Gå til innhold

Keisersnitt narkose


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg venter snart mitt andre barn, og som forrige gang skal det forløses ved keisersnitt. Første gang startet fødsel av seg selv tre uker før termin, slik at jeg rakk aldri å få den informajonen jeg ønsket i forkant. Kort fortalt var jeg litt utenfor meg selv, etttersom jeg hadde hatt et tøft svangerskap og var ganske nedstemt i forkant. Jeg fikk epidural( sprøyte i ryggen), og planen var nok et vanlig keisersnitt uten narkose. Da jeg kom inn på operasjonssalen var jeg allerede ganske redd, og jeg lå og småskalv hele tiden. Jeg var redd for at jeg skulle kjenne inngrepet, men klarte ikke å si noe. Etterhvert er det en sykepleier /lege som spør om jeg ønsker narkose. Jeg svarer bare ja, for jeg var redd og ante heller ikke hva som var vanlig. Nå i dag, når jeg har hatt et langt bedre svangerskap enn den gang, og skal igjennom det samme, lurer jeg på hvorfor jeg ble lagt i narkose. Hvorfor var ikke min mann der, hvorfor ble det en så "lett" utvei, og hvorfor var det ingen som fortalte oss litt om hva skal skulle skje der inne? 'Jeg lurer da på om noen andre her har opplevd det samme ? Min jordmor ble svært overrasket over at jeg fikk narkose, for hun mente det var uvanlig. Hva er egentlig riktig her?

Anonymkode: 29f29...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er uvanlig at man legges i narkose for keisersnitt, spesielt hvis du allerede hadde fått epidural. Her burde du spørre hvorfor dette ble gjort slik at noen kan finne det ut for deg. De hadde sikkert en god grunn for det, og du skal jo ikke gå og lure.

De tillater ikke pårørende i operasjonssalen hvis man legges i narkose. Dette er helt standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om et møte for gjennomgang av din journal på avdelingen. Det kan hjelpe deg mentalt til neste gang. 

Anonymkode: e27bd...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2019 den 13.05, Pobie skrev:

Ja, det er uvanlig at man legges i narkose for keisersnitt, spesielt hvis du allerede hadde fått epidural. Her burde du spørre hvorfor dette ble gjort slik at noen kan finne det ut for deg. De hadde sikkert en god grunn for det, og du skal jo ikke gå og lure.

De tillater ikke pårørende i operasjonssalen hvis man legges i narkose. Dette er helt standard.

Jeg vet at man ikke får ha med partner under narkose, men jeg mente før det ble klart at det ble narkose. Avgjørelsen ble jo plutselig tatt inne på operasjonssalen. Jeg reagerer nå i ettertid på at de ikke heller spurte meg om jeg var redd, hva de kunne gjøre for at jeg ikke skulle være redd osv. _Det beste hadde jo helt klart vært å få med seg opplevelsen, også om en var litt redd. Det hadde hjulpet på å bli beroliget, og at min mann kunne være der. 

Men nå håper jeg å kunne få svar på dette når jeg skal til forberedelse denne gangen, hvorfor de valgene ble tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ejlis79 skrev:

Jeg vet at man ikke får ha med partner under narkose, men jeg mente før det ble klart at det ble narkose. Avgjørelsen ble jo plutselig tatt inne på operasjonssalen. Jeg reagerer nå i ettertid på at de ikke heller spurte meg om jeg var redd, hva de kunne gjøre for at jeg ikke skulle være redd osv. _Det beste hadde jo helt klart vært å få med seg opplevelsen, også om en var litt redd. Det hadde hjulpet på å bli beroliget, og at min mann kunne være der. 

Men nå håper jeg å kunne få svar på dette når jeg skal til forberedelse denne gangen, hvorfor de valgene ble tatt. 

Åja, skjønner. Mener det er vanlig at mannen ikke er tilstede under forberedelsene, og at de går og henter han når de er klare til å utføre inngrepet. Kanskje det var det som skjedde?

Og selvfølgelig burde de gjort alt de kunne for at du kunne vært våken under inngrepet, med mindre det var noe som gjorde at du måtte legges i narkose av medisinske grunner. 

Håper du får gode svare. Fint hvis du oppdaterer tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært til forberedelse for nytt keisersnitt, og føler jeg i det minste vet litt mer denne gangen. De hadde ingen gode forklaringer på hvorfor jeg ble lagt i narkose, men det kan være flere årsaker. For det første startet fødsel ved vannavgang, slik at keisersnittet måtte gjøres en annen dag enn planlagt. Legen som gav meg epiduralbedøvelse trodde jeg skulle igjennom en vanlig fødsel. Det er visst mest vanlig med spinabedøvelse før keisersnitt. Det var med andre ord litt surr den dagen, og min mann fortalte meg at han opplevde det hele som litt kaotisk.

Ellers stod det i journalen " etter samtaler med pasienten, ble vi enige om narkose", og det var jo ikke helt korrekt. Jeg hadde aldri noen samtale, fikk jo bare det spørsmålet da jeg allerede lå og skalv på operajonsbordet. Min antakelse er at de har forstått det slik at jeg ikke var i form til å være tilstede under keisersnittet, og visste at jeg hadde slitt med depresjon før jeg kom dit. Likevel skulle jeg jo ønske at jeg hadde fått noen flere valg før det eventuelt ble narkose eller ikke. Nå har jeg fått snakket med både jordmor og anestesilege, samt levert et ønskebrev for fødselen, så denne gangen blir det forhåpentligvis en bedre opplevelse totalt. :)

 

Endret av ejlis79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Hei:) Ville bare fortelle at denne gangen ble det en mye bedre opplevelse. Ikke så kjekt med alle nåler og sprøyter som skal settes, ( denne gangen synes jeg epiduralen var vond) men når alt det var over var det duket for en helt spesiell opplevelse, både fysisk og mentalt. Jeg kjente ingenting da de holdt på, så det var snodig nok i seg selv. Det var kun når barnet ble dratt ut av livmoren jeg kjente et sug i magen. Å ligge der og vente på babyskrik var bare en fin opplevelse. Så fikk jeg ham opp til meg etterpå en liten stund, og det var godt. Absolutt ikke noe å være redd for, om det er andre her som skal ha keisersnitt med lokal bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...