Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #1 Skrevet 26. januar 2019 Vil du dele din(e) oppskrift(er) og fremgangsmåte på hjemmelaget babymat og fra når serverer du de forskjellige? Tusen takk! Anonymkode: 87546...722
Twintipp Skrevet 26. januar 2019 #2 Skrevet 26. januar 2019 Datteren min er 7 mnd og hun spiser det vi spiser. Foruten sterk mat. Bare unngår for mye salt.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #3 Skrevet 26. januar 2019 4 timer siden, Twintipp skrev: Datteren min er 7 mnd og hun spiser det vi spiser. Foruten sterk mat. Bare unngår for mye salt. Kjøttdeig feks, kokes det da? Anonymkode: 87546...722
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #4 Skrevet 26. januar 2019 Jeg fant på oppskrifter selv. Tok utgangspunkt i dagens middag og brukte de samme ingrediensene, men tilpasset den til babyen. Begynte med veldig enkle retter som forskjellige kombinasjoner av potet, søtpotet, gulrot, pastinakk som jeg kokte og moset, blandet med en klatt smør og gjerne litt pumpet morsmelk. Etterhvert ble det middager med kjøtt/fugl/fisk. Hadde vi f.eks biff til middag så tok jeg et lite kjøttstykke og kokte og moset til babyen, sammen med f.eks potet, gulrot og brokkoli. Samme med kyllingfilet, laks etc. Man kan godt bruke litt urter og hvitløk i babymaten, men ikke salt. Det ble gjerne 5-6 porsjoner hver gang jeg laget noe, så da gikk det alltid noen i fryseren og på den måten har man alltid noe til de dagene man ikke har babyvennlig mat eller ikke tid å lage. Etterhvert som de ble større gikk jeg over fra å bruke stavmikser til å bruke potetmoser og stadig grovere konsistens/mer klumper. Anonymkode: 00cf7...efe
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #5 Skrevet 26. januar 2019 Når eldste var liten lagde jeg opp på glass, potet, grønnsaker, kylling og lignende som jeg frøys ned. Skulle være så "flink" da. Han spiste også i begynnelsen mye butikk-kjøpt glassmat. Jeg visste ikke bedre, og trodde glassmat var best for babyer. Jeg var bare 18 år da, til mitt forsvar. Når jenta var liten hadde jeg jo en til som måtte ha middag hver dag. Hadde også litt mer erfaring og kompetanse på området, og trodde ikke lenger glassmat var best. Brukte det vi selv spiste til middag, kokte gjerne potet/grønnsaker ekstra som lå i kjøleskapet til dagen etter hvor vi ikke hadde babyvennlig mat. Hun spiste alt, potet eller ris, grønnsaker, kjøtt, kylling eller fisk. Blandet inn morsmelk i begynnelsen. Husker at jeg startet med potet og morsmelk, og utvidet etter hvert. Hun spiste faktisk også pizza på lørdager fra hun var 6-7 mnd. Vet ikke helt om jeg vil anbefale det, men hun ser ikke ut til å ha tatt skade av det. Anonymkode: 6499d...5b3
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #6 Skrevet 27. januar 2019 her spiste babyen det vi hadde fra 6mnd, uten sterk mat, saltet aldri maten hans bare vår, noen ganger fikk han middagsglass, må ikke være perfekt hele tiden Anonymkode: e62cd...ba7
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 Er middagsglass virkelig et dårlig alternativ? Hi Anonymkode: 87546...722
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 Barnet skal spise det samme som dere. Eventuelt bare hiv det i en blender for å unngå store biter. Sunnere, og så blir barnet mer vant til variert smak. Ferdige middagsglass gir ingen smak. Anonymkode: d55d8...364
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Barnet skal spise det samme som dere. Eventuelt bare hiv det i en blender for å unngå store biter. Sunnere, og så blir barnet mer vant til variert smak. Ferdige middagsglass gir ingen smak. Anonymkode: d55d8...364 Unnskyld, det skulle ikke stå «skal» 😅 Barnet KAN spise det samme som dere. Anonymkode: d55d8...364
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #10 Skrevet 27. januar 2019 Lagde aldri babymat, fikk det samme som oss, kjørte det bare i en stavmikser. Hovedtyngden var grønnsaker. Anonymkode: c9766...b27
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #11 Skrevet 27. januar 2019 Mine ville aldri ha mat på glass, så de fikk det samme som oss. Da de var helt små brukte jeg stavmikser og frøs ned en del Anonymkode: 926c4...146
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #12 Skrevet 27. januar 2019 Jeg ga mest middagsglass, men lagde an og til mat ut fra det vi hadde. Kokte grønnsaker most i begynnelsen, etterhvert med kjøtt og mer klumper. Har to barn som spiser det meste i dag (bortsett fra pølser). Anonymkode: 26687...31c
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #13 Skrevet 27. januar 2019 Det einaste negative med kjøpeglass, er miljø, smak og pris! En baby kan fint leve på slike glas mtp ernæring. Men det er veldig enkelt å lage mat til baby. Hiv det i en stavmikser. Så lenge det ikke er salt eller honning, kan de ete alt! Anonymkode: 0f7c7...3f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå