Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #1 Skrevet 28. januar 2019 Jeg ble ansatt i ny jobb i oktober. Dette er en veldig krevende jobb, psykisk, og jeg merker at den spiser meg opp. Jeg kan ikke se at jeg kan jobbe med dette særlig lenge - jeg blir stresset og syk av det. Jeg har ikke råd til å slutte. Det finnes knapt andre jobber her jeg bor. Hva kan jeg gjøre? Sykemelde meg? Noen med erfaringer og råd? Anonymkode: 358ed...035
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #2 Skrevet 28. januar 2019 Du må jo bare søke andre jobber, sende åpne søknader til de som ikke har lyst ut noe i tilfelle det er noen som skal slutte e.l. så du er føre var osv. Du kan ikke sykemelde deg, eller legen kan ikke sykemelde deg da, om du ikke er syk pr nå. At jobben ikke passer deg er helt greit det, men da må du selv ta ansvar og finne en annen jobb. Det er ikke lett å få andre jobber mens du er sykemeldt, og nav er virkelig på om dagen så du kan ikke bare gå langtidssykemeldt. Anonymkode: c4212...296
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #3 Skrevet 28. januar 2019 Nei, du kan ikke sykmelde deg så lenge du ikke er syk. Du må søke på alt du kan av jobber Anonymkode: dd0fb...f29
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #4 Skrevet 28. januar 2019 Okei. Jeg er kanskje ikke syk nå, men jeg kommer til å bli det slik jobben er lagt opp. Vanskelig, kjip situasjon. HI Anonymkode: 358ed...035
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #5 Skrevet 28. januar 2019 Men hvordan jobb er dette? Hos oss så er det mulig å variere oppgavene litt. Samme arbeidsplass, men ulike stasjoner. Er det noe du har mulighet til? Kan jobben tilrettelegge så du kan bytte/variere arbeidsoppgavene? Små endringer kan gjøre stor forskjell Anonymkode: 7df6b...2db
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #6 Skrevet 28. januar 2019 Hvis du mener du kommer til å bli syk har du faktisk en plikt til å fortelle dette til din arbeidsgiver. Medvirkningsplikten er nedfelt i AML. Du må bidra med å fortelle hva som ikke fungerer i din arbeidshverdag og så må arbeidsgiver få mulighet til å tilrettelegge. Anonymkode: 8c7e6...015
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #7 Skrevet 28. januar 2019 For en innstilling. Hvor lenge har du jobbet? Hvilken type jobb er dette? Anonymkode: d4c17...885
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #8 Skrevet 28. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Okei. Jeg er kanskje ikke syk nå, men jeg kommer til å bli det slik jobben er lagt opp. Vanskelig, kjip situasjon. HI Anonymkode: 358ed...035 Da må du gi beskjed om det til arbeidsgiver, sånn at de kanskje kan gjøre noen grep. Alternativet er å få en ny jobb eller si opp Anonymkode: dd0fb...f29
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #9 Skrevet 28. januar 2019 Du kan da vel knapt nok være opplært i jobben? Tre-fire måneder... Sett deg skikkelig inn i jobben og kom inn i rutiner og rytme. Du må jo kunne jobbe minst et års tid før du vet om dette er en jobb for deg eller ikke. Anonymkode: 3130c...657
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #10 Skrevet 28. januar 2019 Du har vært tre måneder i jobben. Du er fortsatt helt ny. Det tar gjerne et års tid før man kommer skikkelig inn i en jobb og lærer seg å håndtere alle aspekter ved den. Snakk med sjefen din om hva som er vanskelig for deg, søk nye jobber, men ikke bestem deg på forhånd for at du kommer til å bli syk bare fordi jobben din er krevende. Søk løsninger for å håndtere stresset isteden. Anonymkode: 78efc...892
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #11 Skrevet 28. januar 2019 Uten å si så mye om hva jobben går ut på, er den ekstremt stressende i perioder av dagen. I tillegg har jeg en autoimmun sykdom som er var for stress, og jeg fikk ingen indikasjoner overhode fra sjefen om at jobben ville være stressende. Jeg merker allerede nå etter noen måneder at sykdommen er i ferd med å tilta. Likevel, dere har jo rett. Jeg må nok prøve litt til. HI Anonymkode: 358ed...035
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #12 Skrevet 28. januar 2019 Du har vel 1 mnd oppsigelsesfrist i prøveperioden? Utnytt det og finn ny jobb Anonymkode: 6d562...2f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå