Gå til innhold

Strengere NAVkrav. AAP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig bra at de ønsker å få flere ut i jobb, skal ikke klage på det. 

Men jeg går på AAP og leser at man blir trukket av utbetalingen om man ikke møter på avtalt aktivitet en dag. Men greia med AAP er jo å finne ut av arbeidsevnen? Når man har diagnoser som fører til ustabile hverdager blir det jo til at noen dager klarer man ikke være på den avtalte aktiviteten hele dagen, andre dager klarer man ikke møte opp i det hele tatt. Jeg kjenner jeg blir kjempestressa når jeg leser dette. Klarer meg jo ikke på enda lavere inntekt. Har minstesats allerede. 

Anonymkode: ce69b...03d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du møte opp på de avtaler du har så slipper du trekk i trygd.

Anonymkode: 00ea3...0dc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg går på AAP og leser at man blir trukket av utbetalingen om man ikke møter på avtalt aktivitet en dag. Men greia med AAP er jo å finne ut av arbeidsevnen? Når man har diagnoser som fører til ustabile hverdager blir det jo til at noen dager klarer man ikke være på den avtalte aktiviteten hele dagen, andre dager klarer man ikke møte opp i det hele tatt. Jeg kjenner jeg blir kjempestressa når jeg leser dette. Klarer meg jo ikke på enda lavere inntekt. Har minstesats allerede. 

De trekker deg ikke når du er syk mens du er i tiltak. De som blir trukket er de som ikke vil delta og ikke dukker pga det

Anonymkode: 902fe...02c

Skrevet

På høy tid. Altfor mange kvinnfolk bruker aap for å være hjemme ekstra med barn etter foreldrepermisjon. Man får håpe de øker aktivitetsplikten for disse nå og tar fatt i dette. Dumt lurendreiere skal gjøre ting så mye vanskeligere for dem som er veldig syke. 

Anonymkode: 9d0a6...210

Skrevet

Som en over sa, Hi, dette gjelder ikke deg, men de som nekter å møte på aktiviteter.

Dette vil si at hvis du har en så dårlig dag at du ikke greier å møte til arbeidsavklaring, da gir du beskjed om dette til arbeidsstedet/avklaringsstedet. Det viktigste er dialog med arbeidsstedet og saksbehandler hos Nav. I tillegg må du sjekke med saksbehandleren hos Nav hvordan du da skal fylle ut meldekortet ditt nettopp for å ikke miste penger for disse dagene. Det er viktig at du da fyller ut meldekortet korrekt mtp. dette, hvis ikke taper du penger, noe du altså ikke skal gjøre pga. sykdom.

Anonymkode: 6ce8c...033

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/fravær-på-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap

Sykdom

Hvis du ikke klarer å gjennomføre avtalt aktivitet på grunn av forbigående sykdom, har du fortsatt rett til AAP. Må du være borte fra tiltak eller annen aktivitet i lang tid på grunn av sykdom, vil NAV vurdere om aktivitetsplanen din bør endres.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som en over sa, Hi, dette gjelder ikke deg, men de som nekter å møte på aktiviteter.

Dette vil si at hvis du har en så dårlig dag at du ikke greier å møte til arbeidsavklaring, da gir du beskjed om dette til arbeidsstedet/avklaringsstedet. Det viktigste er dialog med arbeidsstedet og saksbehandler hos Nav. I tillegg må du sjekke med saksbehandleren hos Nav hvordan du da skal fylle ut meldekortet ditt nettopp for å ikke miste penger for disse dagene. Det er viktig at du da fyller ut meldekortet korrekt mtp. dette, hvis ikke taper du penger, noe du altså ikke skal gjøre pga. sykdom.

Jeg fikk beskjed om å fylle ut meldekortene som vanlig, selv om jeg var syk, siden jeg var i tiltak, ikke i jobb. Jeg har fyllt ut meldekortet på den samme måten hele tiden, uansett om jeg ikke har vært i tiltak, vært i tiltak eller vært syk fra tiltak. Eneste gangen jeg måtte forandre på meldekortet var når jeg prøvde meg i 40 % jobb. Men det er uansett alltid lurt å sjekke det ut, for man kan få mange forskjelige svar ettersom hvem man treffer på nav

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk beskjed om å fylle ut meldekortene som vanlig, selv om jeg var syk, siden jeg var i tiltak, ikke i jobb. Jeg har fyllt ut meldekortet på den samme måten hele tiden, uansett om jeg ikke har vært i tiltak, vært i tiltak eller vært syk fra tiltak. Eneste gangen jeg måtte forandre på meldekortet var når jeg prøvde meg i 40 % jobb. Men det er uansett alltid lurt å sjekke det ut, for man kan få mange forskjelige svar ettersom hvem man treffer på nav

Jeg er enig med deg, bare at jeg opplevde at den måten som visstnok er korrekt å fylle ut meldekortene på når man går på aap, ikke fungerte for meg. Derfor måtte jeg levere meldekortene mine "feil" i flere år for å få utbetalt det jeg hadde rett på. Ikke alt som er like fornuftig ;) Og derfor er det lurt å få sjekket det hos saksbehandler hvis man er i tvil. Skal sies at Nav aldri fant ut hvorfor det som visstnok er korrekt ikke fungerte på min side, men jeg fikk nå riktige utbetalinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...