Gå til innhold

Lekedialekt rundt om i landet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvilken dialekt, spessielt barn, bruker når de leker. Jeg er fra Rogaland, og jeg alltid brukt østlandsk. Både som barn og som voksen. Alle jeg har lekt med bruker østlandsk. Grunnen er nok fordi det er den dialekten vi hører på TV. 

Hvor kommer du fra, og hvilken dialekt bruker du/dine barn i lek?

Anonymkode: 852b3...ac6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er sunnmøring og ungene bruker østlansk i rollelek, slik vi også gjorde som barn.

Anonymkode: 917fd...acc

Skrevet

Hordaland, østlandsk 

Anonymkode: 5a278...bc5

Skrevet

Fra Østlandet og barna bruker nordnorsk i lek. Jeg brukte svensk da jeg var liten ( antakelig inspirert av alle Lindgren- seriene på barne-tv)

Anonymkode: 9d026...cfc

Skrevet

Vi bor i Bergen å det er vel en slags østlandsk dialekt han bruker når han leker.

Anonymkode: ba1af...7da

Skrevet

Når jeg leser til barna kan jeg ofte snakke Bergens dialekt eller nord norsk. Leser jeg kaptein sabeltann så kan jeg snakke Agder dialekt når pinky eller Sunniva sier noe. Men ofte går det i bokmål. Er trønder 

Anonymkode: dba65...4a2

Skrevet

Det blir sagt at nesten alle barn som ikke er fra Østlandet snakker østlandsk under lek, mens de fra Østlandet snakker svensk-ish.

Anonymkode: ca300...013

Skrevet

Vi bor på Østlandet, og når det lekes i dialekt her er det på nordlandsk. Sikkert fordi far i huset er fra Nordland :)

Anonymkode: 1a73e...2b7

Skrevet

Jeg er også fra Rogaland, og mine barn gjør det samme; bruker østlandsk i lek.

MEN, jeg har også merket meg at det er kun i selve rolleleken de gjør det. I ‘mellomforhandlinger’ går de tilbake til dialekt. For eksempel sier dukken «Nå skal jeg i butikken.» Og så sier barnet (på dialekt); «Så gikk liksom hun i butikken, og der kjøpte hun middag, men det var ikke den middagen lillejenta ville ha.» Så forhandles det videre om handlingen i leken, før dukkene får si noe igjen, på østlandsk. Snodig fenomen!

Anonymkode: af9e0...321

Skrevet

Er fra sørlandet. Ungene snakker østlandsk i rollelek. 

Min far på 60 tar av en eller annen grunn alltid Grimstad-dialekta når han forteller eventyr for barna mine, så mulig de plukker det opp etter hvert 😂

Anonymkode: 412bf...aa6

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også fra Rogaland, og mine barn gjør det samme; bruker østlandsk i lek.

MEN, jeg har også merket meg at det er kun i selve rolleleken de gjør det. I ‘mellomforhandlinger’ går de tilbake til dialekt. For eksempel sier dukken «Nå skal jeg i butikken.» Og så sier barnet (på dialekt); «Så gikk liksom hun i butikken, og der kjøpte hun middag, men det var ikke den middagen lillejenta ville ha.» Så forhandles det videre om handlingen i leken, før dukkene får si noe igjen, på østlandsk. Snodig fenomen!

Anonymkode: af9e0...321

Jeg er fra Bergen, men det er samme fenomenet her. Jeg snakket lekeøstlandsk og barna mine gjør det. Vet ikke om det er helt vanlig, men som barn kjente jeg en liten jente som opprinnelig var fra Østlandet. Hun snakket bare i "mellomforhandlinger", som du så fint kaller det. Dukken sa aldri "nå skal jeg i butikken", dukken brukte aldri dialekt! Husker jeg ble helt stresset av det og syntes det var dørgende kjedelig😋 Så etter førti år i uvitenhet ble jeg nå egentlig veldig lettet når jeg hører at også Østlandet får ha sine lekedialekter😂

Skrevet

Er fra Bergen og har selv alltid snakket østlandsk i lek, men mer Grimstad dialekt. Sikkert fordi de har skarre r? Jeg sliter med å rulle på r-ene. Barna mine har også Grimstad lignende dialekt i lek.

Anonymkode: c0ecb...8e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...