Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #1 Skrevet 24. januar 2019 Jeg orker ikke mer snart når det gjelder dette! Hun vil ikke på skolen så drøyer tiden lengst mulig og klager på at hun er trøtt. Gidder ikke kle på seg, gidder ikke tannpuss, gidder ikke spise osv. Igår var det aktivitetsdag på skolen og det gledet hun seg til så da spratt hun opp fra sengen og morgenen var kjempe koselig! Idag var det tilbake til det gamle siden hun kjeder seg på skolen og vil være hjemme istedet. Jeg har forsøkt forklaringer, være rolig, ignorere, kjefte, gjøre det morsomt med konkurranse om hvem som kler på seg raskest osv. uten at det hjelper. Hva kan jeg gjøre? Hun står allerede opp kl. 6 for å ha en time på seg, men allikevel blir det bare stress og mas fordi hun ikke gidder og er treig! Anonymkode: 84958...97c
sug lut Skrevet 24. januar 2019 #2 Skrevet 24. januar 2019 Ikke si et ord når hun begynner å gnåle. Bare kle på henne med makt, fortsatt uten å si et ord, dropp mat og tannpuss om hun ikke samarbeider, ta henne under armen og gå - bær henne om nødvendig - og dump henne på skolen. Hun kommer til å hyle hele veien, forklar henne ved dumping at sånn blir det til hun tar seg sammen og samarbeider, det er hennes valg.
pele Skrevet 24. januar 2019 #3 Skrevet 24. januar 2019 Lag avtaler.Smilefjes dei dagane det går fint.Visst mange smilefjes=ein kjekk aktivitet med deg i helga😊
Oktavia Skrevet 24. januar 2019 #4 Skrevet 24. januar 2019 Akkurat nå, sug lut skrev: Ikke si et ord når hun begynner å gnåle. Bare kle på henne med makt, fortsatt uten å si et ord, dropp mat og tannpuss om hun ikke samarbeider, ta henne under armen og gå - bær henne om nødvendig - og dump henne på skolen. Hun kommer til å hyle hele veien, forklar henne ved dumping at sånn blir det til hun tar seg sammen og samarbeider, det er hennes valg. Gjort dette og pipa fikk kjapt en annen låt 👋🙌
amandine Skrevet 24. januar 2019 #5 Skrevet 24. januar 2019 Helt enig med luten og oktavia. No more Mr Nice Guy.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #6 Skrevet 24. januar 2019 Jeg har aldri dillet sånn med ungene, vil de ikke kle seg selv blir de påkledd, enkelt og greit. Hadde sagt til henne i fredstid i kveld at denne maktkampen hver morgen begynner bli veldig slitsom. Skole må man på, det er skoleplikt i Norge og alle må dit. Hun kan ikke vinne den kampen. Så fra i morgen er det slutt på tullet, om hun ikke samarbeider kommer du til å tvinge med makt og det blir ukoselig for henne og for deg, men bare hun kan bestemme hvor lenge det blir sånn. Anonymkode: 321f8...74c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #7 Skrevet 24. januar 2019 Uenig med de som sier du må kle på med makt her. Det kan fungere med en fireåring. Men ikke tror jeg det er mulig med en annenklassing, og ikke tror jeg det er klokt. Anonymkode: a7d11...89b
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #8 Skrevet 24. januar 2019 Kan det hende hun faktisk kjeder seg på skolen? Tenk om du ble tvunget til å dra på en dørgende kjedelig jobb hver dag uten mulighet til å slutte. Hadde tatt en prat med læreren før jeg startet maktkampen i hvert fall. Hun er vel bare 7 år. Anonymkode: ea1cf...11b
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #9 Skrevet 24. januar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan det hende hun faktisk kjeder seg på skolen? Tenk om du ble tvunget til å dra på en dørgende kjedelig jobb hver dag uten mulighet til å slutte. Hadde tatt en prat med læreren før jeg startet maktkampen i hvert fall. Hun er vel bare 7 år. Anonymkode: ea1cf...11b Dette er jeg enig i. Hvis hun sier hun kjeder seg, finn ut hvorfor. Er det fordi hun kan alt fra før og ikke får noen utfordringer? Er det fordi hun ikke skjønner det som blir gått gjennom og ikke for med seg noe? Eller er det rett og slett fordi hun heller vil ut å leke? I det en av de to første årsakene så må skolen inn å gjøre noe. Er det fordi hun vil leke, må dere snakke sammen om hvordan det er med skole og at man kan leke i friminuttene og etter skolen. Anonymkode: 1f723...462
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #10 Skrevet 24. januar 2019 Jeg har i perioder måttet kle på min nå tredjeklassing. Samme greia, hun er så treeeeeeg, får ikke gjort ting, begynner å fikle med ting, kan bruke ti minutter på én sokk. Ikke så mye krangling men hun blir irritert fordi jeg maser. Å kle på henne har jeg noen ganger måttet gjøre for å få henne ut døra til rett tid, hadde ikke hjulpet å ha to timer heller. Hun har aldri likt frokost, men en halv skive i hånda når vi går funker, det får hun i seg på vei til skolen. Det har blitt en allmenn enighet i klassen at det er kjeeeedelig, men når vi henter så forteller hun mye, har hatt det fint og gøy. Tror bare hun er litt morragretten. Anonymkode: 69c68...0d4
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #11 Skrevet 24. januar 2019 Herregud, så harde dere er. Skal man gjøre det samme med de som ikke trives på jobben? Jada, bare hold dem nede og dra klærne på med makt. HI må selvfølgelig finne ut hvorfor ungen ikke trives på skolen og deretter snakke med læreren. Skolen skal være et godt sted å være for barna og barna skal ha det bra der. En voksen hadde vært sykemeldt for lenge siden av å presse seg i en jobb med mistrivsel hver dag. Anonymkode: 3eee3...849
sug lut Skrevet 24. januar 2019 #12 Skrevet 24. januar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud, så harde dere er. Skal man gjøre det samme med de som ikke trives på jobben? Jada, bare hold dem nede og dra klærne på med makt. HI må selvfølgelig finne ut hvorfor ungen ikke trives på skolen og deretter snakke med læreren. Skolen skal være et godt sted å være for barna og barna skal ha det bra der. En voksen hadde vært sykemeldt for lenge siden av å presse seg i en jobb med mistrivsel hver dag. Anonymkode: 3eee3...849 Vil du ikke, så skal du. Det gjelder både jobb og skole.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #13 Skrevet 24. januar 2019 9 minutter siden, sug lut skrev: Vil du ikke, så skal du. Det gjelder både jobb og skole. Til dels enig. Men det er ikke alle barn som takler makt like godt. Jeg har to barn, hvorav den ene hadde dette funket på, mens den andre hadde gått i vranglås. Anonymkode: 56ad3...86f
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #14 Skrevet 24. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva kan jeg gjøre? Hun står allerede opp kl. 6 for å ha en time på seg, men allikevel blir det bare stress og mas fordi hun ikke gidder og er treig! Slutt å dulle. Du skal ikke underholde eller lokke eller lure. Du skal være voksen, ha autoritet og sende henne avgårde i rett tid enten hun har fått i seg maten eller ikke. La henne prøve hvordan det er å gå glipp av noe, så strammer hun seg nok opp. Anonymkode: 67502...607
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #15 Skrevet 24. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kan det hende hun faktisk kjeder seg på skolen? Tenk om du ble tvunget til å dra på en dørgende kjedelig jobb hver dag uten mulighet til å slutte. Hadde tatt en prat med læreren før jeg startet maktkampen i hvert fall. Hun er vel bare 7 år. Anonymkode: ea1cf...11b Ja, eller andre ting. Vi hadde noen av de samme utfordringene, og det viste seg at hun ikke trivdes i klassen (masse konflikter, uro etc.). Hun har nå byttet skole og kler seg i en fart. Det kan absolutt ha med trivsel å gjøre. Anonymkode: 5cf65...e91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå