Gå til innhold

Dere med ungdommer på 16-17 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan håndterer dere at dere vet/skjønner at ungdommen nok drikker litt alkohol innimellom på fest? I vårt tilfelle er det snakk om en på 16,5 år som er flink å gi beskjed om hvor han er, kommer hjem til avtalt tid, tar telefonen om jeg ringer, svarer på meldinger (ikke at jeg pleier å ringe og sende SMS i ett kjør altså) og er aldri full eller synlig beruset når han kommer hjem. Jeg har informert om at det ikke er greit å drikke og hvorfor, men lar det ellers passere litt. Synes det er vanskelig å vite hva som er rett her.

Anonymkode: 7c29c...b08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det på samme måte her.

Sier jeg ikke synes det er greit å drikke før de blir 18, kjøper aldri alkohol til dem, men lar det ellers passere. Henter om jeg blir ringt etter og han vet han alltid kan komme hjem uansett.

Nå nærmer sønnen min seg 18 år da, men har har litt alkohol fra etter jul i 10.klasse. Fremdeles ikke ofte, men kanskje en gang annenhver måned eller noe sånt.

Anonymkode: deecf...3ee

Skrevet

Nå er ikke min jente 16 ennå, men hvem gir ungdom under 18 alkohol ? De er da alt for unge til å drikke. Så vidt jeg vet, er det straffbart å servere mindreårige alkohol.

Og ikke vær så naive at dere sender med ungdom alkohol, og dermed tror dere har kontroll på hvor mye de drikker. Det er for naivt.

Skrevet
6 minutter siden, sotosmor skrev:

Nå er ikke min jente 16 ennå, men hvem gir ungdom under 18 alkohol ? De er da alt for unge til å drikke. Så vidt jeg vet, er det straffbart å servere mindreårige alkohol.

Og ikke vær så naive at dere sender med ungdom alkohol, og dermed tror dere har kontroll på hvor mye de drikker. Det er for naivt.

Det er mange som gjør det, det har blitt skrevet om i mange tråder her før. Derfor jeg skrev at jeg ikke gjør det.... 

Anonymkode: deecf...3ee

Skrevet
25 minutter siden, sotosmor skrev:

Og ikke vær så naiv å tro at ungdom på 16 - 17 ikke får tak i alkohol. Synes også det er vel naivt å tenke at de er er for unge til å drikke. Etter loven er det, men i praksis så er de på fest- det har 16 - 17 åringer alltid vært! 

Gjelder jo selvfølgelig ikke alle, noen venter, noen drikker ikke om de blir 18 heller. Jeg har to over 18. Den eldste på 21 har nesten aldri rørt alkohol, den på 18.5 har vært på "mange" fester med alkohol. 

Anonymkode: 8deba...cff

Skrevet
30 minutter siden, sotosmor skrev:

Veldig mange gjør det. Jeg har selv gjort det til min 17 åring i det siste. Hun blir straks 18 da, men det har vært snakk om et par breezere eller et par cidere. 

Anonymkode: 78e3d...ebf

Skrevet
32 minutter siden, sotosmor skrev:

Du vet at de får tak i alkohol uansett? 

Skrevet
29 minutter siden, sotosmor skrev:

Det skjer ikke. Min 16-åring går i klasse med flere som er over 18 år, og de "spanderer" litt. Gutten min er åpen om at han har smakt litt og hva, men så lenge han ikke bryter avtaler eller blir full tenker jeg at jeg lar det passere litt. Gjør som en over her, henter gjerne og sier at han komme hjem uansett tilstand. Det er liksom en skjør balansegang mellom å beholde ungdommens tillit og åpenhet og å være klar på at noe ikke er greit.

HI

Skrevet

Så lenge han er så ansvarlig som du beskriver, og ikke er synlig beruset, hadde jeg latt resten passere. Å smake litt alkohol er ikke så gale, så lenge de er ansvarlige, ærlige og åpne. Viktig å beholde god tone og kommunikasjon, samt gi dem litt frihet til å være eksperimenterende ungdom. Man må velge sine kamper. Å smake alkohol uten å bli full hadde ikke vært en av mine. Og ikke vil jeg gi grunn til opprør heller. En fin balansegang. Jeg hadde reagert om barnet hadde begynt å lyve, lukke seg, bryte avtaler eller opptre beruset.

Anonymkode: c4234...157

Skrevet
1 time siden, sotosmor skrev:

Ungdom nå er på nett og får tak i hasj eller andre narkotiske stoffer via snap på et par minutter. 

Min 16,5 åring har ikke begynt med alkohol ennå, han har ikke lyst å gå på fester ennå. De er en vennegjeng som møtes hjemme hos hverandre, kino, bowler osv. Vi har forklart at det er bedre at han tar ei øl han åpner selv enn sprit osv som han Evt får tilbudt. Men vi er klare på at alkohol ikke er lov før han er 18.

på trinnet til 15 åringen har mange startet ned alkohol, hasj og politiet er aktive der flere må på jevnlige kontroller på politistasjonen. Stjeling er og et problem så hun har fått streng beskjed om å alltid ha kvittering på det hun kjøper i lommen. Heldigvis har en gjeng med jenter funnet ut at de skal satse på håndball og er ganske seriøse pga kamper i helgene osv. 

å tro at dagens ungdom ikke får tak i alkohol eller narkotika er naivt.

Anonymkode: 370b5...03f

Skrevet
1 time siden, Heihånåerdetjuligjen skrev:

Du vet at de får tak i alkohol uansett? 

Selvsagt vet hun vel at de får tak på uansett! Men hva har det med saken å gjøre? 

Det blir samme som om jeg gir bilnøklene mine til min 17 åring fordi hun får allikevel tak på de og bilen hvis hun bare vil.

Anonymkode: c43e7...7d4

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt vet hun vel at de får tak på uansett! Men hva har det med saken å gjøre? 

Det blir samme som om jeg gir bilnøklene mine til min 17 åring fordi hun får allikevel tak på de og bilen hvis hun bare vil.

Nei det blir ikke det samme.

Skrevet

Som jeg har sagt til 16åringen så er det 18års grns på alkohol og det mener jeg er lurt. Om hun skal på fest er avtalen at jg vet hvor hun er, endres planer skal jeg får beskjed og hun skal komme hjem. Jeg har også sagt at det r mitt privilegium som mamma å kunne støvsuge akkurat når jeg vil. (Det s min mor til meg og min søster, den settningen gjorde at vi aldri ble dritings. Vi skulle nemlig ikke la henne få en grunn til å kose seg med støvsugeren tidlig søndagsmorgen. Hun har i ettertid sagt at det var irriterende hun aldri fikk gjort det. Hun sa når hun hentet oss på fest at NÅ kan jeg støvsuge og lo skikkelig. Hun gjorde det ikke, men da var vi også 19 og 25 år så vi var ikke ungdommer lengre)

Ungene syns det noen ganger jeg er veldig streng når jeg skal vit hvor de er og endrer de på hvor de er så må de gi beskjed. Men da har jeg fortalt de en historie fra jeg var ungdom og de har skjlnt hvorfor. Jeg var 16år og skulle på fest med mange fra klassen, men jeg ombestemte meg og ble på sofaen og så på tv med pappa istede. Hvorfor aner jeg ikke, men det ble slik. Det vi så på ble avbrutt med en ekstra nyhetssending. En person var dreps på ungdomsfest. Festen jeg skulle ha vært på. Når jeg satt der og så på skjønte jeg hvorfor mine foreldre ville vite hvor jeg var og om planer ble endret. Jeg satt i sofaen og lurte på om det var kjærestn min, mine venner eller en jeg kjente som ble drept eller som drepte. Så hadde jeg vært en forlder og sett dette hadde jeg satt meg i bilen og kjørt dit med en gang, så jeg vil ha litt kontroll på hvor mine unger er. Hva de gjør bryr jeg meg ikke like mye om, men at de er der de sier er viktig. Jeg håper jo de oppfører seg altså, men om jeg får vite st noe slikt skjer eller snnet som ikke er ok vil jeg ha mulighet for å komme til de. Det skjønte også ungene når jeg fortsaltr de det, de syns også det hadde vært bra at jeg kom til de om noe skulle skje der de var. 

Anonymkode: 4d547...d88

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Som jeg har sagt til 16åringen så er det 18års grns på alkohol og det mener jeg er lurt.

Anonymkode: 4d547...d88

Det er faktisk ikke aldergrense på inntak av alkohol, så jeg håper ikke du bruker dette argumentet overfor din 16 åring. Det er ikke lov å selge eller skjenke alkohol til en mindreårig, men det er fullt tillatt for den mindreårige å innta alkoholen. 

Skrevet

Jeg ville vel egentlig vært mer bekymret hvis min 16-17-åring IKKE drakk litt alkohol? Det er hva jeg forbinder med å ha et sosialt liv i den alderen. Selv har jeg bare små barn. Men jeg hører at unge nå for tiden drikker mindre enn mitt kull (født på 80-tallet) gjorde, og tilbringer mer tid hjemme og på skjerm. Og at psykiske problemer bare øker og øker, at unge henger med foreldrene og på nettet og tilbringer mindre tid med jevnaldrende. Jeg vet ikke om det er noen god utvikling. Okei, vi gjorde av og til dumme ting i fylla da jeg var ung. Men vi var sammen, vi hadde felles opplevelser, det var levd liv, vennskap, gode og dårlige opplevelser, og ikke bare dødtid foran skjermen. Det var fellesskap, frihetsfølelse og en verden som åpnet seg, og jeg angrer ikke på noe av det, selv ikke på de mindre heldige opplevelsene, som gjorde meg noen erfaringer rikere. Og det hadde ikke vært det samme uten alkohol.  Så nei, jeg kommer ikke til å bli bekymret om datteren min vil på fest når hun er 16 og lukter alkohol når hun kommer hjem. Derimot kommer jeg til å passe på at pappaen eller jeg er edru og kan hente, og at hun har noen som stiller opp hvis det skulle skje noe.

Anonymkode: 74940...236

Skrevet
15 timer siden, Heihånåerdetjuligjen skrev:

Nei det blir ikke det samme.

For å ikke høres uintelligent ut bør du nok forklare litt kring hvorfor disse to scenarier ikke kan sammenlignes.

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville vel egentlig vært mer bekymret hvis min 16-17-åring IKKE drakk litt alkohol? Det er hva jeg forbinder med å ha et sosialt liv i den alderen. Selv har jeg bare små barn. Men jeg hører at unge nå for tiden drikker mindre enn mitt kull (født på 80-tallet) gjorde, og tilbringer mer tid hjemme og på skjerm. Og at psykiske problemer bare øker og øker, at unge henger med foreldrene og på nettet og tilbringer mindre tid med jevnaldrende. Jeg vet ikke om det er noen god utvikling. Okei, vi gjorde av og til dumme ting i fylla da jeg var ung. Men vi var sammen, vi hadde felles opplevelser, det var levd liv, vennskap, gode og dårlige opplevelser, og ikke bare dødtid foran skjermen. Det var fellesskap, frihetsfølelse og en verden som åpnet seg, og jeg angrer ikke på noe av det, selv ikke på de mindre heldige opplevelsene, som gjorde meg noen erfaringer rikere. Og det hadde ikke vært det samme uten alkohol.  Så nei, jeg kommer ikke til å bli bekymret om datteren min vil på fest når hun er 16 og lukter alkohol når hun kommer hjem. Derimot kommer jeg til å passe på at pappaen eller jeg er edru og kan hente, og at hun har noen som stiller opp hvis det skulle skje noe.

Anonymkode: 74940...236

🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Jeg har en 16 åring. Det er mange bekymmer med barn og tenåringer. Men er det noe jeg IKKE bekymrer meg over er det at hun ikke drikker alkohol. 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å ikke høres uintelligent ut bør du nok forklare litt kring hvorfor disse to scenarier ikke kan sammenlignes.

Vel, i alle årtider har ungdommer drukket alkohol før de har fylt 18. Meg selv inkludert. Jeg fikk med meg ei flaske vin hjemmefra på fest da jeg var 17. Drakk ikke noe mer utenom det. Smakte kanskje litt, men fikk ikke andre til å kjøpe for meg.Dette var på 80- tidlig 90 tallet, og jeg husker mange fikk tak i hjemmebrent. Det turte heldigvis ikke jeg drikke. Og det tenkte nok også foreldrene mine også var no dritt, så derfor gjorde de det sånn. Funket bra for meg, men jeg vet jo at sikkert en del drikker noe i tillegg til det de får med seg hjemmefra. 

Hva stjeling av bilnøkler og bil før man har førerkort og kan kjøre, har med dette å gjøre...... Nei, det må nesten du forklare meg. Jeg skjønner fortsatt ikke den veldig logiske sammenhengen din her. 

Skrevet
17 timer siden, HvittHus skrev:

Det er faktisk ikke aldergrense på inntak av alkohol, så jeg håper ikke du bruker dette argumentet overfor din 16 åring. Det er ikke lov å selge eller skjenke alkohol til en mindreårig, men det er fullt tillatt for den mindreårige å innta alkoholen. 

Hvordan skal de få tak i det da? Stjele det? Dustete argument. 

Anonymkode: 3c872...f26

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal de få tak i det da? Stjele det? Dustete argument. 

Hvordan tror du egentlig at ungdommene får tak i alkohol? Er det kun to alternativer, stjele eller få fra foreldre? Da jeg var 16-17 år kjøpte vi av eldre ungdommer eller fikk dem til å kjøpe for oss, eller vi fikk av eldre gutter.

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan tror du egentlig at ungdommene får tak i alkohol? Er det kun to alternativer, stjele eller få fra foreldre? Da jeg var 16-17 år kjøpte vi av eldre ungdommer eller fikk dem til å kjøpe for oss, eller vi fikk av eldre gutter.

Håper de havner i fengsel. 

Skrevet

sønnen er 17 og har vert på noen fester , og har drikket litt,men aldri full, kommer hjem til avtalt tid og vet alltid hvor han er

Anonymkode: 72272...646

Skrevet
3 timer siden, Heihånåerdetjuligjen skrev:

Vel, i alle årtider har ungdommer drukket alkohol før de har fylt 18. Meg selv inkludert. Jeg fikk med meg ei flaske vin hjemmefra på fest da jeg var 17. Drakk ikke noe mer utenom det. Smakte kanskje litt, men fikk ikke andre til å kjøpe for meg.Dette var på 80- tidlig 90 tallet, og jeg husker mange fikk tak i hjemmebrent. Det turte heldigvis ikke jeg drikke. Og det tenkte nok også foreldrene mine også var no dritt, så derfor gjorde de det sånn. Funket bra for meg, men jeg vet jo at sikkert en del drikker noe i tillegg til det de får med seg hjemmefra. 

Hva stjeling av bilnøkler og bil før man har førerkort og kan kjøre, har med dette å gjøre...... Nei, det må nesten du forklare meg. Jeg skjønner fortsatt ikke den veldig logiske sammenhengen din her. 

En svak forelder som som gir etter og gir ungdommen sin noe som egentlig ikke er lov før man er 18 år gammel «fordi ungdommen allikevel får tak på det hvis den vil».  

Blev det lettere for deg å forstå nå? Eller er det fortsatt mørkt?

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En svak forelder som som gir etter og gir ungdommen sin noe som egentlig ikke er lov før man er 18 år gammel «fordi ungdommen allikevel får tak på det hvis den vil».  

Hva er det du vil jeg skal forstå? 😂 lurer på hvem det er mørkt hos 😂😂🙈🙈

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du dum?????

Anonymkode: 78e3d...ebf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...