Gå til innhold

Foreldre som er redd for å la barna sulte. Skaper et monster.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på ni år. Vi har ofte et jevnaldrende barn på overnatting da moren er alene og har ubekvem arbeidstid. Dette barnet er en matterrorist. Det hadde i og for seg vært greit om barnet var her innimellom, men i snitt tre ganger i uka, helg og hverdag så kan jeg ikke gi etter for dette barnet da jeg har visse regler. Dette barnet «liker ikke vann» vil bare spise innmaten i brødskiva, vil bare spise kjøttkaker osv. Barnet spiser mye og det er uaktuelt at dette barnet får spesialkost mens eget barn noe annet. Dette har jeg sagt i fra om til mor og barn da jeg ikke synes mine krav er urimelige. Jeg serverer vanlig sunn mat og jeg mener en niåring klarer å drikke vann som tørstedrikk og spise skropa på brødet. 

Nå ringte mor og sa at barnet ikke vil til oss hvis hun ikke får vilja si. Kjente jeg ble så irritert, jeg tar ikke betalt for å passe dette barnet og behandler det bra, og barnet gjør som jeg sier selvom hun prøver seg hver gang på å få saft og brødmat uten skorpe. Så jeg sa, OK, da får du nesten finne annet alternativ til barnepass. Da blir hun sur fordi - jeg vet hun ikke har noe annet alternativ. Jeg sier bare mitt hus, mine regler og barnet tilpasser seg dette fint når jeg sier her i huset spiser vi alt på brødet. Jeg nekter å begynne med slik spesialbehandling. Sånn er det. 

Jeg er nå så irritert over å bli presset til dette, og er jeg gjenkjennbar får det bare være. 

Så damer, OK å la en på ni få drikke uhemmet med saft, bare spise kjøtt til middag og få servert brødmat som en baby?

Anonymkode: 41275...3f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet jo svaret på dette selv.. Den andre moren er jo frekkere enn flatlusa. Her ville jeg ikke tatt initiativ til å reparere, og hadde glatt sagt nei til overnatting hvis jentene selv avtaler det.

Mor får ringe deg først og bli enig om kjøreregler 

Anonymkode: 18c56...e90

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Jeg ville ALDRI ringt og sagt noe sånt til en som faktisk bruker av tiden sin på barnet mitt. En som faktisk hadde hjulpet meg i hverdagen. 

Skrevet

Du må ALDRI gi etter for dette barnet! Jeg heier på deg! 

Jeg jobber i barnehage og ser mye av dette. Foreldre som lar barna spise halve skiven eller enda verre; bare pålegg. Utrolig dårlige vaner. Noen barn legger alltid igjen «skorpe» selv om de spiser rundstykke eller polarbrød...  om hun ska sove hos dere må hun følge dine regler. Enkelt og greit. 

Anonymkode: aa0a9...ff9

Skrevet

At du har holdt ut til nå er utrolig. Jeg hadde gjort det samme. 
Og den andre mora er nok et monster tillegg til at hun skaper ett.

Anonymkode: 2f891...865

Skrevet

Du må ikke gi deg på dette. Heier på deg.

Anonymkode: 3d18d...bde

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du har holdt ut til nå er utrolig. Jeg hadde gjort det samme. 
Og den andre mora er nok et monster tillegg til at hun skaper ett.

Anonymkode: 2f891...865

Det er ikke så galt, barnet prøver seg konstant men aksepterer det jeg sier. Hender hun kanskje furter men hun er ikke furten lenge. Foruten dette er hun en skjønn jente. Hun er jo kun et produkt av sine omgivelser og så lenge mor lar henne holde på så vil hun selvsagt prøve seg hos oss. Mor er ellers en bra mamma, hun har nok bare havnet i et dårlig mønster og klarer/gidder ikke ta kampen. Misforstått snillhet. 

HI

Skrevet

Dere som krangler: Hold munn eller lag egen tråd. 

HI, kjempebra at du sa ifra og stod på ditt. Hun burde være takknemlig for at du sitter barnevakt flere ganger i uken, og hjelper henne så mye som du gjør. 

Anonymkode: a8bf4...860

Skrevet

Barnet blir bortskjemt på dette hjemme og trenger å se at ting er annerledes andre steder. 

Helt greit det altså, synes ikke du skal gi deg på dette.

Anonymkode: e8d2a...175

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så damer, OK å la en på ni få drikke uhemmet med saft, bare spise kjøtt til middag og få servert brødmat som en baby?

Nei.

Og mora låter skrullete.

Skrevet

Jeg synes du gjorde rett; du kan fex ikke begynne å gi saft bare for å føye mor og datter her. Det får jo konsekvenser for dine barn også. 

Men niåring er stor nok til å vite at man ikke kan spise seg mett på kjøttkaker, andre skal jo også ha mat. Det med å legge igjen skorpe hadde jeg derimot ikke tatt kampen på i din situasjon.

Må bare få sagt at jeg føler med mora også her, ett av barna mine var «matterrorist». Jeg trodde som så mange andre at barn spiser det de blir servert hvis de er sultne nok; det viste seg ikke å stemme. Hun ble etterhvert alvorlig undervektig. Stahet og kresenhet er en mektig kombinasjon. Kom under legebehandling og fikk opp vekta etter iherdig jobbing.

Tross det hadde jeg aldri kommet til å pålegge en snill venn som deg å føye hennes særheter. Du har strekt deg lenger enn langt.

Skrevet
4 minutter siden, Hjertefru skrev:

Jeg synes du gjorde rett; du kan fex ikke begynne å gi saft bare for å føye mor og datter her. Det får jo konsekvenser for dine barn også. 

Men niåring er stor nok til å vite at man ikke kan spise seg mett på kjøttkaker, andre skal jo også ha mat. Det med å legge igjen skorpe hadde jeg derimot ikke tatt kampen på i din situasjon.

Må bare få sagt at jeg føler med mora også her, ett av barna mine var «matterrorist». Jeg trodde som så mange andre at barn spiser det de blir servert hvis de er sultne nok; det viste seg ikke å stemme. Hun ble etterhvert alvorlig undervektig. Stahet og kresenhet er en mektig kombinasjon. Kom under legebehandling og fikk opp vekta etter iherdig jobbing.

Tross det hadde jeg aldri kommet til å pålegge en snill venn som deg å føye hennes særheter. Du har strekt deg lenger enn langt.

Det er forskjell på ditt barn og det barnet hi beskriver da, siden det barnet tilpassr seg det hi sier, da er det bortskjemthet det handler om

Anonymkode: 55d45...5d8

Skrevet

Hvis du orker å fortsette å ha med dette barnet å gjøre og holder på dine helt fornuftige krav gjør du barnet en kjempetjeneste, det har da mulighet til å ikke bli en motbydelig drittunge ingen orker. Men jeg skjønner deg godt om du ikke gidder. 

Skrevet

Jeg jar 3 barn og er glad i barn så om jeg har fri,organiserer jeg sammenkomst hos oss. Når jeg gjør det,ringer jeg til foreldre og sier at alle barna behandles likt,alle barn får lik mat, det forventes at de spiser maten sin og at de oppfører seg likt. Alle foreldre var forståelsesfulle og forstod at det var for barnas beste. Mellomste barnet venn er enebarn og er ikke vant til å ta hensyn til noen,spesielt når babyen skal sove. Han priker også på mat. Hans mor heiet på meg nærmest. Hun er klar over at han spiser dårlig og at han skal læres til å ta hensyn til andre barn og forlangte at han skal behandles likt. Så, du er helt ok, HI, var klar i kommunikasjon både til barnet og mora. Barna skal behandles likt.

Anonymkode: 6bacf...d2b

Skrevet

Kjenner igjen dette. Har noe lignende her. Fryktelig bortskjemt unge, som klager og nekter å spise vanlig mat. 

Gir meg ikke jeg heller...

Anonymkode: 98d2b...e92

Skrevet
10 timer siden, Hjertefru skrev:

Hun får ikke ny skive før alt er spist, men vil hun bare spise innmaten på én skive så er selvsagt det greit. Det er ikke greit å spise innmaten på fem skiver. 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Ann Christin, admin

Skrevet

Jeg har ofte  barn på besøk, de gangene jeg planlegger  besøk har vi en av de  fire P’ene.  Det liker desverre alle barn. 

Men de gangene det blir spontant besøk forteller jeg hva vi skal spise om de liker det eller ikke liker de ikke får de tilbud om å spise tilbehøret eller en brødskive. 

Vet jeg at det barnet er veldig kresent sier jeg nei det passer ikke i dag, men  kanskje mamma kan følge deg opp  senere eller en annen dag. 

Det er ikke min oppgave å krangle med barn om mat på fritiden.  

Men jeg mener som HI at det er foreldres ansvar å lære barna å spise  brød, grovt Og fint, grønnsaker, drikke vann og melk.

Anonymkode: 479f1...d95

Skrevet

Herregud så sprøtt? Nei, her må du stå på dit👍🏻

Anonymkode: 9ef9f...5ae

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ofte  barn på besøk, de gangene jeg planlegger  besøk har vi en av de  fire P’ene.  Det liker desverre alle barn. 

Men de gangene det blir spontant besøk forteller jeg hva vi skal spise om de liker det eller ikke liker de ikke får de tilbud om å spise tilbehøret eller en brødskive. 

Vet jeg at det barnet er veldig kresent sier jeg nei det passer ikke i dag, men  kanskje mamma kan følge deg opp  senere eller en annen dag. 

Men jeg mener som HI at det er foreldres ansvar å lære barna å spise  brød, grovt Og fint, grønnsaker, drikke vann og melk.

Pølser, pizza, pannekaker og.........pako?

Anonymkode: ace84...a98

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pølser, pizza, pannekaker og.........pako?

Anonymkode: ace84...a98

Pasta tipper jeg. 😊

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig i at det ikke er HIs ansvar å lære barnet å spise, men å server pølse/pannekake/pizza/pasta flere ganger i uken? Det blir ikke akkurat noe godt kosthold og vi hadde blitt dritt lei etter kort tid. Begrenser seg hvor mye det kan varieres. 

Anonymkode: 5fb6c...7ac

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig i at det ikke er HIs ansvar å lære barnet å spise, men å server pølse/pannekake/pizza/pasta flere ganger i uken? Det blir ikke akkurat noe godt kosthold og vi hadde blitt dritt lei etter kort tid. Begrenser seg hvor mye det kan varieres. 

Anonymkode: 5fb6c...7ac

Det er jo akkurat det så mange gjør. 

Pannekaker  dog med 4 havregryn  

pølser og pasta   Denne gangen kyllingpølser for å få inn fjærkre 

pizza med pølser vanlig kjøtt pølser 

pasta med ketshupp  

og pølse og potetstappe  eller pose tomatsuppe med alt for mye pasta 

så topper de matpakker med  polarbrød med nugatti  for barna spiser ikke brød. 

De bruker  ingen grønnsaker for storebror spiser ikke løk og lillebror liker ingenting som er grønt og storesøster er egentlig  veganer men spiser nuggets av kylling og pomfri . 

Skrevet

Jeg har et kresen barn selv og jeg tenker at så langt det lar seg gjøre så har man alternativer til dem som ikke liker maten. Hadde nylig to venner av barnet på besøk og vi spiste taco. Nå er de bare fem år, da, men jeg gir blaffen i at han ene kun spiste kjøtt og ost. Det er ikke min jobb å "lære" dem å like mat, og jeg vil at de skal ha det hyggelig på besøk.

MEN mor burde så absolutt lært 9(!!)åringen og spise skorpa på brødet og drikke vann, altså. Der hadde grensa mi gått. Jeg hadde ikke lagd noe sak om hun bare hadde spist innmaten og kastet skorpene til ei brødskive, men jeg er helt enig med deg: man spiser opp skorpene før man får mer. 

Moren høres utrolig frekk ut, og hun gjør nok den ungen en stor bjørnetjeneste.

Anonymkode: 08495...d59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...