Gå til innhold

Likestillingspris bare tull og tøys?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Myndighetene i De forente arabiske emirater latterliggjøres på sosial medier i dag fordi de delte ut fire likestillingspriser til menn.

Her i Norge har vi hatt LOs likestillingspris siden 1997. Den har alltid blitt delt ut til kvinner, men aldri til en mann.

Betyr det at vi i Norge er like vridd når det gjelder tildeling av denne prisen? 

Anonymkode: bf19b...c9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

I Norge har kvinner hatt samme rettigheter som menn ganske lenge. Det var derimot en del holdninger som måtte endres for at kvinner skulle kunne stå i de samme yrkene som menn. Litt av problemet er at det gjøres lite for menn, selv nå som det forventes at de er like mye hjemme med barn som kvinner. Likestilling = kvinnekamp, men hva med menn da? Hvorfor ytrer ikke Barne og likestillingsdepartementet seg i harmisk over at menn diskrimineres ved at de ikke har egen opptjeningsrett til permisjon? De jobber hvertfall nesten utelukkende for kvinner. BLD gir ekstrapoeng til kvinner på 135 studier, men bare på 5 studier for menn. Dette til tross for at 2 av 3 som tar høyere utdannelse er kvinner. Mulig dette er feminisme, men det er ikke likestilling. 

Anonymkode: d6979...d12

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja

I Norge har kvinner hatt samme rettigheter som menn ganske lenge. Det var derimot en del holdninger som måtte endres for at kvinner skulle kunne stå i de samme yrkene som menn. Litt av problemet er at det gjøres lite for menn, selv nå som det forventes at de er like mye hjemme med barn som kvinner. Likestilling = kvinnekamp, men hva med menn da? Hvorfor ytrer ikke Barne og likestillingsdepartementet seg i harmisk over at menn diskrimineres ved at de ikke har egen opptjeningsrett til permisjon? De jobber hvertfall nesten utelukkende for kvinner. BLD gir ekstrapoeng til kvinner på 135 studier, men bare på 5 studier for menn. Dette til tross for at 2 av 3 som tar høyere utdannelse er kvinner. Mulig dette er feminisme, men det er ikke likestilling. 

Anonymkode: d6979...d12

Er det sant?! 😳

Jeg har og bitt meg merke i at «likestilling» dernest sagt har blitt til «kvinnekampen» og det er jo ikke riktig i det hele tatt..

Anonymkode: df08c...b4f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har og bitt meg merke i at «likestilling» dernest sagt har blitt til «kvinnekampen»

Anonymkode: df08c...b4f

Ja, men poenget er at det ble ramaskrik fordi et land har gitt fire likestillingspriser til menn. I Norge applauderer vi at alle som har fått LO sin likestillingspris siden 1997 er kvinner.

Lurer egentlig bare på; hvorfor det er så akseptert å diskriminere og holde menn utenfor?

For å sitere likestillingsministeren i forrige uke: "Både funksjonshemmedes, skeives og kvinners rettigheter blir mitt ansvar"

Vi vet jo at det er dystre statistikker for gutter og fedre innen mange områder i Norge i dag. -Burde være nok å ta tak i der også.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men poenget er at det ble ramaskrik fordi et land har gitt fire likestillingspriser til menn. I Norge applauderer vi at alle som har fått LO sin likestillingspris siden 1997 er kvinner.

Lurer egentlig bare på; hvorfor det er så akseptert å diskriminere og holde menn utenfor?

For å sitere likestillingsministeren i forrige uke: "Både funksjonshemmedes, skeives og kvinners rettigheter blir mitt ansvar"

Vi vet jo at det er dystre statistikker for gutter og fedre innen mange områder i Norge i dag. -Burde være nok å ta tak i der også.

Kvinnehateren som er i farta igjen ser jeg...

Anonymkode: 292b6...e5d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kvinnehateren som er i farta igjen ser jeg...

Anonymkode: 292b6...e5d

Hvorfor mener du jeg er det? Jeg er for likestilling, men reagerer når det blir skjevt den ene eller andre veien.

Kan du ikke heller synse noe om det er greit at det hylles at LO i Norge alltid gir likestillingspris til kvinner, mens et land som gir fire slike priser til menn slaktes?

Jeg skulle likt at det var en jevnere balanse både her og der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...