Gå til innhold

Føler meg ikke gravid


Heelsordie

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 12 uke (11+6). Jeg har et veldig fint forhold til kjæresten min og barnet er absolutt ønsket men jeg er lei meg i lange perioder siden jeg ble gravid og føler meg fullstendig "avkoblet" fra spiren. 

Jeg har slitt med spiseforstyrrelser og jeg merker at det sliter på meg at jeg nå mister kontroll over kroppen. Brystene mine vokser og er harde og vonde og jeg har lagt på meg 2 kg (jeg vet det ikke er mange kiloene ekstra men dette er vanskelig for meg som har et anstrengt forhold til kropp og mat og jeg hater måten kroppen min endrer seg på) Jeg føler meg forfengelig og ekkel siden dette er hovedfølelsen min under graviditeten. 

Det som plager meg mest er at jeg ikke føler noen tilknytning til barnet. Jeg bor ikke i Norge og har derfor i min 12 uke hatt 5 gratis ultralyder  (neste er neste uke). Hver gang er spiren litt større og beveger seg mer. Vi er heldige som får se den lille annenhver uke og jeg hører andre som snakker om hvor fantastisk det er med ultralyd og hvor glade de er i de små spirene sine og jeg føler meg veldig stygg som ikke har noen som helst tilknytning til min. Jeg er jo tross alt moren dens og den som skulle vært aller mest spent og glad... Er det noen andre som har det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som en depresjon, eller starten på en, og du bør snakke med lege/jordmor eller andre om dette, og få hjelp til å takle disse følelsene, og kanskje bli henvist videre. 

Anonymkode: a779e...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg skal nevne det til legen min. Jeg har nevnt det før men jeg er generelt en veldig boblende og blid person og jeg tror ikke han tok det på alvor da jeg sa graviditeten føles tung. Han tenkte nok at det ikke kan være ille siden jeg alltid er så blid. Jordmor har jeg ikke enda men jeg må velge en snart i henhold til systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg kjenner på en måte igjen følelsen. Rett før mitt andre svangerskap fikk jeg eggstokkreft og det ble diskutert om jeg måtte fjerne begge eggstokkene og livmoren, men legene landet til slutt på at det holdt å bare fjerne den eggstokken svulsten var på. Ikke lenge etter operasjon ble jeg gravid.  I motsetning til det første svangerskapet mitt, kjente jeg lite følelser for barnet. Jeg var glad i teorien, men det var som om hjernen min hadde stilt seg så inn på at jeg ikke kunne få flere barn pga kreften, og jeg klarte liksom ikke få følelsene med på at dette var ekte! Jeg hadde det sånn hele svangerskapet, men jeg ble likevel akkurat like glad i dette barnet som jeg var i det første, som jeg kjente øyeblikkelig tilknytning til så snart jeg fikk positiv test❤️ 

Likevel, for å ha det litt bedre med deg selv resten av svangerskapet, kan det nok være lurt å ta det opp med en lege eller lignende, som «anonym» sier ☺️

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevn det til legen og jordmora. Hjelper nok med hjelp ❤️ Jeg føler heller ikke at jeg er gravid, er i uke 14. Helt normalt å legge på seg 2 Kg når man er kommet til uke 12! Og mer kilo kommer det! Og det fineste jeg vet er gravid mager! Det er så fint! Du kommer til å stråle og føle deg bra hvis du godtar det som faktisk skjer med kroppen din! ❤️ Viktig med veiledning og hjelp! Depresjon og spiseforstyrrelser er jo alvorlige lidelser! Håper du får hjelp! ❤️ Men når du kjenner liv i magen, og ser magen beveger seg får du en enorm tilknytning 😊 det er kjempekoselig! Å være gravid kan være fint og vondt til tider alle svangerskap er forskjellige! Men tenk på det som kommer ut etter 9 mnd❤️ Et fantastisk avkom❤️ Masse lykke til!

Anonymkode: 6d7d6...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...