Gå til innhold

Er denne gutten autist?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt bekymret for sønnen til søsteren min. Han er 2,5 år og snakker ikke. Han sier mamma, pappa, fisk og lager dyrelyder til gris , ku etc. Han leker ikke sammen med de andre barna i barnehagen, men mer ved siden av. Han er ekstremt aktiv, løper, klatrer og er i bevegelse hele dagen. Smiler lite, nesten kun når søsteren tuller med han eller når han ser noe morsomt på TV. De fikk sjekket hørselen hans for en tid tilbake og den var ok. Men syns det er så rart at han ikke snakker? Han synger melodiene til mange barnesanger, men nesten ingen ord. Han kler heller ikke på seg selv og viser null interesse for det. Datteren min kledde seg selv da hun var to og snakket nesten helt rent. Synes han virker så liten for alderen? Hva kan dette være?

Anonymkode: fd86d...28f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud.. 

 

For det første: Slutt å tenke diagnoser på ting du ikke kan noe om. Det behøver overhodet ikke være noe galt med gutten. At du, som ikke engang et utdannet innenfor relevant fagfelt, skal slenge rundt med diagnoser er urovekkende. Overlat det til fagpersoner. 

For det andre: Alle barn utvikler seg forskjellig. At datteren din hadde en annen utvikling, er fullstendig irrelevant. Noen barn er sent ute, og de er helt friske. 

Jeg vil påstå at en 2-åring som klær på seg selv og snakker helt rent, er mer unormalt enn gutten du beskriver. 

Anonymkode: c59d4...25e

Skrevet

Ro ned! 

Når gutten blir fem år og fremdeles ikke verken snakker eller kler på seg, så kan du stille spørsmålstegn. 

Anonymkode: c2f87...f9b

Skrevet

Jenta mi begynte ikke å snakke før hun var 3 år, da kom det plutselig masse. Slutt med diagnoser 

Anonymkode: f1ffd...e7a

Skrevet

Forsinket språk og lite sosial er jo to punkter som er på listen over symptomer for autisme. Men trengs kanskje mer for å si han er autist da. Jeg ville fulgt litt mer med framover, kanskje ser man mer om man studerer ham litt ekstra. Det skader jo ikke å følge med. 

Hos oss var gutten veldig ukomfortabel og sutret og skrek om vi møtte på folk og jeg delte oppmerksomheten min med møtende folk. Da dunket han gjerne hodet i asfalten av frustrasjon. Han hadde forsinket språk, snakket etter tre års alder. Ville ikke være med andre barn i bhg, ville helst bare ligge ved togbanen og kjøre tog. Han klarte ikke følge tilsnakk og kunne ofte overse de og snakke om sine egne ting. Overganger var fælt, fra lek til mat, fra mat til stell osv, da skrek han hysterisk. 

Barnehagen var de som reagerte før oss foreldre. De foreslo utredning og vi ble henvist av fastlege til habu. Tok 3 år før diagnosen ble satt fordi de måtte ha mange intervju og observasjoner samt ct og blodprøver. Spesped var likevel på plass i bhg da han var 2 år. Helt utrolig fantastisk. Spesped laget bilder og hadde tavle ved plassen hans. De hengte opp disse for å vise ham neste gjøremål. To tre bilder hang opp, ikke flere for da.ble det for overveldende. Diagnosen ble barneautisme. 

Om nevøen din har autisme så må det utredes. Tenker det er flere ting som må til, men en spirende magefølelse er da ikke bare å overse, så følg gjerne med. 

Anonymkode: a7009...c76

Skrevet

Ta det heller opp med din søster enn å spørre på ett anonym forum. Hvor mange her tror du kan/vil/skulle/ha kunnskap til å sette en diagnose? Hva skulle du gjordt med den informasjonen? Gått til din søster og sagt at X-antall personer jeg ikke vet hvem er på ett anonymt forum mener at din sønn er autistisk? 

Anonymkode: ce92d...acb

Skrevet

Takk:) han sitter sjelden i ro og leker alene, har aldri «skadet» seg selv. Temperament har han, men ikke noe som jeg reagerer på. Virker av og til som han er frustrert for å ikke bli forstått. Overganger takler han veldig fint, stortrives i barnehagen og er egentlig en sosial gutt. Blir veldig glad og «hviner» av fryd når de får besøk feks. Men er helst språket, eller mangelen på det jeg reagerer på. Han har fulgt utviklingen sin hele veien i følge mor. Veldig mammadalt og skal kose mye , spesielt med søsken og med mor. Pappaen bor ikke sammen med de, men er på overnatting hos far av og til og det går visst veldig fint (mtp overganger). Jeg mener selvsagt ikke å slenge ut en diagnose, jeg er så innmari glad i denne gutten og ønsker kun det beste for han. 

Anonymkode: fd86d...28f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ta det heller opp med din søster enn å spørre på ett anonym forum. Hvor mange her tror du kan/vil/skulle/ha kunnskap til å sette en diagnose? Hva skulle du gjordt med den informasjonen? Gått til din søster og sagt at X-antall personer jeg ikke vet hvem er på ett anonymt forum mener at din sønn er autistisk? 

Anonymkode: ce92d...acb

Nei, men kanskje jeg ønsker å få bekreftet at det kan være noe? Eller ikke? Er ikke så lett å ta opp noe slikt synes jeg. Men om flere her inne, med barn, reagerer så kanskje jeg hadde fått litt mot til å gjøre det..

Anonymkode: fd86d...28f

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Altså.. autisme eller ei, dette er ikke noe man trenger å spekulere over. Er det utvist bekymring fra foreldre, bhg og helsestasjon tar mandatet med fastlege. Man kan gå til PPT selv om man har mistanke om sen språkutvikling. Men diagnostiseringen er det bupa/hab tj som gjør.

hilsen mamma til et barn med ekspressive og inpressive språkvansker, en tilstand veldig lik lett autisme, men dog forskjellige ting. Vi fikk utredet vår hos bupa nevro etter at ppt dro i noen snorer og etter henvisning fra fastlege. Både bhg, hs og vi foreldre ante mistanke allerede da h*n var halvannet. Ssv (spesifikke språkvansker inpressive og ekspressive språkvansker) er en tilstand som gjør at barnet ikke lærer seg språk på samme måte som hos andre. Anbefaller filmen om Frida fra barneafasiforeningen. Ligger iallefall på dysleksiforbundrts sider på Facebook. Der vil dere se litt om hva dette dreier seg om.

 

nå sier ikke jeg at det er det han du henviser til har, hi. Men dette likner autisme for det «utrente» øyet. Men diagnostisering, uansett hva det blir/ikke blir er opp til fagpersonell å avgjøre etter utredning og tester. Ikke et nettforum.

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Litt bekymret for sønnen til søsteren min. Han er 2,5 år og snakker ikke. Han sier mamma, pappa, fisk og lager dyrelyder til gris , ku etc. Han leker ikke sammen med de andre barna i barnehagen, men mer ved siden av. Han er ekstremt aktiv, løper, klatrer og er i bevegelse hele dagen. Smiler lite, nesten kun når søsteren tuller med han eller når han ser noe morsomt på TV. De fikk sjekket hørselen hans for en tid tilbake og den var ok. Men syns det er så rart at han ikke snakker? Han synger melodiene til mange barnesanger, men nesten ingen ord. Han kler heller ikke på seg selv og viser null interesse for det. Datteren min kledde seg selv da hun var to og snakket nesten helt rent. Synes han virker så liten for alderen? Hva kan dette være?

Anonymkode: fd86d...28f

barn er forskjellige. kjenner flere som ikke sa så mye før de var rundt 3, og ikke unormalt det. og så små barn leker gjerne ved siden av hverandre. barn er forskjellig når de vil kle på seg selv, min var vel rundt 19mnd når han begynte selv,mens venninne sin datter er over 3 og hun kler på henne ennå, hun er helt frisk.  Tragisk og si at han er autist pga dette, barn er forskjellige. og du kan ikke samlikne datteren din og han, de er forskjellig og jenter er ofte tidligere ute også

Anonymkode: 5f306...468

Skrevet

Jeg begynte å snakke da jeg var 4, og jeg har ingen diagnose innafor autismespekteret! Jeg ble sendt til logoped, men det hjalp ikke. Plutselig en dag snakket jeg! 😄

Jeg forstår at du er bekymret, og det du nevner, er symptom på autisme. Men siden gutten er 2,5 år, hadde ikke jeg vært bekymret. Mulig han ikke har så stort behov å være sammen med andre. Han trivst sikkert bare godt i eget selskap, og det er en veldig god egenskap. Språket kan komme når som helst.

Anonymkode: b435b...a77

Skrevet

Det er en grunn for at så små barn ikke kan diagnostiseres innenfor autismespekteret, ei heller skape mistanke om mulig diagnose... 2,5år HI! 

Anonymkode: cbb85...626

Skrevet

Det og være sein i språket og lite sosial er ikke nok til en autismediagnose, det er mye mer inni bildet.

 

Skrevet
2 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Det og være sein i språket og lite sosial er ikke nok til en autismediagnose, det er mye mer inni bildet.

 

Takk for svar alle sammen. Er som sagt ikke ute etter å diagnostisere barnet, det har jeg ingen kompetanse til. Men er bare litt bekymret. 

Anonymkode: fd86d...28f

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle sammen. Er som sagt ikke ute etter å diagnostisere barnet, det har jeg ingen kompetanse til. Men er bare litt bekymret. 

Anonymkode: fd86d...28f

Og det er det ingen grunn til, som flere påpeker!

Anonymkode: c59d4...25e

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men kanskje jeg ønsker å få bekreftet at det kan være noe? Eller ikke? Er ikke så lett å ta opp noe slikt synes jeg. Men om flere her inne, med barn, reagerer så kanskje jeg hadde fått litt mot til å gjøre det..

Anonymkode: fd86d...28f

Og det tror du at du kan få på et anonymt forum? Vel, bekreftelsen er som følger:

Ja, de fleste barn som blir diagnostisert med en eller annen språklig eller lignende vanske senere, hadde språkvansker når de var to år. Kanskje kunne de ikke kle seg selv heller. 

Nei, de fleste barn som ikke snakker noe særlig / har språkvansker når de er to år og som ikke kler seg selv, er helt normale barn som ikke får noen som helst diagnose senere.

Anonymkode: c2ff0...7ca

Skrevet

Han høres da ut som en helt vanlig toåring? Ikke spesielt tidlig med ting, men godt innenfor normalen. Det er for eksempel ikke forventet at barn skal samleke før de er ca tre år, og så lenge han har lyder så kommer nok språket etterhvert. 

Slapp av og la han få følge sitt eget tempo. Han høres ut som en skjønn liten gutt. 

Anonymkode: 4ec09...3a8

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud.. 

 

For det første: Slutt å tenke diagnoser på ting du ikke kan noe om. Det behøver overhodet ikke være noe galt med gutten. At du, som ikke engang et utdannet innenfor relevant fagfelt, skal slenge rundt med diagnoser er urovekkende. Overlat det til fagpersoner. 

For det andre: Alle barn utvikler seg forskjellig. At datteren din hadde en annen utvikling, er fullstendig irrelevant. Noen barn er sent ute, og de er helt friske. 

Jeg vil påstå at en 2-åring som klær på seg selv og snakker helt rent, er mer unormalt enn gutten du beskriver. 

Anonymkode: c59d4...25e

Enig med deg. Jeg ser ikke noe i det hi skriver, som bekymrer meg noe særlig. Jeg jobber med denne aldersgruppen hver eneste dag, og de er så forskjellige i utvilking

Anonymkode: 2f3cf...65a

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en grunn for at så små barn ikke kan diagnostiseres innenfor autismespekteret, ei heller skape mistanke om mulig diagnose... 2,5år HI! 

Anonymkode: cbb85...626

Bullshit! Min sønn fikk diagnosen før han ble 3. Det er fullt mulig, og ikke minst VIKTIG å oppdage ASF så tidlig som mulig for å kunne sette inn riktige tiltak. 

Og folkens; slutt å kall folk for «autister». Folk ER ikke diagnosen sin, de HAR en diagnose, men er mange andre ting. Dette gjør faktisk noe med hvordan man ser på barn, unge og voksne med ASF. Man ser fler begrensninger enn muligheter. 

Anonymkode: 60491...02d

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han høres da ut som en helt vanlig toåring? Ikke spesielt tidlig med ting, men godt innenfor normalen. Det er for eksempel ikke forventet at barn skal samleke før de er ca tre år, og så lenge han har lyder så kommer nok språket etterhvert. 

Slapp av og la han få følge sitt eget tempo. Han høres ut som en skjønn liten gutt. 

Anonymkode: 4ec09...3a8

Ja han er en nydelig gutt. Full av liv og røre. Og han har mye lyder, er sjeldent stille :) nynner mye og babler. Skal la dette ligge enn så lenge og heller slå meg til ro med at det ikke er noe. Takk for svar alle sammen :)

Anonymkode: fd86d...28f

Skrevet

Nå må virkelig folk slutte å bruke utrykket « en autist»! Det er ingen som er autister, men det er personer som har autisme. Blir like irritert hver gang jeg ser/hører det.

Anonymkode: a2a6e...307

Skrevet

Det er helt normalt å ikke snakke så mye når du er gutt og to år. Det er en grunn til at de venter med å sjekke språk etc til minst 3-4 års alder. Det er veldig mange tilfeller av barn som ikke snakker noe særlig og plutselig en dag prater de i setninger. Barn er ulike. 

Anonymkode: 65371...5f0

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Litt bekymret for sønnen til søsteren min. Han er 2,5 år og snakker ikke. Han sier mamma, pappa, fisk og lager dyrelyder til gris , ku etc. Han leker ikke sammen med de andre barna i barnehagen, men mer ved siden av. Han er ekstremt aktiv, løper, klatrer og er i bevegelse hele dagen. Smiler lite, nesten kun når søsteren tuller med han eller når han ser noe morsomt på TV. De fikk sjekket hørselen hans for en tid tilbake og den var ok. Men syns det er så rart at han ikke snakker? Han synger melodiene til mange barnesanger, men nesten ingen ord. Han kler heller ikke på seg selv og viser null interesse for det. Datteren min kledde seg selv da hun var to og snakket nesten helt rent. Synes han virker så liten for alderen? Hva kan dette være?

Anonymkode: fd86d...28f

Ehhh. Er det du som har en diagnose?  Hvilken to år gammel gutt snakker rent og kler på seg selv? 

Min sønn er fem og skal begynne på skolen. Han kler på seg selv når jeg ikke er der. Han sier ikke R rent og utredning for det starter i 2. klasse på skolen. Men innen den tid uttaler han flere fremmedord enn deg perfekt og forstår hvordan de brukes. Det er nemlig ikke noe å utsette på noe. Best i barnehagen. Men likevel ikke innafor dine krav.... 😂

Anonymkode: 02d7c...b76

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk:) han sitter sjelden i ro og leker alene, har aldri «skadet» seg selv. Temperament har han, men ikke noe som jeg reagerer på. Virker av og til som han er frustrert for å ikke bli forstått. Overganger takler han veldig fint, stortrives i barnehagen og er egentlig en sosial gutt. Blir veldig glad og «hviner» av fryd når de får besøk feks. Men er helst språket, eller mangelen på det jeg reagerer på. Han har fulgt utviklingen sin hele veien i følge mor. Veldig mammadalt og skal kose mye , spesielt med søsken og med mor. Pappaen bor ikke sammen med de, men er på overnatting hos far av og til og det går visst veldig fint (mtp overganger). Jeg mener selvsagt ikke å slenge ut en diagnose, jeg er så innmari glad i denne gutten og ønsker kun det beste for han. 

Anonymkode: fd86d...28f

Det er helt normalt at barn som har litt problemer med å gjøre seg forstått verbalt, kan bli frustrerte. Hvor mye vet du om språkutvikling siden du reagerer så på språket? Har du kunnskap om det, eller synser du kun ut i fra hvordan din datter var?

Anonymkode: 2f3cf...65a

Skrevet

Jeg aner ingenting om språkutvikling, og jeg vet at barn utvikler seg i forskjellig tempo. Jeg skal ikke ta dette videre, jeg ville bare høre hva andre syntes (kanskje her var mødre med barn som har autistiske trekk?). Men som sagt, jeg skal legge tanken fra meg og heller være god tante 😉

Anonymkode: fd86d...28f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...