Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #1 Skrevet 26. januar 2019 Jeg ble operert fredag for to uker siden oppå hodet og fikk beskjed om at stingene kunne fjernes etter 12 dager og det fikk jeg gjort på legekontoret. Når jeg kom hjem oppdaget jeg at det rant/pipplet ut en blank væske, jeg hadde en stor kul med sårvæske de første dagene etter operasjonen men den hadde gått nesten helt bort når stingene ble fjernet. Jeg renset og dekket til såret når det begynte å renne. Jeg så på kompressen etterhvert at det kom en rosa flekk, altså litt blod. Det fortsatte å renne ut og to dager etter på ettermiddagen ble det mørkere rosa, altså mer blod. Jeg ringte legevakta og de ville ta en titt. Såret ser bra ut, ikke gult. Det er så lite så å dyrke fra såret ville legen ikke da det vil antakelig komme bakterier fra huden på prøven. Men hadde en CRP som var fin, og formen er bra, ingen feber, og såret er ikke rødt rundt. Så ingen infeksjon. Hun ba meg rense 3 ganger per dag, og det har jeg gjort men såret har blit litt større tror jeg. Det er litt vanskelig å se det ordentlig siden det er på hodet, og jeg rekker ikke ta bilde før det har rent ut væske som dekker såret så jeg ser ikke såret ordentlig på bilder. Jeg innbiller meg at å rense 3 ganger per dag er for mye? At det ikke lar såret gro naturlig ved å tilføye fukt, men såret er jo ganske fuktig fra før av. Er det for mye å rense 3 ganger per dag? Jeg vurderer å ringe legekontoret mitt på mandag og høre om de er enig med meg eller legevakten. Jeg har aldri renset sår så ofte før, men dette er mitt første operasjonssår. Såret er litt større enn hodet på en knappnål, så ikke svære greia. Resten av operasjonssåret er grodd. Anonymkode: c8ddc...903
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #2 Skrevet 26. januar 2019 Jeg ville ringt på mandag og få sjekket det igjen, spesielt siden det er vanskelig for deg å se det skikkelig selv. Bor du sammen med noen, som kan sjekke såret ditt jevnlig, som kan se at det ikke blir verre, eller om det er noen andre du kan spørre ville jeg gjort det Anonymkode: 36d39...4ea
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #3 Skrevet 26. januar 2019 Er helt enig med deg, å bytte på et sår 3×daglig høres veldig rart ut, jeg kan gå med på at man bytter ytterst om det siver masse, masse, men ellers bør de fleste sår få ro og minst mulig luft. Spesielt et operasjonssår som ikke er ferdiggrodd. Ring og få det bekreftet, men uten å ha sett det, så høres det altså ganske uvanlig ut.. Anonymkode: 2d8d3...e2d
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #4 Skrevet 27. januar 2019 Hvis du renser 3 x pr dag opprettholder du bare fuktigheten i såret. Legg på steril bandasje og ikke rør på 3-4 dager, er mitt tips. Hvis det begynner å dunke/bli ømt rundt får du oppsøke lege. Men er sikker på at ro/kun skifte ved gjennomsivet bandasje er det beste. Anonymkode: 8fbf6...98c
Pobie Skrevet 27. januar 2019 #5 Skrevet 27. januar 2019 Her burde du selvfølgelig spørre lege og følge instruksene han gir. Ikke spør folk på nettet som synser og mener uten at de har sett såret. Stikk til lege/legevakt igjen i morgen og få det sjekket. Hvis de sier at du skal rense 3 ganger per dag har de en god grunn for det.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #6 Skrevet 27. januar 2019 Hadde helt klart ringt eller gått hos fastlegen på mandag du trenger ikke time for å se på et sår. De på kontoret kan se, er de usikre får de en lege til å se på det. Uten å ha sett såret så ville jeg sagt at 3 ganger om dagen er alt for mye. Blir bandasjen fuktig kan du heller bare bytte den. Anonymkode: bc983...9ae
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 Du bør skaffe en bandasje som absorberer,gjerne polymem eller noe slik. Denne kan ligge på opptil 1 uke,eventuelt til bandasjen er 75% gjennomtrekt av sårvæske. Sår trenger kroppstemperatur for å gro optimalt. Når det åpnes 3 gang pr dag senkes temperaturen i såret så ofte at det gror betydelig raskere. Det tar flere timer å gjenopprette kroppstemperatur. Synes deg er merkelig at de på legevakta ber deg skifte på så ofte,det strider mot all kunnskap om sårbehandling. Hva blir det neste? Grønnsåpe liksom?😂 Anonymkode: be2f0...ab6
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du bør skaffe en bandasje som absorberer,gjerne polymem eller noe slik. Denne kan ligge på opptil 1 uke,eventuelt til bandasjen er 75% gjennomtrekt av sårvæske. Sår trenger kroppstemperatur for å gro optimalt. Når det åpnes 3 gang pr dag senkes temperaturen i såret så ofte at det gror betydelig raskere. Det tar flere timer å gjenopprette kroppstemperatur. Synes deg er merkelig at de på legevakta ber deg skifte på så ofte,det strider mot all kunnskap om sårbehandling. Hva blir det neste? Grønnsåpe liksom?😂 Anonymkode: be2f0...ab6 Skulle selvfølgelig stå at såret gror betydelig saktere når det åpnes så ofte. Anonymkode: be2f0...ab6
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du bør skaffe en bandasje som absorberer,gjerne polymem eller noe slik. Denne kan ligge på opptil 1 uke,eventuelt til bandasjen er 75% gjennomtrekt av sårvæske. Sår trenger kroppstemperatur for å gro optimalt. Når det åpnes 3 gang pr dag senkes temperaturen i såret så ofte at det gror betydelig raskere. Det tar flere timer å gjenopprette kroppstemperatur. Synes deg er merkelig at de på legevakta ber deg skifte på så ofte,det strider mot all kunnskap om sårbehandling. Hva blir det neste? Grønnsåpe liksom?😂 Anonymkode: be2f0...ab6 Det er vel merkeligere at man kan sitte på nett og si at legevakten sin anbefaling er feil, når det gjelder et sår du ikke har sett Anonymkode: 36d39...4ea
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #10 Skrevet 27. januar 2019 Takk for alle svar, og svarene deres bekrefter jo det jeg tenkte at 3 ganger per dag er mye. Tar kontakt med legekontoret Anonymkode: c8ddc...903
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #11 Skrevet 27. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er vel merkeligere at man kan sitte på nett og si at legevakten sin anbefaling er feil, når det gjelder et sår du ikke har sett Anonymkode: 36d39...4ea Ikke i dette tilfelle her, etter min, og ganske sikkert mange flere, er det helt hinsides å bytte på et sår ×3 pr døgn. Spesielt et operasjonssår som egentlig høres ganske fredelig ut. Anonymkode: 2d8d3...e2d
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #12 Skrevet 27. januar 2019 Har jobbet på karkirurger der vi hadde masse sår. Ingen ble skiftet på 3 ganger daglig. Og her snakker vi enorme leggsår. La det få litt ro og ring fastlegen i morgen. Anonymkode: bff26...f97
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #13 Skrevet 27. januar 2019 Det er fint om du oppdaterer oss etter at du har vært hos legen i morgen. Jeg synes sårbehandling er et spennende felt😊 Anonymkode: be2f0...ab6
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #14 Skrevet 27. januar 2019 Et annnet spm, blir epikriser fra legevakten sendt raskt til fastlegen så hun muligens har epikrisen i morgen? Legene på legevakten er der jo ikke hver dag så ser for meg at epikrisen sendes med en gang siden det går elektronisk. Bare nysgjerrig for jeg klarer å forklare selv hi Anonymkode: c8ddc...903
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #15 Skrevet 28. januar 2019 I går når jeg la meg så var jeg varm, målte 38.1 i feber og på kompresset var det oransje væske. Da sovemedisinen (har tatt den hver kveld i 2 år så vet at den ikke gjør meg varm) hadde begynt å fungere så var det uaktuelt å kjøre bil og å betale taxi en mil en vei og så tilbake fristet ikke. Og det fristet heller ikke å sitte i timesvis på legevakta neddopa på sovemedisin. Så jeg tok paracet og la meg. Hadde ikke feber når jeg stod opp, og den har ikke kommet ennå i skrivende stund. Men fikk legetime, hos en legestudent. Han sa at såret faktisk ser veldig bra ut, og der er litt gulbank+blod-væske men det gule er en slags type sårvæske. Han sa navnet på det men jeg husker ikke. Så ingen infeksjon, og CRPen var fin. Han mente at jeg skal fortsette å rense 3 ganger per dag så jeg er ennå usikker 😂 Hi Anonymkode: c8ddc...903
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå