nøye likevel...

Anonymkode: 7747a...e5b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Går hun med epipenn og allergimedisiner på seg da?

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Går hun med epipenn og allergimedisiner på seg da?

Allergitabletter, ja. Epipen, nei.

Har aldri fått bruk for den heldigvis selvom det var på nippet både første gang det skjedde en allergisk reaksjon og forrige gang vi var på sykehuset for testing

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Si i fra. Du beskriver det så nyansert at det er forfriskende å høre om det.

I den første barnehagen fikk vi beskjed om NULL egg.  To år senere forteller moren at det kun var hvis barnet spiste det selv. Da ble jeg litt irritert, etter å ha laget eggfrie lunsjer hver dag  og  kaker til tilstelninger 

Anonymkode: f7832...486

Det kan ha den enkle forklaring at barnet kunne ha fått det i seg. Barn i barnehager ønsker gjerne å dele sin lunsj, det kan falle biter av egg på golvet og er barnet på småbarnsavdeling, altså lite, så plukker de opp hvaenn de finner og putter i munnen. Selv om de ansatte koster og vasker golvet, så kan den lille biten finnes der. 

Skrevet

Helt fint å si i fra, pass på at hun ikke får i seg nøtter i tillegg må du vel sende med medisiner så det må de jo også få beskjed om. 

Som forelder setter jeg pris på slik info, både på foreldremøte og ellers. Og det virker som du er godt opplyst. Jeg hater livredde foreldre som vil forby matvarer barna er allergisk mot. De er et fåtall som ikke kan være i samme rom som det de er allergisk mot. Jeg sier likevel til mine barn at den youghurten kan du ikke spise vedsiden X, om de skal ha med seg det på skolen. 

Anonymkode: 8e6f0...ee0

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt fint å si i fra, pass på at hun ikke får i seg nøtter i tillegg må du vel sende med medisiner så det må de jo også få beskjed om. 

Som forelder setter jeg pris på slik info, både på foreldremøte og ellers. Og det virker som du er godt opplyst. Jeg hater livredde foreldre som vil forby matvarer barna er allergisk mot. De er et fåtall som ikke kan være i samme rom som det de er allergisk mot. Jeg sier likevel til mine barn at den youghurten kan du ikke spise vedsiden X, om de skal ha med seg det på skolen. 

Anonymkode: 8e6f0...ee0

Hun kan fint spise andre nøtter. Er kun peanøtter hun reagerer på «heldigvis»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...