Gå til innhold

Hvorfor har vi så mange nødnumre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å lære barnet nødnumrene, men det å huske tre ulike nummer, og hvem som er hvem, var lettere sagt enn gjort. Hun kan sangen, men når jeg spør hva som er nummeret til ambulansen har hun ikke peiling. Frister nesten å kun lære henne det ene nummeret, også satse på at de videresender HVIS hun noen gang skulle trenge å ringe.

Hvorfor har vi egentlig tre nødnummer her i landet? Må jo være mye mer lettvint for unger å lære seg ett, sånn som i USA. 

Anonymkode: 32080...b7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En brann er ikke tull du må ringe 110. Har du fått en tyv på do må du ringe 112. Har du veldig vondt ett sted må du ringe 113,det er lett å huske det! 

Den sangen får min 6 åring til å huske de ulike nummerene. Uansett så er det jo ikke så farlig om barnet ditt ikke husker alle tre nummerene så lenge hun kan ett av de. 

Anonymkode: ce9c1...5c7

Skrevet

Selvsagt setter de ssmtalen over ved behov.

Anonymkode: ce9c1...5c7

Skrevet

Og ja, de setter over. Det er bare at man sparer litt tid på å ringe direkte 

Anonymkode: a7783...571

Skrevet

Hvis du ringer 112, så blir alle etater de mener trengs tilkalt. 

Men det å lære disse nummer er ikke så vanskelig. Mine kunne det da de var rundt 4 år. Før det holder det at de kan sangen. Er det noen som er syke, er det 113, er noen som er slemme er det 112, er det noe som brenner, er det 110.

Anonymkode: 9586b...c7a

Skrevet

Man blir veldig ofte satt over :) men fokuser på politiet eller ambulanse... Jeg har ringt ambulanse hvor jeg fikk beskjed om å «sperre av» veien fremtil ambulansen kom og da var jeg redd politiet ville gi meg problemer men da sa de at politiet også hørte på samtalen :) som regel blir man satt til et sentralbord hvor de kobler til alle de rette innsatsene. 

Anonymkode: f018d...8dd

Skrevet

Alfabetisk rekkefølge og stigende nummer:

B - brann 110

P - politi 112

S - sykebil 113

Men som sagt, ingen krise å ringe feil. 

(Dessuten kommer man automatisk til 112 om man ringer 911 fra mobiltelefon i Norge. )

Skrevet

Jeg hørte en røykvarsler hos naboen en gang når jeg bodde i blokk, var midt på natten jeg hadde drukket å var litt tett i nesen, hørte en røykvarsler ule å syntes jeg kjente røyklukt men var veldig usikker. Så det endte med at jeg ringte 112 for å snakke med politiet så de kunne avgjøre. De sendte brannbil, å det var brann på kjøkkenet til naboen, han låg på soffaen rett ved siden av å sov, så når brannvesenet kom så hørte jeg de sa over anlegget sitt "tilkall amk, alle nødetatene" så kom ambulanse, politi og flere brannbiler. Så det er ikke farlig å ringe til feil, de ordner opp uansett. 🙂. Det jekk heldigvis fint med både kjøkkenet og mannen som bodde der 🙂

Anonymkode: 5cb68...703

Skrevet

Jeg ville konsentrer meg om å lære113. De setter over hvis det er noe annet. Jeg kom utfor en stressende situasjon som voksen, og det eneste jeg husket var 113. Alt annet var blankt. Der og da husket jeg såvidt mitt eget navn. 

Anonymkode: 59fb1...28d

Skrevet

Jeg lærte meg 113 for alvor da mannen vekket meg på natten og blodet fosset og det var blod på både vegger og gulv. 

Hadde aldri måtte bruke et nødnummer før det og tenkte ikke noe over det, men etter den natten lærte jeg alle tre og sier dem til meg selv innimellom for å være sikker på at jeg ikke har glemt noen

Anonymkode: 96816...633

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...