Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #1 Skrevet 27. januar 2019 En bekjent av meg har nettopp vunnet i pengespill (litt over 1 mill). Han bor i et gammelt hus og har nå endelig råd til å flytte til en nyere leilighet som ikke har så mange mangler. Huset han bor i nå er ganske trekkfullt og kaldt, taket burde skiftes osv). Han har ønsket å kjøpe en nyere leilighet i mange år, men ikke hatt råd. Problemet er at han har en bror som ønsker å låne pengene. Broren har nettopp vært gjennom et samlivsbrudd. De hadde ikke felles barn, men han er enkemann fra før og ønsker ikke å måtte flytte med barna. Han har ikke råd til å bo i huset og området i det hele tatt om han ikke får låne det meste av gevinsten for å betale ut eksen (de eide sammen). Broren har ikke en inntekt stor nok til at han vil klare å betale tilbake - i alle fall ikke på det neste 10 årene. Alle rundt virker å forvente at min bekjent skal gi pengene til sin bror slik at han kan berge huset, men han selv har ikke lyst. Han ble så glad da han vant og gledet seg til endelig å få seg et fint sted å bo. Nå føler han seg presset til å gi bort pengene. Hva synes dere? Hvor mye forpliktelse har man overfor familie? Hvor forpliktet er man til å hjelpe familie med økonomien? Anonymkode: 05511...ae1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #2 Skrevet 27. januar 2019 Vet du hva, jeg deler pengene mine med min familie stadig vekk. Men da snakker vi om noen tusenlapper her og der. Om jeg hadde vunnet 1 million eller hatt det på bok, hadde jeg selvfølgelig prioritert meg selv først. Jeg hadde kjøpt huset/leiligheten som jeg hadde ønsket meg, og ferdigsnakka. Man er ikke forpliktet til å gjøre noe, selv om jeg syns det er forskjell på å låne ut eller gi "mindre beløp" her og der, enn når man faktisk har behovet for pengene selv. Anonymkode: ecb81...a8c
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #3 Skrevet 27. januar 2019 Selvfølgelig skal han ikke dele pengene med broren. Jeg synes broren er veldig egoistisk som i det hele tatt ber om det, når han vet hvordan situasjonen for han som vant er. Synes og at det er rart at ikke folk rundt de ikke ser det. Å mer eller mindre gi vekk 1 million kroner, hadde nok ingen av de heller gjort. Anonymkode: d4e18...19b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #4 Skrevet 27. januar 2019 Selvfølgelig skal han ikke dele pengene med broren.Det ville ikke vært rett i det hele tatt. Anonymkode: 115e9...d59
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #5 Skrevet 27. januar 2019 Dersom broren tar imot disse pengene er han veldig egoistisk. Anonymkode: 3420b...f6b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #6 Skrevet 27. januar 2019 Stakkars han som vant! Håper han bruker pengene på seg selv og sin fremtid Anonymkode: 0357a...0cc
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 Selvfølgelig skal han bruke pengene til å kjøpe leilighet. Om broren ikke har råd til å ta over huset uten å få en million, så er det like greit å flytte først som sist, for da har han neppe råd til å bo der på sikt heller. Det vinneren eventuelt kan gjøre er å se om han har noe igjen etter kjøp av leilighet og salg av bolig, og så eventuelt låne sin bror noen kroner. Anonymkode: 92334...b52
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 Enten har man råd til å beholde huset ved samlivsbrudd, eller så har man det ikke. Punktum. Han som vant pengene kunne til nøds lånt dem bort i noen uker, til lånet gikk i orden i banken. Men får man ikke lån så har man ikke råd! Håper virkelig vinneren selger sitt gamle, trekkfulle hus og kjøper seg en fin leilighet med god samvittighet! Anonymkode: 609c7...7a9
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 Har ikke broren råd til å beholde huset så må han og barna flytte, det er faktisk så enkelt som det. Han som vant skal bruke pengene på seg selv uten å ha dårlig samvittighet i det hele tatt. Anonymkode: 46ad0...73f
Mia_73 Skrevet 27. januar 2019 #10 Skrevet 27. januar 2019 Så folk forventer at han som vant ikke skal kunne bo et ok sted men broren hans, som ikke vant, skal? Nei, selvfølgelig skal han bruke pengene på seg selv.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #11 Skrevet 27. januar 2019 I slike historier vet man aldri nok om bakgrunnen til å kunne si hva som er "riktig". Det må vi overlate til de impliserte å avgjøre. Anonymkode: 8cc85...374
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #12 Skrevet 27. januar 2019 Han skal beholde pengene selv, men hvis broren treng noen tusenlapper for å kunne betale depositum på å leie el.l., bør han kunne dele av gevinsten sin. Men da er det snakk om +/- 25.000-ish. Ikke +/- 800.000!!! Anonymkode: 7e67d...dd9
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #13 Skrevet 27. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: I slike historier vet man aldri nok om bakgrunnen til å kunne si hva som er "riktig". Det må vi overlate til de impliserte å avgjøre. Anonymkode: 8cc85...374 Sånn som hi beskriver det, så kan jeg ikke se hva som skulle være komplisert med å svare hva en synes Anonymkode: d4e18...19b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #14 Skrevet 27. januar 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: I slike historier vet man aldri nok om bakgrunnen til å kunne si hva som er "riktig". Det må vi overlate til de impliserte å avgjøre. Anonymkode: 8cc85...374 Jeg er nysgjerrig hvilket scenario kan gjøre det riktig at vinneren skal gi bort pengene sine til broren. Anonymkode: 2aab6...a01
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #15 Skrevet 27. januar 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er nysgjerrig hvilket scenario kan gjøre det riktig at vinneren skal gi bort pengene sine til broren. Anonymkode: 2aab6...a01 De kan ha stilt opp for hverandre på ulike måter før, foreldrene kan ha forskjellsbehandlet, vinneren kan ha hatt sex med den andres kone, de kan ha gitt hverandre ulike løfter osv. Det kan godt hende det er så enkelt som det ser ut her, men uansett er det Løten vits for andre å blande seg. Hva vinneren enn gjør har han nok en grunn til det. La ham ta avgjørelsen selv uten råd eller innblanding fra noen som egentlig bare kjenner den ene siden av saken. Anonymkode: 8cc85...374
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #16 Skrevet 27. januar 2019 Takk for svar. Vinneren vet jo selv hva han vil. Han har jo endelig råd til det han har ønsket seg lenge. Men han synes det er vanskelig og han er ikke veldig flink til å sette seg selv først generelt sett. I tillegg er han jo glad i broren sin og ønsker han det beste. Han synes også det er vanskelig at de rundt virker å forvente at han skal gi pengene til broren. Det vil nok forsterke at han føler seg egoistisk om han bruker pengene på seg selv. Han er også redd han skal føle seg presset til å gi pengene (for å ikke bli oppfattet som slem) og at han kommer til å angre/bli bitter. Det er jo ikke sikkert han siden vil få mulighet til å kjøpe seg noe slikt igjen ettersom det er lite trolig at broren kan betale noe særlig tilbake. Anonymkode: 05511...ae1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #17 Skrevet 27. januar 2019 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Vinneren vet jo selv hva han vil. Han har jo endelig råd til det han har ønsket seg lenge. Men han synes det er vanskelig og han er ikke veldig flink til å sette seg selv først generelt sett. I tillegg er han jo glad i broren sin og ønsker han det beste. Han synes også det er vanskelig at de rundt virker å forvente at han skal gi pengene til broren. Det vil nok forsterke at han føler seg egoistisk om han bruker pengene på seg selv. Han er også redd han skal føle seg presset til å gi pengene (for å ikke bli oppfattet som slem) og at han kommer til å angre/bli bitter. Det er jo ikke sikkert han siden vil få mulighet til å kjøpe seg noe slikt igjen ettersom det er lite trolig at broren kan betale noe særlig tilbake. Anonymkode: 05511...ae1 Broren og de rundt er utrolig egoistiske. Merkelig at broren ikke har noen kvaler med å be om penger. Jeg synes synd på han, de har satt han i en situasjon som det nesten blir galt uansett hva han gjør. Hvorfor mener de at broren er mer verdt da? Tenk å være så heldig å vinne 1 million og endelig kunne flytte fra et dårlig hus, men så mener folk at man skal omtrent gi pengene vekk hvis ikke så er man egoistisk. Anonymkode: d4e18...19b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #18 Skrevet 28. januar 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: De kan ha stilt opp for hverandre på ulike måter før, foreldrene kan ha forskjellsbehandlet, vinneren kan ha hatt sex med den andres kone, de kan ha gitt hverandre ulike løfter osv. Det kan godt hende det er så enkelt som det ser ut her, men uansett er det Løten vits for andre å blande seg. Hva vinneren enn gjør har han nok en grunn til det. La ham ta avgjørelsen selv uten råd eller innblanding fra noen som egentlig bare kjenner den ene siden av saken. Anonymkode: 8cc85...374 😂 så man skal betale for at den andre har stilt opp? Eller å betale for å gjøre opp for noe galt man har gjort? Som å ha hatt sex med kona? Anonymkode: 30363...25b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #19 Skrevet 28. januar 2019 Det denne broren egentlig ber om er jo å få 1 million. Frekkhetens nådegave kjenner ingen grenser. Selvfølgelig skal han ikke gi vekk pengene!!!! Anonymkode: 4d67f...d65
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #20 Skrevet 28. januar 2019 Det han kan si til broren ain er at han kan få et lån etter at han selv han kjøpt seg plass å bo. Om ikke broren greier seg med de pengene, som det settes opp en betalingsplan på, så greier han ikke å sitte med huset. Enkelt og greit. Det er ingen grunn til at han skal si i fra seg muligheten til en ordentlig plass kun for til bror vil leve en drøm. Broren får fikse sine egne problemer og ikke forvente at han som vant skal rydde opp. Håper vi får en oppdatering på dette. Anonymkode: 585bc...1fe
Oktavia Skrevet 28. januar 2019 #21 Skrevet 28. januar 2019 Hadde jeg gledet meg til å bo en plass uten så mange mangler så hadde jeg prioritert det først. Hadde ikke lånt bort min gevinst for en slik sak nei. Og om han låner bort pengene så gjør det skikkelig med advokat og gjeldsbrev. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #22 Skrevet 28. januar 2019 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: 😂 så man skal betale for at den andre har stilt opp? Eller å betale for å gjøre opp for noe galt man har gjort? Som å ha hatt sex med kona? Anonymkode: 30363...25b Det kan hende, ja. Anonymkode: 8cc85...374
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #23 Skrevet 28. januar 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er nysgjerrig hvilket scenario kan gjøre det riktig at vinneren skal gi bort pengene sine til broren. Anonymkode: 2aab6...a01 DET lurer jeg på også. Eneste grunn må.være at broren med milliongevinst har lånt penger av den andre broren. Hadde JEG vunnet 1 mill, hadde hvert av søskene fått 50 000 hver. Det er mye penger det også. Anonymkode: 6c786...143
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #24 Skrevet 28. januar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan hende, ja. Anonymkode: 8cc85...374 Nei nei nei hehe . Det er urimelig å forvente altså. Den andre broren får begynne å spille lotto sjæl. Anonymkode: 6c786...143
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #25 Skrevet 28. januar 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Vinneren vet jo selv hva han vil. Han har jo endelig råd til det han har ønsket seg lenge. Men han synes det er vanskelig og han er ikke veldig flink til å sette seg selv først generelt sett. I tillegg er han jo glad i broren sin og ønsker han det beste. Han synes også det er vanskelig at de rundt virker å forvente at han skal gi pengene til broren. Det vil nok forsterke at han føler seg egoistisk om han bruker pengene på seg selv. Han er også redd han skal føle seg presset til å gi pengene (for å ikke bli oppfattet som slem) og at han kommer til å angre/bli bitter. Det er jo ikke sikkert han siden vil få mulighet til å kjøpe seg noe slikt igjen ettersom det er lite trolig at broren kan betale noe særlig tilbake. Anonymkode: 05511...ae1 Altså.. Dette her er voksne mennesker ? Så han er redd for at familien skal bli SUR fordi han kjøper seg en leilighet ?? Han kan kjøpe seg en sportsbil hvis han vil. Sier jo ALT om de andre i familien ! Anonymkode: 6c786...143
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå