Gå til innhold

Trivselsledere - trenger synspunkter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan organiseres dette med trivselsledere på deres skole? Jeg har bare positivt å si om det fra elevene i friminuttsituasjon og trivselslederene selv, men nå har jeg fått innsyn i en litt annen side....

Når trivselselever velges har jeg forsått elevene stemmer på hverandre og seg selv. Lærer kan legge ned veto dersom en som velges av elevene ikke anses som verdig. Valgene skal være hemmelig og anonyme. Men, så er det gått noen år og elevene opplever at det prates om i friminutt og på fritid hvem som har valgt hvem. De opplever at de samme får være periode etter periode. Barn som tidligere ønsket ønsker ikke lengre å være trivselsleder, da de ikke ønsker nok et nederlag.... 

Hvordan gjøres dette på deres skole? Jeg kan ikke forstå annet enn at langt vei de fleste vil være verdige vinneren av en slik nominasjon. Men, ofte er det jo slik at noen er populære, andre ikke uten at jeg egentlig vet grunnen. Gjør deres skole noe for å sikre at ikke bare de populære vinner? Man kan jo være i perioder av livet populær utelukkende pga rett klær feks, så jeg synes hele prosessen virker litt rar og lite gjennomtenkt? Og hva med de beskjedne barna, som kanskje hadde gjort en utmerket jobb, men som trenger «et spark bak» for i det hele tatt tørre være med, er det noen som sikrer at også disse innimellom får være trivselsledere?

Nå forstår jeg ikke alle kan bli altså og at man må være egnet! Jeg bare stusser over hvordan nominasjonen ser ut fra barnas side og deres informasjon om at de samme sitter både som trivselsledere og i skolerådene periode etter periode etter periode...

Kanskje det er nettopp de upopulære barna (ikke upopulær pga oppførsel! men mer pga klær, ferdigheter, hår etc) som burde fått den gode selvfølelsen slike utnevnelser sikkert må gi...

Hva tenker dere?

Anonymkode: 0d259...56d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På vår skole stemmes det frem en gutt IG en jente hvert halvår. De som ønsker å være TL melder seg, og så er det hemmelig valg, alle stemmer på en gutt  og en jente. Det er lov å stemme på seg selv.

Så vidt jeg vet kan læreren styre dette ved å si at de som var trivselselever sist ikke kan stille til valg igjen før om 1, 2 eller tre perioder, eller lengre for den saks skyld, for at alle som vil skal få lov. Dette må vurderes i hver enkelt klasse. 

Sønnen min har vært trivselsleder flere ganger, og liker det, men han stemmer gjerne på de «mindre populære» selv, fordi han vil at andre skal få prøve. Av samme grunn melder han seg ikke alltid til valg. 

Anonymkode: 21258...c2f

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På vår skole stemmes det frem en gutt IG en jente hvert halvår. De som ønsker å være TL melder seg, og så er det hemmelig valg, alle stemmer på en gutt  og en jente. Det er lov å stemme på seg selv.

Så vidt jeg vet kan læreren styre dette ved å si at de som var trivselselever sist ikke kan stille til valg igjen før om 1, 2 eller tre perioder, eller lengre for den saks skyld, for at alle som vil skal få lov. Dette må vurderes i hver enkelt klasse. 

Sønnen min har vært trivselsleder flere ganger, og liker det, men han stemmer gjerne på de «mindre populære» selv, fordi han vil at andre skal få prøve. Av samme grunn melder han seg ikke alltid til valg. 

Anonymkode: 21258...c2f

Sønnen min har gjort det samme, men det viser seg altså at andre elever opplever dette annerledes...

hi

Skrevet

Hos oss setter de seg opp på liste de som ønsker. Er det mange som ønsker å være, fjernes de som har vært før slik at nye får prøve seg. Om dette skjer varierer fra år til år, for noen ganger er det få som vil det mens andre år er det mange. Rettferdig er det kanskje ikke, men på en måte blir dette mest rettferdig. Har to skolebarn og virker som begge klassene har gjort det slik. Ingen av mine barn har vært trivelsledere. Ene var så sjenert, så det skulle hun hvertfall ikke. Hun andre hadde ikke tid, for tenk å gå glipp av noe det hadde vært katastrofe. Hun ble stemt frem selv om hun ikke sto på liste, hun er vel det vi kaller populær. Men hun nektet. Hun leker med absolutt alle, er ikke med i noen klikker eller har noen hun henger mer med enn andre. 

Anonymkode: 2c705...f15

Skrevet

Vet ikke helt hvordan det gjøres på skolen her. Vet at alle skal stemme på to, også blir de fortalt av lærer etterpå hvem som vant. Mistenker lærerne for å bare plukke ut selv likevel, har aldri vært de samme som har vært to ganger. Mitt barn fikk spørsmål om hun ville være på kontaktmøte, og ved neste valg ble hun valgt... 

Anonymkode: 99776...037

Skrevet

Tror nok det er en fordel at lærere styrer dette noe mer enn det ser ut for at gjøres på vår skole...

hi

Skrevet

På skolen der mine barn går synes jeg de gjør det på en god måte. Alle som ønsker å være TL skrives opp på en lapp. Lappene blir puttet i en boks, og læreren trekker ut foran klassen. De som har vært det før kan ikke være det igjen før alle som vil har fått sjansen.

Anonymkode: edc75...ca6

Skrevet

Her må de som ønsker skrive en "søknad", begrunne hvorfor de ønsker å være, hva de tenker å gjøre osv. Denne søknaden skrives til rektor.

Så velger rektor ut, sammen med lærer. 

De samme kan ikke være to ganger.

De bruker ikke opplegget helt sånn som det står her, de har liksom laget litt sin egen versjon. Så det er ikke alt som fungerer som på papiret og de har funnet på litt egne ting som er med.

Anonymkode: 757ff...587

Skrevet

Hos oss skal de sende søknad! Før hadde vi avstemming, men det ble så mye snakk om hvem stemte på hvem! Det ble for mange ubehagelige situasjoner av det.

Nå skriver de en søknad, som blir levert til TL-ansvarlig lærer. H*n plukker ut de som skriver best søknad. Hvem som har vært før, blir også tatt i betrakning.

Vi får også de kandidatene som virkelig vil blir TL. Da vi stemte, skrev vi navnet til de som ville på tavla. Da var det ikke alle som tenkte nøye gjennom om de virkelig ville bli TL. Nå får vi bare søknad av de som har tenkt nøye gjennom om de virkelig vil.

Anonymkode: 1897e...5c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...