Gå til innhold

Lite vitamin D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Fikk nettopp vite att eg har litt lite vitamin D. Helt i nedre normalområdet. Har hatt lite D vitamin sikkert over flere år. Er trøtt og kraftløs i kroppen. Spesielt i venstre fot. Har og vert litt nummen i hender og noen tær. Flere som har hatt det sånn med lite vitamin D i kroppen?

Anonymkode: a4712...cff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det føles som å ha hodet i en bomullsdott. Er ekstremt trøtt, ukonsentrert, sliten, nedstemt. Har lavt jern også, da. Så kombinasjonen har gjort meg totalt utmattet. 

Tar tilskudd av begge deler og kjenner stor forskjell. Hadde d-vitamin på 22. Alvorlig lav verdi, altså. Og ferritin på 3

Anonymkode: b3de8...e1c

Skrevet

Så lenge du er innen normalo.rådet er det ikke noe problem, da er du der du skal være.

Anonymkode: edd03...2f2

Skrevet

Jeg var nede på 9. Begynte med høydose d-vit med engang og etterhvert hjalp det. 

Jeg hadde også hatt lave verdier lenge og ble først sjekket da jeg hadde vært nedstemt en stund ig nektet for st det var fødselsdepresjon. Jeg tar fremdeles tilskudd for kroppen min slipper med å holde på d-vitamin.

Start med tilskudd med engang og prøv å holde verdiene på rundt 200. I Norge er normalverdier 100-150 i omtrent alle andre land ligger de på rundt 200. Jeg har det best når mine er på rundt 200. Da fungerer kroppen min og hodet best:)

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du er innen normalo.rådet er det ikke noe problem, da er du der du skal være.

Den norske «normalen» er mye lavere enn i andre land. Man kan være helt slapp på nedre normal, og trenge tilskudd uansett. 

Jeg bor i nord, og her var det knapt sol i sommer, en dag i ny og ne bare. Mørketiden er helt jøvlig. Jeg må tydeligvis ta tilskudd hele året og passe på at jeg spiser riktig. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Den norske «normalen» er mye lavere enn i andre land. Man kan være helt slapp på nedre normal, og trenge tilskudd uansett. 

Jeg bor i nord, og her var det knapt sol i sommer, en dag i ny og ne bare. Mørketiden er helt jøvlig. Jeg må tydeligvis ta tilskudd hele året og passe på at jeg spiser riktig. 

Jævlig, skulle det selvfølgelig stå! 

Skrevet

Det er veldig normalt å ligge i nedre normalområde på denne årstiden. Jeg fikk selv nettopp beskjed av legen å ta tilskudd av både D vitamin og folsyre. D vitaminverdien min er 60, folsyre husker jeg ikke. Jernverdien var også i nedre normalområde. Men jeg tror ikke jeg merker noe på kroppen. Og når jeg da vet, at ut over året, så vil disse verdiene stige av seg selv, så bruker ikke jeg penger på tilskudd. Da får jeg heller prøve å spise litt mer riktig.

Anonymkode: e8eb0...bef

Skrevet

Norsk "normalområde" er halvparten av det som ansees som normalt i andre steder av verden. Så ja, ta tilskudd.

Anonymkode: f5fcf...d12

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norsk "normalområde" er halvparten av det som ansees som normalt i andre steder av verden. Så ja, ta tilskudd.

Anonymkode: f5fcf...d12

Norsk normalområdet er det samme som i resten av Norden. 

Testene for vitamin d er veldig usikre. Hvor høye eller lave verdier prøvene viser varierer mye fra laboratorium til labratrium og også om de tester samme prøve to ganger med samme prøve. Det betyr ikke at laveste måling er riktig.

I tillegg er det vanskelig å fastslå hva konsekvensene av lave nivåer eventuelt sulle være da fysisk aktivitet og inntak av fisk påvirker status mye. Det kan også se ut til, uten at det er endelig bevist, at tilskudd av vitamin d kan gi økt dødelighet.

Er du redd for å ha lite vitamin d er det bedre å spise mer fisk og å være mer aktiv ute enn å ta tilskudd, men mindre du ligger veldig lavt (under normalnivå på tester utført av minst 2 ulike labratorier) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...