Gå til innhold

B vitamin mangel?? hvorfor??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk prøvesvar fra legen (blodprøve)..

Legen sier at det var pussig at jeg hadde B vitamin mangel (folat), skulle vært 5,8 minimum men min var 2,5. Spesielt siden B12 vitmamin er helt normal.

 

Flere som har opplevd det?

Og hva gjorde dere? Jeg leser at det kan resultere i infertilitet :(

Anonymkode: f66ee...f33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å legge til : Jeg er helt normal vektig, jeg slo ikke ut på cøliaki, spiser normalt osv.

Anonymkode: f66ee...f33

Skrevet

Hva slags blodprøver har du tatt for cøliaki? Hvis det er de ordinære prøvene slår de ikke ut på alle cøliakere. Kun en gastroskopi vil gi 100% sikkert svar.

Husker du B12 svaret?

Forøvrig kan du få mye god hjelp inne på denne gruppen: https://www.facebook.com/groups/879294655517619/

 

 

Skrevet

Kanskje du drikker for mye alkohol? 

Anonymkode: 23131...fb7

Skrevet
20 minutter siden, HvittHus skrev:

Hva slags blodprøver har du tatt for cøliaki? Hvis det er de ordinære prøvene slår de ikke ut på alle cøliakere. Kun en gastroskopi vil gi 100% sikkert svar.

Husker du B12 svaret?

Forøvrig kan du få mye god hjelp inne på denne gruppen: https://www.facebook.com/groups/879294655517619/

 

 

B12 svaret var 218, normal var 170 leser jeg.
 

Jeg har ikke tatt gastroskopi, det er neste steg om ikke blodprøvene er bedre om 2-3mnd
Det står bare at Cøliaki er utført under blodprøvene.

Anonymkode: f66ee...f33

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du drikker for mye alkohol? 

Anonymkode: 23131...fb7

Hehe, nei :) Det gjør jeg ikke.

Anonymkode: f66ee...f33

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

B12 svaret var 218, normal var 170 leser jeg.
 

Jeg har ikke tatt gastroskopi, det er neste steg om ikke blodprøvene er bedre om 2-3mnd
Det står bare at Cøliaki er utført under blodprøvene.

Anonymkode: f66ee...f33

B12 er lav i referanseområdet og passer veldig godt med det vi så da mannen min fikk cøliakidiagnosen. Jeg ser ikke helt grunnen til at du skal vente så lenge med en gastroskopi. Det er fort vekk et par måneders ventetid på den og da snakker vi snart sommeren før du er ferdig utredet. 

Er du satt på tilskudd? 

Skrevet
27 minutter siden, HvittHus skrev:

B12 er lav i referanseområdet og passer veldig godt med det vi så da mannen min fikk cøliakidiagnosen. Jeg ser ikke helt grunnen til at du skal vente så lenge med en gastroskopi. Det er fort vekk et par måneders ventetid på den og da snakker vi snart sommeren før du er ferdig utredet. 

Er du satt på tilskudd? 

Hva så du, da mannen fikk diagnosen?

Er litt pinglete med tanke på gastroskopi :(
Jeg fikk beskjed om å se om neste blodprøve skulle bli bedre, og jeg fikk bare beskjed om å kjøpe folat tilskudd, likt det som gravide bruker(?)

Anonymkode: f66ee...f33

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva så du, da mannen fikk diagnosen?

Er litt pinglete med tanke på gastroskopi :(
Jeg fikk beskjed om å se om neste blodprøve skulle bli bedre, og jeg fikk bare beskjed om å kjøpe folat tilskudd, likt det som gravide bruker(?)

Anonymkode: f66ee...f33

Han gikk ned på folat og B12. Fikk D-vitaminmangel og grenselave stoffskifteverdier. Først kom laktoseintoleransen og så tålte han plutselig ikke egg og hvete. 

Selve gastroskopien var så fort gjort at jeg som satt og ventet trodde de hadde måtte avlyse undersøkelsen. Han sa det overhodet ikke var så ille som han hadde sett for seg, og for hans del var smertene da de skulle forbi tolvfingertarmen det verste. Ja det var litt kvelningsfornemmelse, men siden undersøkelsen var gjort så fort var det veldig overkommelig. 

Skrevet
1 time siden, HvittHus skrev:

B12 er lav i referanseområdet og passer veldig godt med det vi så da mannen min fikk cøliakidiagnosen. Jeg ser ikke helt grunnen til at du skal vente så lenge med en gastroskopi. Det er fort vekk et par måneders ventetid på den og da snakker vi snart sommeren før du er ferdig utredet. 

Er du satt på tilskudd? 

Og han slo ikke ut på blodprøven på cøliaki? Og spiste normalt mye glutenholdig mat før dette? Jeg mener ikke å kuppe HI sin tråd, men har et barn med like problemer. Han er 11 år og har lagt mellom litt og mye under nedre grense for jern siden han var 7 år, men går opp når han får tilskudd. Nå sist var han lav på folat også, men innenfor normalen på B12. Siden broren fikk cølialidiagnose for et drøyt år siden (slo ut maks på blodprøvene) har vi testet 11-åringen også, men blodprøvene er negative. Vi er henvist til gastrologisk avdeling med ham siden han klager over magesmerter i perioder og mye hodepine og slapphet, samt har hatt migrene i flere år. Han har HLA-DQ8.

Anonymkode: 0423b...58c

Skrevet
40 minutter siden, HvittHus skrev:

Han gikk ned på folat og B12. Fikk D-vitaminmangel og grenselave stoffskifteverdier. Først kom laktoseintoleransen og så tålte han plutselig ikke egg og hvete. 

Selve gastroskopien var så fort gjort at jeg som satt og ventet trodde de hadde måtte avlyse undersøkelsen. Han sa det overhodet ikke var så ille som han hadde sett for seg, og for hans del var smertene da de skulle forbi tolvfingertarmen det verste. Ja det var litt kvelningsfornemmelse, men siden undersøkelsen var gjort så fort var det veldig overkommelig. 

Hvorfor skriver du som du skriver det var litt kvelningsfornemmelse? Er dette å berolige synes du? Denne fornemmelsen har aldri jeg opplevd. Det er veldig fort gjort, og mange mennesker gjennomfører denne daglig. De er profesjonelle, og veldig forsiktige. Dette kommer til å gå såååå fint 🌷

Anonymkode: dcc84...e36

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skriver du som du skriver det var litt kvelningsfornemmelse? Er dette å berolige synes du? Denne fornemmelsen har aldri jeg opplevd. Det er veldig fort gjort, og mange mennesker gjennomfører denne daglig. De er profesjonelle, og veldig forsiktige. Dette kommer til å gå såååå fint 🌷

Anonymkode: dcc84...e36

Så fordi du ikke opplevde det, så opplever ingen det 🙄

Anonymkode: 3f947...f76

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og han slo ikke ut på blodprøven på cøliaki? Og spiste normalt mye glutenholdig mat før dette? Jeg mener ikke å kuppe HI sin tråd, men har et barn med like problemer. Han er 11 år og har lagt mellom litt og mye under nedre grense for jern siden han var 7 år, men går opp når han får tilskudd. Nå sist var han lav på folat også, men innenfor normalen på B12. Siden broren fikk cølialidiagnose for et drøyt år siden (slo ut maks på blodprøvene) har vi testet 11-åringen også, men blodprøvene er negative. Vi er henvist til gastrologisk avdeling med ham siden han klager over magesmerter i perioder og mye hodepine og slapphet, samt har hatt migrene i flere år. Han har HLA-DQ8.

Anonymkode: 0423b...58c

Ingen utslag på de vanlige cøliakiblodprøvene og disse ble tatt før han sluttet å spise gluten. Derfor tok det dessverre litt tid før han fikk diagnosen fordi legen ikke ville henvise videre med negative blodprøver. 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skriver du som du skriver det var litt kvelningsfornemmelse? Er dette å berolige synes du? Denne fornemmelsen har aldri jeg opplevd. Det er veldig fort gjort, og mange mennesker gjennomfører denne daglig. De er profesjonelle, og veldig forsiktige. Dette kommer til å gå såååå fint 🌷

Anonymkode: dcc84...e36

Skal jeg lyve da mener du? Han hadde lett kvelningsfornemmelse, men syntes dette var uproblematisk. Det er mye bedre å være ærlig, enn å underslå opplysninger. At du ikke merket dette er jo fordi alle opplever undersøkelsen forskjellig. 

Skrevet

Det anslås at 88 % av befolkningen i Norge har magnesiummangel. Kort fortalt er magnesium roten til alt godt. Magnesium styrer over 3000 enzymprosesser i kroppen så det sier seg selv hvor viktig det er. 99 % av magnesium er intracellulært så vises det på en blodprøve at magnesiumverdi er normal er ikke dette representativt. Før var det magnesium i jordsmonnet mens nå er det minimalt med det.

 

Jeg sprayer kroppen med magnesiumspray hver dag. Skal mye til å få "overdose", i så til felle får man litt løs mage

 

Magnesium forbruker man hele tiden eks ved stress, trening etc..

Anonymkode: 7f7f1...8e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...