Gå til innhold

Har du noengang opplevd språkproblemer i helsevesenet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du vært borti helsepersonell med for dårlig norsk?

Anonymkode: cc56d...f48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja... ofte... Var en som ikke forstod hva "tett i pusten" betød, for det var ikke fagspråk. Jeg måtte forklare at det var tett i luftveiene. Tok tid før han skjønte.

Har opplevd andre ting og. Vært endel på sykehus, er mange utenlandske der. Når de kan norsk er det supert.

Anonymkode: cda9b...14d

Skrevet

Som ambulansearbeider på østlandet har jeg opplevd så store språkbarrierer, nær sagt alltid på sykehjem, at det har gått utover pasientsikkerheten. Dette skjer, i varierende grad, ukentlig. 

Men det er ingen systemer for å fange det opp. Våre avvik møter ikke sykehjemmene. 

Anonymkode: d7354...8a9

Skrevet

Ja, det oppleves stadig vekk. Jeg jobber i hjemmesykepleien. Du skulle bare sett hva som skrives i rapportene av de som ikke snakker tilstrekkelig norsk.

Anonymkode: a3697...548

Skrevet

Jeg jobber på sykehus, og ser store problemer med kommunikasjon grunnet språkproblemer ukentlig.. virker ikke som det blir fanget opp noen sted..

Anonymkode: 4fce6...be3

Skrevet

Ja, barnet mitt hadde fått sagmugg i øyet som ikke lot seg skylle ut og det gikk betennelse i det. Legen mente det var en vanlig øyebetennelse siden gutten var forkjølet. Jeg forklarte gang på gang hva sagmugg var og at jeg ikke har fått ut alt med skylling og at det var det som var årsak til betennelsen. Legen mente man ikke kunne få mugg i øynene... til slutt ble det verbale byttet ut med kroppsspråk og jeg viste han på et stolbein av tre og forklarte at når man sager i det kan det sprute små trebiter rundt som kalles sagmugg. Han skjønte det til slutt, fikk fjerna det meste og vi fikk en resept. På den sto det "mot mugg sag og betennelse i øyet".

Anonymkode: a4a79...cb9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Våre avvik møter ikke sykehjemmene

Hva betyr det? At dere ikke kan melde avvik på de?

Anonymkode: 0b2e2...a31

Skrevet

Lege på legevakten når jeg var høygravid. Jeg skulle egentlig ha legekontroll midt i julen, men legen min skulle reise bor så han spurte om det gikk greit om jeg gikk innom legevakten for å ta de vanlige tesetne han pleide. Legen trodde jeg skulle føde, selv de som jobbet i reseptsjonen bare rista på hodet av legen for han skjønte ikke hva jeg eller de sa. Jeg tenker for meg selv stakkars mennesker som er bekjymret eller er syke som møter han. Jeg var vistnok veldig avslappet i forhold til svangerskap sa min lege, selv så jeg ikke vitsen med alle kontroller og jordmor hoppet jeg glatt over. 

Anonymkode: 02fc0...dfc

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lege på legevakten når jeg var høygravid. Jeg skulle egentlig ha legekontroll midt i julen, men legen min skulle reise bor så han spurte om det gikk greit om jeg gikk innom legevakten for å ta de vanlige tesetne han pleide. Legen trodde jeg skulle føde, selv de som jobbet i reseptsjonen bare rista på hodet av legen for han skjønte ikke hva jeg eller de sa. Jeg tenker for meg selv stakkars mennesker som er bekjymret eller er syke som møter han. Jeg var vistnok veldig avslappet i forhold til svangerskap sa min lege, selv så jeg ikke vitsen med alle kontroller og jordmor hoppet jeg glatt over. 

Anonymkode: 02fc0...dfc

Ikke rart det blir kø på legevakten når de brukes på helt unødvendige ting. 

Anonymkode: d34c3...743

Skrevet

Ja, flere ganger og jeg fatter ikke at det er lov. Kan man ikke tilstrekkelig norsk har man ingenting i helsevesenet å gjøre. 

Anonymkode: 8fbd1...134

Skrevet

Har hatt mange kolleger i hjemmesykepleien som ikke har noe der å gjøre pga språkbarriere.

Mange av de som svarer på trygghetsalarmene (et firma på Østlandet) snakker så dårlig norsk at vi ikke klarer å oppfatte navnet på pasienten som har trykket på alarmen. En gang måtte jeg be vedkommende stave navnet, men selv da tok det lang tid før jeg skjønte hva vedkommende sa. 

Anonymkode: 18742...773

Skrevet

Mitt problem har vært at jeg ikke forstår pasienter med merkelige dialekter. 

Anonymkode: 02042...dd4

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke norsk? For enhver oppegående nordmann forstår altså dialekter om de går inn for det. Da er du et like stort problem som de som ikke blir forstått av pasienten.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, selvfølgelig kommer det en som deg... 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke norsk? For enhver oppegående nordmann forstår altså dialekter om de går inn for det. Da er du et like stort problem som de som ikke blir forstått av pasienten.

Jo, jeg er norsk. Jeg kommer fra en annen del av landet.

Skrevet

Hver eneste dag! Sykepleier i eldreomsorgen. 

Anonymkode: 8ef7a...105

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, barnet mitt hadde fått sagmugg i øyet som ikke lot seg skylle ut og det gikk betennelse i det. Legen mente det var en vanlig øyebetennelse siden gutten var forkjølet. Jeg forklarte gang på gang hva sagmugg var og at jeg ikke har fått ut alt med skylling og at det var det som var årsak til betennelsen. Legen mente man ikke kunne få mugg i øynene... til slutt ble det verbale byttet ut med kroppsspråk og jeg viste han på et stolbein av tre og forklarte at når man sager i det kan det sprute små trebiter rundt som kalles sagmugg. Han skjønte det til slutt, fikk fjerna det meste og vi fikk en resept. På den sto det "mot mugg sag og betennelse i øyet".

Anonymkode: a4a79...cb9

😂😂😂

Anonymkode: 954be...691

Skrevet

Ja, da jeg skulle føde og fikk en dansk jordmor. Dansk er vanligvis ingen problem, men under fødsel skjønte jeg ingenting. Mannen så det, og oversatte😂

Ellers har jeg møtt en del helsepersonell med dårlig norsk, men stort sett har vi fått til kommunikasjonen med litt godvilje fra begge parter. 

Anonymkode: 54408...ff5

Skrevet

Lege 1.

Ja.. prøvde forklarte fastlegen at Ahus hadde sagt at Terminen var 15 januar. Fastlegen babla om at jeg ikke skulle føde før i mai..... 

Hun sa til exen min når jeg satte inn pstav at hun kunne sette den i magen hans.

Lege 2. 

Uansett hva jeg kom til legen for mente hun jeg var gravid... måtte tillogmed på ultralyd hos ahus ( 0 graviditet)

Hun mente jeg var teit som gadd å ha anorekisa når jeg var så tynn..... 

Med begge var det store språk feil... mange fler episoder enn dette som har gjort meg redd for fastleger.

Anonymkode: 72cb4...5d2

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva betyr det? At dere ikke kan melde avvik på de?

Anonymkode: 0b2e2...a31

Avvik sendes ikke på tvers av helseforetak, mao så har de kun effekt internt. Med mindre man har et oppegående hvo feks, som samler opp og ser - hvorpå om alvorlighetsgraden er høy nok så kan man vurdere om man kan ta det til fylkeslegen. Men det er 100%personavhengig, og på ingen måte et system laget for å fange det opp. 

Jeg har selv fulgt opp et slikt avvik, da ble jeg personlig ansvarlig for å følge det opp hele linjen og møtte mye motstand frem til jeg fikk en lege med meg som var enig. 

Derfor skriver så godt som aldri akuttmottak eller legevakten avvik på pasienter som kommer feilbehandlet fra sykehjem. Det hender ambulansen gjør det, men de fleste ser ikke vitsen. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Avvik sendes ikke på tvers av helseforetak, mao så har de kun effekt internt. Med mindre man har et oppegående hvo feks, som samler opp og ser - hvorpå om alvorlighetsgraden er høy nok så kan man vurdere om man kan ta det til fylkeslegen. Men det er 100%personavhengig, og på ingen måte et system laget for å fange det opp. 

Jeg har selv fulgt opp et slikt avvik, da ble jeg personlig ansvarlig for å følge det opp hele linjen og møtte mye motstand frem til jeg fikk en lege med meg som var enig. 

Derfor skriver så godt som aldri akuttmottak eller legevakten avvik på pasienter som kommer feilbehandlet fra sykehjem. Det hender ambulansen gjør det, men de fleste ser ikke vitsen. 

Dette bør jo media ta tak i når ikke helseforetakene eller politikerne gjør det selv.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skremmende! 

Skrevet

Ja. Jeg hadde dansk jordmor (bodde i Danmark, og tok ekstravakter i Norge).

Selv om språkene er like på mange måter, er det en del ord som er ulike, og ord som betyr forskjelle ting.

Og kulturelle forskjeller(tror jeg): Hun ba meg stadig vekk om å banne, noe som ikke falt naturlig for meg.

Hun fikk heller ikke på armbåndet på babyen.

Anonymkode: 6fb56...ae1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja. Jeg hadde dansk jordmor (bodde i Danmark, og tok ekstravakter i Norge).

Selv om språkene er like på mange måter, er det en del ord som er ulike, og ord som betyr forskjelle ting.

Og kulturelle forskjeller(tror jeg): Hun ba meg stadig vekk om å banne, noe som ikke falt naturlig for meg.

Hun fikk heller ikke på armbåndet på babyen.

Altså: Jordmoren bodde i Danmark, men kom til Norge for å jobbe ekstra.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette bør jo media ta tak i når ikke helseforetakene eller politikerne gjør det selv.

Hjelper ikke å skrike høyt, når det ikke finnes gode løsninger... Da koker det bare bort. 

Vi har ikke ikt systemer i det offentlige til å håndtere slikt pr i dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...