Gå til innhold

Tror vi har overforet valpen vår...🙈

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt den i 2 uker. Oppdretter viste oss i et målebeger hvor mye mat valpen skulle ha, vi regnet med det var til hvert måltid. Men etter å ha studert porsjonsberegningen bak på hundematposen, tror vi det er en dagsporsjon han viste oss...🙊 Er det så mye valpen skal ha i døgnet som står bak på Royal canin posen?? #førstegangshundeeier 😝

Anonymkode: d9bb9...1fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uups. Ja, det er mat per døgn som står på de posene.

Anonymkode: fa811...ff4

Skrevet

Det er kun veiledende, her spiser valpene til de er mett. Har kun en hund som i voksen alder måtte begrenses i matveien da han ikke eide magemål. 😊

Legge til at jeg er oppdretter og oppfostret ikke mindre enn 60 valper 😊

Anonymkode: c9103...64c

Skrevet

Har rasjonert maten i dag, hunden virker jo ikke som han blir mett... Regner med han trenger noen dager på å venne seg til mindre mat, men tror vi kommer til å gi han litt mer enn det som står på pakken..

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har rasjonert maten i dag, hunden virker jo ikke som han blir mett... Regner med han trenger noen dager på å venne seg til mindre mat, men tror vi kommer til å gi han litt mer enn det som står på pakken..

Det som står på pakken er i utgangspunktet ikke særlig mye, og for en valp ville jeg tro dette blir for lite. Valper trenger litt å gå på, de skal tross alt vokse. 

Skrevet

Hva sier oppdretter? For jeg regner med dere har konferert med han/hun siden dere er helt ferske hundeeiere?

Anonymkode: 1767e...5ae

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det som står på pakken er i utgangspunktet ikke særlig mye, og for en valp ville jeg tro dette blir for lite. Valper trenger litt å gå på, de skal tross alt vokse. 

Men det tar jo valpefor selvfølgelig høyde for. 

Anonymkode: bbe45...23f

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det tar jo valpefor selvfølgelig høyde for. 

Men den tar ikke høyde for at valper vokser i rykk og napp, og at også ulike raser krever ulike mengder, for å ikke snakke om hvert individ. 

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier oppdretter? For jeg regner med dere har konferert med han/hun siden dere er helt ferske hundeeiere?

Du må jo være en fryd å være sammen med 🙄

Anonymkode: 0a5e9...54c

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En god oppdretter som man kan spørre om slike ting kommer man da langt med? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men den tar ikke høyde for at valper vokser i rykk og napp, og at også ulike raser krever ulike mengder, for å ikke snakke om hvert individ. 

Det tar jo høyde for hvor stor hunden er

Anonymkode: 09eba...ac9

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tar jo høyde for hvor stor hunden er

Anonymkode: 09eba...ac9

Nei, den tar høyde for hvor stor valpen er antatt å bli i voksen alder. Alle raser og hvert individ utvikles i sitt tempo. Det som står bak på sekken er kun veiledende, og jeg mener fortsatt at sunne og friske valper er de som har litt å gå på. Ingen valper skal være tynne (eller åpenbart sulten, selv etter å nettopp ha fått mat)

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Seriøse oppdrettere følger opp valpekjøperne, og det er helt naturlig å ta opp slike ting med oppdretteren. Er det merkelig at jeg tar det som en selvfølge at dette har vært tema mellom kjøper og oppdretter, når kjøper sier hun er helt fersk hundeeier og tydelig veldig usikker i rollen?

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, den tar høyde for hvor stor valpen er antatt å bli i voksen alder. Alle raser og hvert individ utvikles i sitt tempo. Det som står bak på sekken er kun veiledende, og jeg mener fortsatt at sunne og friske valper er de som har litt å gå på. Ingen valper skal være tynne (eller åpenbart sulten, selv etter å nettopp ha fått mat)

Selvfølgelig vet man om rasen er forventet å bli mellom 15-30 kg eller 40-60 kg for eks. I tillegg til at det faktisk finnes rasespesifkk for. 

Å la nye hundeeiere fore en hund så mye hunden selv ønsker er jo helt håpløst råd. En hund, særlig noen raser, eier ikke magemål og derfor vil mange bli overvektig. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig vet man om rasen er forventet å bli mellom 15-30 kg eller 40-60 kg for eks. I tillegg til at det faktisk finnes rasespesifkk for. 

Å la nye hundeeiere fore en hund så mye hunden selv ønsker er jo helt håpløst råd. En hund, særlig noen raser, eier ikke magemål og derfor vil mange bli overvektig. 

Det er en valp, og valper skal vokse. Når valpen går rundt og sutrer etter mat, eller sluker skåla si er det den beste pekepinnen sammen med hvorvidt valpen har litt valpefett eller er slank hvor ribbein /ryggrad sees, eller kjennes ved lett berøring. 

Det er stor forskjell på forventet voksenvekt på 15 eller 30kg, og det sier seg selv at en i nedre del, og en i øvre del av denne veiledningen ikke trenger det samme inntaket. 

Det finnes ikke rasefor for alle raser, kun et fåtall. 

Det er som sagt kun veiledende tabell og kan ikke følges slavisk verken ene eller andre veien. 

Skrevet

Dere burde ikke fore valpen fordi "den virker sulten". Mange hunder spiser og spiser til de triller avgårde hvis de får lov. Du forer til faste tider og anbefalt mengde. Hvis valpen blir for tynn gir du litt mer, hvis den blir for tjukk forer du litt mindre. Valper burde holdes slanke, siden ekstra vekt ikke er bra for leddene deres mens de vokser. 

Hvis du forer hver gang den virker sulten får du en hund som konstant går og tigger. 

Skrevet

Alle de gangene vi har kjøpt valp har vi fått med en ca angivelse av hvor mye valpen skal ha av fòr de forskjellige ukene, men også en ca angivelse på hvor mye de skal gå opp i vekt i uka.

Sheltievalpen vår skulle gå opp et visst antall gram hver uke, og vi startet med den mengden fòr oppdretter mente var riktig. Vi så jo fort at skulle valpen vokse det den skulle måtte vi gi mere mat. Så vi endte tilslutt opp med en så enorm mengde mat at valpen måtte sjekkes hos veterinær. 😉 

Jeg anbefaler derfor at du tar en prat med oppdretter for å finne ut hvor mye det er vanlig at rasen legger på seg i uka og hvor mye det er vanlig at den spiser. Vi veide på fast dag og tid og justerte maten deretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...