Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #1 Skrevet 25. januar 2019 Jeg får vel høre det for å spørre om dette, men... Jeg kommer til å bli sykemeldt i ca en måned, fordi jeg skal legges inn på døgnplass for utredning/rehabilitering utmattelsessyndrom, kort fortalt. Har en litt spesiell jobb, og min sjef kommer ikke til å ha noe forståelse for dette. Jeg vet jo at jeg kommer tilbake for fullt etterpå, og at det blir denne begrensede perioden jeg blir borte. Er det noen som har noe tips til hvordan jeg kan legge fram dette for min sjef? Evt om jeg kan si noe som ikke genererer mange spørsmål? Brudd, operasjon, sykdom som jeg kan skylde på, som er troverdig at gir sykmelding en måned? Jeg vil helst ikke lyve men ser egentlig ingen annen utvei. Sjefen vet ikke at jeg er rammet av det, og jeg ville aldri fått jobben hvis de hadde visst... Det er deltidsjobb og jeg har en jobb til. Har aldri hatt en sykedag der før. Anonymkode: 2f94f...1ac
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #2 Skrevet 25. januar 2019 Du trenger ikke fortelle sjefen din hva du er ykmeldt for. Han har ingen krav på å vite det. Å lyve og skylde på andre ting kan fort slå tilbake på deg Anonymkode: 2023d...271
Mamma_til_2 Skrevet 25. januar 2019 #3 Skrevet 25. januar 2019 Sjefen din får ikke vite hva du er sm for med mindre du sier det.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #4 Skrevet 25. januar 2019 Jeg hadde bare sagt at jeg må legges inn for utredning av en sykdom. Om han spør hvilken hadde jeg rett og slett sagt at det ønsker jeg ikke å snakke om. Jeg gjorde det da det var snakk om en psykisk knekk hos meg. Jeg bar borte i nesten ett helt år. Var på møte med hr avdelingen med sjefen min etter noen måneder og sjefen klaget på at jeg var mye borte, fikk hun kjeft av hr avdelingspersonen. Da de mente at min sjef ikke hadde noensomhelst rettigheter å fiske etter hva som feilet meg. Her var det altså snakk om en sykemelding over 6 måneder! Anonymkode: 0fc88...2c3
Hjertefru Skrevet 25. januar 2019 #5 Skrevet 25. januar 2019 Har du mannlig sjef? Si at du skal opereres for noe i underlivet 😉
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #6 Skrevet 25. januar 2019 Hvordan kan du ha utmattelsessyndrom og skal legges inn en måned for utredning når du klarer være i full jobb, har lite fravær og vet at du ikke trenger fravær i etterkant? Anonymkode: b83a7...60c
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #7 Skrevet 25. januar 2019 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan du ha utmattelsessyndrom og skal legges inn en måned for utredning når du klarer være i full jobb, har lite fravær og vet at du ikke trenger fravær i etterkant? Anonymkode: b83a7...60c Skulle akkurat spørre om det samme, dette høres jo helt merkelig ut. Men du kan vel bare si du skal operer vekk en cycte i underlivet og har fått beskjed om at du kommer være sykemeldt i 4 uker etterpå. Anonymkode: e7932...820
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #8 Skrevet 25. januar 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skulle akkurat spørre om det samme, dette høres jo helt merkelig ut. Men du kan vel bare si du skal operer vekk en cycte i underlivet og har fått beskjed om at du kommer være sykemeldt i 4 uker etterpå. Anonymkode: e7932...820 Må vel finne på noe mer troverdig enn det. Er ikke så mange småoperasjoner som gir en mnd sykmld. Hvorfor ikke bare være ærlig. Sjelden man kommer heldig ut av å lyve. Anonymkode: 165cc...2ff
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #9 Skrevet 25. januar 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan du ha utmattelsessyndrom og skal legges inn en måned for utredning når du klarer være i full jobb, har lite fravær og vet at du ikke trenger fravær i etterkant? Anonymkode: b83a7...60c Dette lurer jeg på også.. Anonymkode: f7e62...810
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #10 Skrevet 25. januar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan du ha utmattelsessyndrom og skal legges inn en måned for utredning når du klarer være i full jobb, har lite fravær og vet at du ikke trenger fravær i etterkant? Anonymkode: b83a7...60c Lurer veldig på det samme. Hvis man har utmattelsessyndrom så greier man jo ikke å gå på jobb i det hele tatt!! Anonymkode: b3b9f...3f3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #11 Skrevet 25. januar 2019 Jeg var nylig sykemeldt en måned med nakkeprolaps. Anonymkode: 2c72d...076
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #12 Skrevet 25. januar 2019 Jeg er, som jeg sier i hovedinnlegget mitt, bare deltidsansatt. Noen timer i uka. Jeg har to jobber, og jobber laaaangt fra fulltid tilsammen. HI Anonymkode: 2f94f...1ac
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #13 Skrevet 25. januar 2019 Prolaps, slimposebetennelse i hofta, kneoperasjon hvis du står og går i jobben, isjasnerve i klem, ekstrem svangerskaps kvalme som du later som ble spontanabort når du kommer tilbake. Innleggelse psyk, ryggoprasjon, opptrening på grunn av en tidligere skade. Brekt ben.... Anonymkode: 8f2e8...d7c
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #14 Skrevet 25. januar 2019 Jeg ønsker ikke å si eksakt hva jobben min er, men jeg kan prøve og forklare hva slags situasjon/følelser som er oppi dette (altså, dette er ikke den reellle jobben jeg har, men et tenkt tilfelle som er noenlunde tilsvarende): Et foreldrepar har tvillinger som er alvorlig syke, og som trenger grundige rutiner og pass for ikke å sykere. Dette hari mage år tæret på foreldrene, som noen timer i uka må være borte begge samtidig og er da avhengig av hjelp fra andre. De har fått hjelp før, men har opplevd at personer har tatt for lett på oppgaven, ikke har «sett vitsen av» at ting skal gjøres akkurat slik det er bestemt, noen har de rett og slett ikke klart å få tillit til pga personlighet, osv. Jeg søkte på jobben, fordi dette er kun få timer, jobben er ikke fysisk tung, og den gir masse mening for meg. Jeg visste jeg kunne klare de timene. Jeg kan hvile masse før og etter, og for meg fungerer det mtp energibalansen (hurra!!!). De trives veldig godt med meg og jeg trives kjempegodt der, og de har stor tillit til meg. Jeg er tålmodig og tåler/forstår at de kan være frustrerte, slitne, sinte, lei, deppa osv. Da jeg søkte visste jeg fra før at dette er noe jeg er god på, og fortalte ikke at jeg store deler av tidenutenom jobb ligger i senga eller på sofaen og ikke klarer å gjøre noen ting. Jeg ville jo aldri ha fått jobben, som jeg visste var rett for meg. Jeg visste ikke at jeg kunne få denne typen opphold før, og jeg vil VELDIG gjerne ha hjelp så jeg kan delta flere timer i arbeidslivet, og også ha et sosialt liv. Jeg ønsker ikke å fortelle dem hvordan det er, fordi jeg tror det vil få dem til å bekymre seg veldig for om de kan stole på at jdg kommer på jobb framover - selv om jeg selv er sikker på at jeg gjør det. Jeg ønsker å gi dem en forklaring som gjør at de tenker «Ok, da blir hun borte i fire uker, men så kommer hun tilbake og alt blir som før». Vet ikke om dere klarer å se for dere dette, og hvorfor jeg ønsker å gjøre det sånn, men håper dere får en viss forståelse. HI Anonymkode: 2f94f...1ac
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #15 Skrevet 25. januar 2019 Du kan jo si at du må ta en operasjon du har ventet lenge på, at det er så lenge at du rett og slett litt hadde glemt av dette når du fikk jobben, du tenkte uansett ikke det kom til å ha noen betydning. Nå har jeg ingen erfaring med det, men foreslår åreknuter eller noe helt uskyldig. Anonymkode: 50a9f...efd
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #16 Skrevet 25. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan jo si at du må ta en operasjon du har ventet lenge på, at det er så lenge at du rett og slett litt hadde glemt av dette når du fikk jobben, du tenkte uansett ikke det kom til å ha noen betydning. Nå har jeg ingen erfaring med det, men foreslår åreknuter eller noe helt uskyldig. Anonymkode: 50a9f...efd Men det kan heller ikke være så uskyldig at arbeidsgiver synes det er rart hvis hun ikke kan jobbe med tilrettelegging Anonymkode: 2023d...271
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #17 Skrevet 25. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg ønsker ikke å si eksakt hva jobben min er, men jeg kan prøve og forklare hva slags situasjon/følelser som er oppi dette (altså, dette er ikke den reellle jobben jeg har, men et tenkt tilfelle som er noenlunde tilsvarende): Et foreldrepar har tvillinger som er alvorlig syke, og som trenger grundige rutiner og pass for ikke å sykere. Dette hari mage år tæret på foreldrene, som noen timer i uka må være borte begge samtidig og er da avhengig av hjelp fra andre. De har fått hjelp før, men har opplevd at personer har tatt for lett på oppgaven, ikke har «sett vitsen av» at ting skal gjøres akkurat slik det er bestemt, noen har de rett og slett ikke klart å få tillit til pga personlighet, osv. Jeg søkte på jobben, fordi dette er kun få timer, jobben er ikke fysisk tung, og den gir masse mening for meg. Jeg visste jeg kunne klare de timene. Jeg kan hvile masse før og etter, og for meg fungerer det mtp energibalansen (hurra!!!). De trives veldig godt med meg og jeg trives kjempegodt der, og de har stor tillit til meg. Jeg er tålmodig og tåler/forstår at de kan være frustrerte, slitne, sinte, lei, deppa osv. Da jeg søkte visste jeg fra før at dette er noe jeg er god på, og fortalte ikke at jeg store deler av tidenutenom jobb ligger i senga eller på sofaen og ikke klarer å gjøre noen ting. Jeg ville jo aldri ha fått jobben, som jeg visste var rett for meg. Jeg visste ikke at jeg kunne få denne typen opphold før, og jeg vil VELDIG gjerne ha hjelp så jeg kan delta flere timer i arbeidslivet, og også ha et sosialt liv. Jeg ønsker ikke å fortelle dem hvordan det er, fordi jeg tror det vil få dem til å bekymre seg veldig for om de kan stole på at jdg kommer på jobb framover - selv om jeg selv er sikker på at jeg gjør det. Jeg ønsker å gi dem en forklaring som gjør at de tenker «Ok, da blir hun borte i fire uker, men så kommer hun tilbake og alt blir som før». Vet ikke om dere klarer å se for dere dette, og hvorfor jeg ønsker å gjøre det sånn, men håper dere får en viss forståelse. HI Anonymkode: 2f94f...1ac Skjønner hva du mener. Si du har fått innvilget et rehabiliteringsopphold du ikke kan takke nei til!? Ikke langt fra sannheten. Anonymkode: bae47...f6f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #18 Skrevet 25. januar 2019 Tusen takk for svar! 😊 Håper dere har litt forståelse for at jeg ikke ønsker å si sannheten. Jeg liker ikke å lyve, men akkurat i dette tilfellet tror jeg det er best. Jeg skal tenke på forslagene jeg har fått. Kanskje jeg går for å si at jeg har fått en operasjon jeg har venta på. Anonymkode: 2f94f...1ac
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #19 Skrevet 26. januar 2019 På 25. januar 2019 den 2.25, Anonym bruker skrev: Jeg vet jo at jeg kommer tilbake for fullt etterpå, og at det blir denne begrensede perioden jeg blir borte. Helt først: Hvis du mistenker et utmattelsessyndrom: hvordan kan du være sikker på dette?? Ikke snakk om diagnosen. Si du er syk og innlagt til utredning. Anonymkode: afd32...110
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #20 Skrevet 26. januar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Helt først: Hvis du mistenker et utmattelsessyndrom: hvordan kan du være sikker på dette?? Ikke snakk om diagnosen. Si du er syk og innlagt til utredning. Anonymkode: afd32...110 Man kan jo aldri være helt 100% sikker på noe som helst, men jeg har hatt dette i maaange år nå, og prøvd meg veldig forsiktig fram til de timene jeg jobber nå. Som sagt er det få timer om gangen, og jeg legger stort sett livet mitt opp etter de få timene jeg kan delta i arbeidslivet. I løpet av de årene har jeg opplevd også å ta på meg for mye, og har måttet trappe ned igjen da (andre jobber enn dennjeg har nå). Det er veldig vanskelig å ha det sånn, og veldig tungt økonomisk, så jeg håper å få ordentlig hjelp nå. Anonymkode: 2f94f...1ac
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #21 Skrevet 26. januar 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man kan jo aldri være helt 100% sikker på noe som helst, men jeg har hatt dette i maaange år nå, og prøvd meg veldig forsiktig fram til de timene jeg jobber nå. Som sagt er det få timer om gangen, og jeg legger stort sett livet mitt opp etter de få timene jeg kan delta i arbeidslivet. I løpet av de årene har jeg opplevd også å ta på meg for mye, og har måttet trappe ned igjen da (andre jobber enn dennjeg har nå). Det er veldig vanskelig å ha det sånn, og veldig tungt økonomisk, så jeg håper å få ordentlig hjelp nå. Anonymkode: 2f94f...1ac Finnes det noe hjelp mot utmattelsessyndrom da....? Anonymkode: b3b9f...3f3
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #22 Skrevet 26. januar 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Finnes det noe hjelp mot utmattelsessyndrom da....? Anonymkode: b3b9f...3f3 Det fins jo de som er blitt bedre. Man er villig til å prøve ganske mye for å bli bedre, og jeg håper ihvertfall å kunne oppdage enda mer av hva som gjør meg verre/bedre, ved et sånt opphold hvor jeg bare kan konsentrere meg om meg selv og min helse uten hus, hjem, barn osv. Uten den veldig dårlige samvittigheten hele tiden. Anonymkode: 2f94f...1ac
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #23 Skrevet 27. januar 2019 Jeg synes det er kjempeflott at du vil ha jobben din, og at du sikter på å fortsette å klare å stå i den! Du er sikkert kjempeflink til det du gjør, og kanskje klarer du mer etterhvert!? Heier på deg! Anonymkode: bae47...f6f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #24 Skrevet 27. januar 2019 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er kjempeflott at du vil ha jobben din, og at du sikter på å fortsette å klare å stå i den! Du er sikkert kjempeflink til det du gjør, og kanskje klarer du mer etterhvert!? Heier på deg! Anonymkode: bae47...f6f Tusen takk! 😀 Jeg ønsker å kunne gjøre mer av det samme ja - det er veldig givende å jobbe med mennesker! 🥰 Anonymkode: 2f94f...1ac
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2019 #25 Skrevet 27. januar 2019 Kan du ikke bare si det (nesten) som det er? At du blir innlagt til utredning av en kroppslig plage du har slitt med i lengre tid? Og hvis de spør noe mer så si «jeg vil helst ikke snakke noe mer om det da det ikke er noe jeg vil at folk rundt meg skal vite, men det er noe jeg har levd med i lang tid og det kommer ikke til å gå utover min stilling hos dere bortsett fra denne ene innleggelsen. Det er kun for å få en bedre hverdag for min egen del siden dette er noe som har plaget meg i flere år».? Da kan det like gjerne være inkontinens, kraftige mensblødninger eller løs avføring... og jeg ville iallfall ikke spurt mer Så slipper du å lyve samtidig som du slipper å fortelle Anonymkode: 85dbf...714
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå