Gå til innhold

Jeg gjør min sønns skolearbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er på tiende trinn og har ikke gjort en eneste hjemmelekse, innlevering eller fremføring siden tidlig åttende trinn. Da han kom hjem med treere i nesten hvert eneste fag for snarere tre år siden, syntes jeg så synd på ham at jeg bare måtte hjelpe. Jeg tilbød å hjelpe han med én innlevering, men det var bare begynnelsen på den nedadgående spiralen som til slutt ble situasjonen vi er i nå. Han gjør det mye verre på prøver enn det jeg gjør for ham, derfor tror jeg lærerne kanskje har fått en mistanke. Hva bør jeg gjøre?! 😭

Anonymkode: 0d941...9c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja særlig......

Anonymkode: 53652...09a

Skrevet

Bare tull.

Anonymkode: 9bbd0...f4a

Skrevet

Du bør slutte. Du kastrerer han fullstendig. 

Anonymkode: 70f3f...226

Skrevet

Du bør si" Sønn, jeg har driti meg fullstendig ut som forelder. Jeg hadde bare lyst å hjelpe, men dette er ikke til hjelp for deg. Nå skal vi slutte med dette, du skal gjøre leksene dine selv, jeg skal hjelpe deg, og vi skal klare det."

Lei evt inn en privatlærer hvis du tror det kan være lurt.

Skrevet

Håper du kødder! Skal du fikse vgs også? Hva med høyere utdanning, skal du flytte etter og dele hybel så poden får gode karakterer på studie også? 

Skrevet

Hvis dette ikke er fullstendig sprøyt, så er dette det verste eksempelet på curling-foreldre jeg har hørt om. 

Du slutter, du strammer opp sønnen din! Du sitter med han og overvåker lekser til han er på nivå med en helt ordinær gjennomsnittlig u.skoleelev igjen. 

Det du gjør er verken moralsk «lovlig» eller lov, aka det regnes som fusk!

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er på tiende trinn og har ikke gjort en eneste hjemmelekse, innlevering eller fremføring siden tidlig åttende trinn. Da han kom hjem med treere i nesten hvert eneste fag for snarere tre år siden, syntes jeg så synd på ham at jeg bare måtte hjelpe. Jeg tilbød å hjelpe han med én innlevering, men det var bare begynnelsen på den nedadgående spiralen som til slutt ble situasjonen vi er i nå. Han gjør det mye verre på prøver enn det jeg gjør for ham, derfor tror jeg lærerne kanskje har fått en mistanke. Hva bør jeg gjøre?! 😭

Det må jo være sludder og vrøvl. 

Anonymkode: f6bd5...39f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er så dum, så kan det umulig skille så mye mellom hans kompetanse og din!

Anonymkode: f3002...6bc

Skrevet

Dette kan umulig være sant!!!

Skrevet

Tviler ikke. Er lærer på tiende trinn. Vi gjør alt skrivearbeid i norsk og engelsk på skolen nå fordi noen idiotforeldre gjør alt hjemmearbeid. Vi kan ikke anklage noen uten bevis. (2 på prøver og tentamener samt arbeid på skolen og 5-6 på innleveringer holder ikke som bevis...) 

Anonymkode: e918c...614

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tviler ikke. Er lærer på tiende trinn. Vi gjør alt skrivearbeid i norsk og engelsk på skolen nå fordi noen idiotforeldre gjør alt hjemmearbeid. Vi kan ikke anklage noen uten bevis. (2 på prøver og tentamener samt arbeid på skolen og 5-6 på innleveringer holder ikke som bevis...) 

Dere trenger jo ikke bruke leksene til vurderinger. Kan ikke de brukes til å lære og å forberede seg til timene og så gjør dere vurderingene på grunnlag av det arbeidet dere har kontroll på at elevene gjør selv?

Søsteren min gjør forresten også en del av leksene til ungene sine og hun er til og med lærer selv.

Anonymkode: 66cca...cbc

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan man like gjerne spørre seg om ungdommene får den hjelpen de faktisk trenger underveis med oppgavene på skolen? En forelder som tar seg tid, forklarer og veileder når den unge jobber kan ha stor betydning. Og det er dette du må gjøre HI!

Anonymkode: eb5ce...37b

Skrevet

Hahahaha... ja liksom.. 🤣

Anonymkode: 5eaf4...ca7

Skrevet

Håper du tuller, ellers bør du skamme deg! Virkelig virkelig skamme deg!!

Skrevet

Hvis dette er sant, er det et strålende bevis på at mødre med FOR god tid kan være direkte skadelig for barna. 

Hvis dette stemmer, trenger dere hjelp for å komme dere ut av det. Tror du må tilstå overfor lærerne og be om hjelp/rettledning til å komme på rett kjøl.

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke bra, men her må skolen også gå i seg selv og meningen og nytteverdien av lekser bør vurderes nøye. Akkurat dette er kanskje en røverhistorie, å gjøre alle leksene til barnet, høres voldsomt ut, men jeg vet om flere, meg selv inkludert, som har gjort lekser for barnet på ungdomsskolen. Når noen lærere ser ut til å konkurrere om å gi mest lekser (føltes sånn), når elever som jobber godt på skolen får mer lekser fordi "de tydeligvis har fått for lite å gjøre" og ungene sitter 3-4 timer om kvelden i uka med lekser, da var det på tide for oss foreldre å gripe inn. Når det ikke nyttet å gi beskjed til skolen om gråtende ungdommer som ikke orket mer, og som gikk nedover i karakterer fordi de ikke klarte presset, da så jeg det som min jobb å sørge for at ungen min fikk gode nok karakterer til å komme inn på det hun ønsket seg på videregående. 

Og jeg vet at jeg ikke var den eneste som strakk hjelpe-med-lekser-strikken litt lenger enn det kanskje var moralsk riktig å gjøre det...

Anonymkode: 5f1ee...0fe

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg vet at jeg ikke var den eneste som strakk hjelpe-med-lekser-strikken litt lenger enn det kanskje var moralsk riktig å gjøre det...

Øøøh. Hva med heller å ringe læreren og si at "dette har vi ikke tid til"? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Øøøh. Hva med heller å ringe læreren og si at "dette har vi ikke tid til"? 

Hun sier jo at hun har tatt det med skolen...

Skrevet

Har dere tenkt på at at dersom ungdommene ikke «takler presset», så har de rett og slett ikke gode nok ferdigheter?

De er ikke smarte nok, rett og slett. Da må ambisjonsnivået justeres, og studiespesialisering, IB- og business-linjer må erstattes med yrkesfag som helse og oppvekst, salg og service og liknende.

Anonymkode: db753...4fe

Skrevet

Det er ikke læreren sin skyld at ditt barn er middels begavet. 

Anonymkode: db753...4fe

Skrevet

Jeg tviler ikke på at dette stemmer. Da jeg var lærer på 9. trinn var det ei mor som gjorde hele sportsprosjektet for datteren. Hun sa selv at hun hadde hjulpet datteren mye, og kunne ikke skjønne at det ikke skulle være lov. Jeg sa det er flott å hjelpe til, men ikke å overta prosjektet. Ved muntlig fremføring viste det seg at stakkers jenta ikke ante hva hun snakket om. Visste ikke uttalen av halvparten av ordene, fordi moren hadde gjort det så vanskelig for henne. 

Så sender moren meg mail og skjeller meg ut for at jeg gav henne en treer i samlet karakter.

Anonymkode: aea03...183

Skrevet

Hva gjør du når barnet ditt begynner på videregående da? Fortsetter du med dette? 😮

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er selvfølgelig ikke bra, men her må skolen også gå i seg selv og meningen og nytteverdien av lekser bør vurderes nøye. Akkurat dette er kanskje en røverhistorie, å gjøre alle leksene til barnet, høres voldsomt ut, men jeg vet om flere, meg selv inkludert, som har gjort lekser for barnet på ungdomsskolen. Når noen lærere ser ut til å konkurrere om å gi mest lekser (føltes sånn), når elever som jobber godt på skolen får mer lekser fordi "de tydeligvis har fått for lite å gjøre" og ungene sitter 3-4 timer om kvelden i uka med lekser, da var det på tide for oss foreldre å gripe inn. Når det ikke nyttet å gi beskjed til skolen om gråtende ungdommer som ikke orket mer, og som gikk nedover i karakterer fordi de ikke klarte presset, da så jeg det som min jobb å sørge for at ungen min fikk gode nok karakterer til å komme inn på det hun ønsket seg på videregående. 

Og jeg vet at jeg ikke var den eneste som strakk hjelpe-med-lekser-strikken litt lenger enn det kanskje var moralsk riktig å gjøre det...

Min jobb å hjelpe barnet få gode nok karakterer til å komme inn der hun ønsket på videregående?

Det høres jo helt sykt ut, klarer hun ikke jobben selv er det kanskje på tide å senke kravene litt og velge noe helt annet på vgs eller?

Jeg hadde en veldig skolelei gutt på ungdomsskolen, og å hjelpe han så han kunne komme inn på studiespesialiserende ville jo vært helt feil. Isteden kom han inn på en praktisk linje og stortrives, har mye bedre karakterer på vgs enn han hadde på ungdomsskolen.

Anonymkode: 3f328...fa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...