Gå til innhold

Krav på annen stønad enn dagpenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg og min samboer trenger hjelp til å finne en måte å få ting til å gå rundt på. 

Samboeren min var ekstremt uheldig når hun var gravid og fikk problemer med bekkenet og ble sykmeldt. Dette var da rett før kontrakten gikk ut ( Hun hadde årskontrakt og denne skulle fornyes) og det er ikke lov for arbeidsgiver å fornye en kontrakt når arbeidstaker er sykmeldt.

Så siden har hun ikke hatt jobb, før nå. 

Hun jobber 50% fast og får litt tilkalling utover dette, men som regel blir det 50% stilling pr mnd. 

Siden hun jobber 50% fast så får hun ikke dagpenger av NAV. Det vil si at hun får ca 8-9000kr pr mnd utbetalt. 
Det å overleve på min helt gjennomsnittlige lønn og hennes 50% merker man godt når man har hus, bil , 2 barn i barnehage osv. 

Jeg trodde det var slik at om du jobbet 50% så skulle man få de resterende 50% i dagpenger fra nav, men slik er det vist ikke. 

Dette er jo veldig dumt for de som faktisk har lyst til å jobbe men må få økonomien til å gå rundt. 

Om hun ikke jobber og bare får dagpenger så vil hun jo kunne få 14000kr av NAV i mnd, pluss 7000kr om hun tok barnet ut av barnehagen. Da ville jo økonomien gått rundt, men hun får jo ikke kommet seg på jobb markedet og minsten vil heller ikke kunne sosialiseres igjennom barnehage slik som barn burde etter min mening. 

Dette systemet virker jo helt idiotisk og ødelegger så sinnsykt mye. 

Er det noen kloke hoder her som vet om noen andre stønader man kan få ? Er dette vi har fått beskjed av nav om korrekt? 


 

Anonymkode: 09c48...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Nav sine sider så står det inntill 50%, så da burde hun jo ha krav på dagpenger hvis hun ikke jobber noe ekstra, hvis jeg forstår det riktig. det ville jeg ha sjekket igjen var jeg dere.

"Jobber du inntil 50 prosent av din vanlige arbeidstid, blir utbetalingen din tilsvarende redusert. Jobber du over 50 prosent av din vanlige arbeidstid blir utbetalingen helt redusert."

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-når-du-er-arbeidsledig--893

 

Kan dere ha rett på bostøtte kanskje? Redusert barnehagebetaling? Det kommer an på hvor mye du har inn da.

Hvis hun hadde fått full arbeidsledighetstrygd, så kunne dere uansett ikke tatt ungen ut av barnehagen for at minsten skal være hjemme, siden man skal ha barnepass når man mottar dagpenger så man kan delta på kurs og i tiltak.

Anonymkode: fa1be...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...