Gå til innhold

Hvilken luksus til nytt hus..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva ville du unnet deg av luksus hvis du skulle bygge nytt hus nå? Kanskje vi blir inspirert.

Forslag

Planløsning: Tilgang til hus fra garasje. Egen utgang fra vaskerom.

Utystyr: Dobbel dusj og servant på bad. Lang skyvedør for å åpne ut fra stuen.

Rom/funksjon: Vinkjeller/matbod. Utleiedel for mer inntekt.

Anonymkode: 8e671...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint inngangsparti

Inngang til kjøkkenet fra garasje

Matbod

Utgang fra stue til hage

Barneavdeling med soverom, stue og bad

Adskilt kontor til meg og mannen

Hobbyrom, gjerne i kjelleren

Eget gjesterom

Peis både på kjøkkenet og stua

Skittentøyssjakt fra soverom til vaskerom

Masse oppbevaring på vaskerom

Tørkeskap

Plass til langbord på kjøkkenet

Dype vinduskarmer

Sovehems på barnerom

Anonymkode: 84f6e...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ønsket meg et skap på soverommet med sjakt direkte ned i vasketøyskurven. 😊

Tørkeskap og matbod.

Vindfang foran hoveddøren så man kan stå i le og låse opp. 

Slik veovn i stuen som kan roteres etter hvor man er.  

Anonymkode: 60095...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort bad/vaskerom som er delt i to av skyvedørsgarderobe, selvsagt med passasje gjennom.

Kjøkken med spisskammers og kjølerom. Stort kjøkken med mye benkeplass, og helst også plass til langbord. 

Livsløpsstandard, men med ungdomsavdeling med eget bad enten i sokkel eller helst andre etasje. 

Inngang direkte til huset fra garasjen. 

Anonymkode: 2244e...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort vaskerom med god plass til oppbevaring/ sortering av klesvask og i tillegg plass til å tørke klær

Kjølerom i forbindelse med kjøkkenet

Anonymkode: e6446...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet til å leve på 1 flate når man blir gammel (dvs soverom, bad, vaskerom og stue i hver etasje med livsløpstandard), åpne løsninger og plass til å ha selskap hjemme, vannbåren varme i alle gulv, stort kjøkken med benkeplate i stein, vitrineglass på en del, 2 stekeovner, walk-in garderobe, store vindusflater og åpnet for høyden mot takstolene, boblebadekar, stor nok løsning til stellerom i hver etasje på vaskerom eller bad, minst 4 soverom, kontorplass, garasje med ekstra lagring.  2 stuer hvorav en til barnestue/spilling, ville vurdert hjemmekino med lerret eller prosjektor (eventuelt 70-75» skjerm). Kjølehjørne er sikkert vel og bra for de som har behov for det. Vi har 1 kjøleskap på kjøkkenet og ett på det ene vaskerommet + ekstra fryser så vi har ikke det behovet.

Anonymkode: 69c1a...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eget garderoberom i tilknytning til hallen/gangen. Stor bod med plas til alt av soveposer, kofferter, julepynt osv. Matbod/grovkjøkken (det har vi, elsker det!), kokende vann fra krana, kino/TV-spillrom i kjelleren, stort soverom med eget bad, med skyvedør til klesskapet. Tenk å kunne kle seg i er varmt rom alltid. Nå har vi walk in i tilknytning til soverommet, men der liker vi å ha det kaldt. Automatisk rullegardiner/solskjerming, lik de har på fine hoteller. Vaskerom i samme etasje som soverommene. Ser mange skriver at det er lurt å ha vaskerom ved inngangen for å kunne spyle av sølete utedresser osv, men det har jeg kanskje hatt behov for 5 ganger på 10 år. Mye bedre å slippe å bære alt tøyet opp og ned trappen. Hvis ikke mulig, sjakt fra badet til vaskerommet. Ville hatt bred platetopp og to stekeovner- en med damp. 

Ute ville jeg hatt utekran med varmtvann, utekjøkken og lagt klart til basseng og bassenghus (med dusj). Ville prioritert å fått en lun uteplass med tak. Vil også ha varmekabler fram til ytterdøra. Gravet ned plass til trampolina. Den er så stygg og kan med fordel senkes ned. Gleder meg til å bygge selv😁

Anonymkode: ff954...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygd hus og ønsker meg nok mest nå en masterstuite for voksne. Vi har større barn som tar mye plass. Et stort soverom med tilhørende bad er alfa omega. Og en skikkelig kosekrok ute som står i solveggen med digge utemøbler. 

Anonymkode: 1088c...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjekk inneklima. Er det ok, sitter det over snippen. 

Anonymkode: 8e671...f65

Tror kanskje du havnet i feil tråd?

Anonymkode: 6646b...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bygget for noen år siden, og det vi er mest fornøyd med er åpen løsning og høy takhøyde. 90cm bred platetopp og to stekeovner, ungene har sin egen "sone" nede med kjellerstue, rom, og bad. Vi har vår oppe (i andre enden) med soverom, walk-in mellom soverom og inn på badet. Egen matbod i tilknytning til kjøkkenet og ikke minst godt med bodplass og stort vaskerom med mye innredning (så det er lett å holde ryddig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Ville hatt et lite walkin closet til alle soverom

* Sekundærinngang til vaskerom (kjekt med barn med sølete/våte klær)

* stor stue

* to bad (et med badekar og et med dusj. Ene skal være tilknyttet barnas soverom i en slags gang mellom soverommene. Andre er «master-bathroom i tilknytting til foreldresoverommet)

* eget gjestetoalett i gangen

* dobbelgarasje

* stort kjøkken 

* Kjølerom

* Gulvet loft (mange nye hus har ikke det. Men er praktisk ift lagring. Huset vi bor i fra 2016 er helt tett i taket, altså, tettet loft)

* Matavfallskvern i vasken

* Skittentøysjakt om badet er i 2.etg og vaskerommet er i 1.

 

Shit, jeg kan jo drømme 😅 Må nok vinne i Lotto tror jeg 😍

 

 

Anonymkode: a144e...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Badekar

Lagringsplass

Mer lagringsplass

Gjennomgang fra garasje til hus

Syrom. Stort.

Eget kontor

Walk-in closet

Sjakt fra soverom til vaskerom

Vaskerom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2019 den 16.33, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid ønsket meg et skap på soverommet med sjakt direkte ned i vasketøyskurven. 😊

Tørkeskap og matbod.

Vindfang foran hoveddøren så man kan stå i le og låse opp. 

Slik veovn i stuen som kan roteres etter hvor man er.  

Anonymkode: 60095...985

Åååh går det an med roterbar ovn? Altså, vedovn? 😍

Anonymkode: a144e...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmekabler på bad og vaskerom. Og gjerne også i yttergangen. Høyskap på kjøkkenet. Og nok oppbevaring på vaskerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Matavfallskvern 😍😍😍

Anonymkode: 41cd3...3f7

Det er ikke spesielt lurt. Mange rotter får ekstra næring av slikt.

Anonymkode: 69c1a...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke spesielt lurt. Mange rotter får ekstra næring av slikt.

Anonymkode: 69c1a...9ec

Ikke nødvendigvis.

Vi tar iallfall sjansen. Er så mye enklere å rydde etter måltider, mindre søl og en slipper lukta.

Anonymkode: 41cd3...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nødvendigvis.

Vi tar iallfall sjansen. Er så mye enklere å rydde etter måltider, mindre søl og en slipper lukta.

Anonymkode: 41cd3...3f7

Bor du ikke i Bardu eller på Svalbard er det ikke nødvendigvis lovlig. De fleste kommuner har forbudt matavfallskverner da avløpssystemene ikke takler dette. Står på hver enkelts hjemmeside.

Anonymkode: 69c1a...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk til alle som har svart. Tomtens utforming (veldig skrå) økonomi, solforhold og naturlig plassering av funksjoner i forskjellige etasjer har gitt noen kompromiss. Vi har fått nesten alt vi ønsket. Vi er ferdige med plantegningene og skal over på valg av gulvvarme, smarthus, etc. 

 

Uegt.

Dobbeltgarasje med tilgang til bod og hus

Lite arbeidsrom

"Vinkjeller" / separat kott. 

 

1.egt

Stort inngangsparti, plass til barnevogn

2-barnerom

eget bad til barn med dusj og badekar

gjesterom i samme etasje hvor vi bor mens barna er små - slipper å gå i trapper (blir gjesterom/kontor siden)

separat vaskerom med utgang til plass for å tørke klær, ta inn skitne unger. 

TV-stue til barn/ungdom med utgang til hage

Praktikantdel (utleie) med usjenert inngang.

 

2.egt

Delvis åpen stue kjøkken løsning med øy.

God plass til langbord

Egen matbod på kjøkkenet 

Peis

Store skyvedører til terrasse under tak, platting uten tak og hage. 

"Voksenavdeling" med soverom, garderobe og eget bad med dobbel dusj, servant wc. Garderobe med sjakt til vaskerom.

Separat wc til gjester

Liten balkong med tilgang fra stue og soverom til morgensol.

Vedlikeholdsfri kledning - eksteriør - slipper å male. 

 

Dette fikk vi ikke

Eget kleskott i tilknytting til inngangsparti, men har selvsagt oppbevaring. 

Matbod på kjøkken er spisskammer/varmt, ikke kjølerom. Kan endres siden ved behov. 

 

Anonymkode: 8e671...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er fornøyd med er:

- god takhøyde (270)

- stort hus (over 300 m2) som gir oss stor stue, stort kjøkken, kjellerstue, kontor, gjesterom, lekerom ++

- jeg synes mye luksus ligger «utenfor syne» f.eks betong i etasjeskiller mellom 1. og 2. etg = lite lyd mellom etasjene, dyre vindusløsninger med selvrensende overflate o.l, varmekabler i alle rom, valg av dyre materialer (feks møre royal til kledning)

- jeg synes også det er luksus å ikke ha leieboere som jeg må ta hensyn til og at vi bor mer uforstyrret.

- planløsning jeg er fornøyd med er; barnerom i en ende av huset og voksnes soverom andre enden, direkte inngang fra garasje og til vaskerom, spisskammers.

- luksus på kjøkkenet; to stekeovner, quooker, corian benkeplate

Anonymkode: cb3d8...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2019 den 13.56, Anonym bruker skrev:

Ikke nødvendigvis.

Vi tar iallfall sjansen. Er så mye enklere å rydde etter måltider, mindre søl og en slipper lukta.

Anonymkode: 41cd3...3f7

I vår kommune er det ikke lovlig.

Anonymkode: 84f6e...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 22.46, Anonym bruker skrev:

Det jeg er fornøyd med er:

- god takhøyde (270)

- stort hus (over 300 m2) som gir oss stor stue, stort kjøkken, kjellerstue, kontor, gjesterom, lekerom ++

- jeg synes mye luksus ligger «utenfor syne» f.eks betong i etasjeskiller mellom 1. og 2. etg = lite lyd mellom etasjene, dyre vindusløsninger med selvrensende overflate o.l, varmekabler i alle rom, valg av dyre materialer (feks møre royal til kledning)

- jeg synes også det er luksus å ikke ha leieboere som jeg må ta hensyn til og at vi bor mer uforstyrret.

- planløsning jeg er fornøyd med er; barnerom i en ende av huset og voksnes soverom andre enden, direkte inngang fra garasje og til vaskerom, spisskammers.

 - luksus på kjøkkenet; to stekeovner, quooker, corian benkeplate

Anonymkode: cb3d8...870

Gode poeng. Takhøyde, 300 m2 (ink utleie) og varmekabler. 

Selvrensende vinduer er jeg usikker på. Må spørre om dette. 

Leietaker må vi ha for å finansiere dette. Hadde vært flott uten, men dette koster oss sikkert 9.mill før vi er ferdig. Vi kan ha barn i utleiedelen om økonomien tilsier det siden. 30 ekstra kvadrat primærrom når huset selges i fremtiden, samtidig som alle funksjoner er ivaretatt i vår egen del. 

Anonymkode: 8e671...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...