Gå til innhold

Har dere kjernejournal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har, men føler det litt ubehagelig å ha den åpen for alle helsepersonell, så jeg har lukket den for alle. Dvs. de kan se den, men må spør om mitt samtykke først. Om jeg skulle havner i en ulykke, da kan legene se den, uten mitt samtykke. Jeg har også sett på varsel, slik at jeg får melding om noen åpner kjernejournalen min. Min mann syns jeg er rar, som ikke bare kan ha den åpen. Men muligheten er jo lagt inn for en grunn, og når jeg ikke føler for å ha den åpen, så bør det vel være greit at jeg har lukket den? Jeg vurderte å slette hele kjernejournalen, men det er litt drastisk. Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 936ef...317

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har og den er åpen. Er ikke så mye å skjule der. Har ingen hemmelige ting der

Anonymkode: 4d1f5...ee0

Skrevet

Jeg har den ikke åpen. Min x er lege og vet han har vært inne og snoket på sin x kone lenge etter bruddet. Ønsker ikke at han har tilgang til mine opplysninger gitt. Selv om de ikke er så spennende.

Anonymkode: 9cf28...472

Skrevet

Jeg tenker at det som står der er så uinteressant at jeg ikke kan skjønne hvordan det kan være av interesse for noen som ikke trenger det fordi det kan være til min fordel. Jeg ser derfor ingen grunn til å ikke ha den åpen. 

Anonymkode: 7b51a...e91

Skrevet

Selvsagt. Og selvsagt er den åpen. Alt annet er paranoid psykobabbel.

Anonymkode: 69523...654

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har den ikke åpen. Min x er lege og vet han har vært inne og snoket på sin x kone lenge etter bruddet. Ønsker ikke at han har tilgang til mine opplysninger gitt. Selv om de ikke er så spennende.

Dette er vel den eneste grunnen jeg har hørt om, der det er lurt med lukket journal. Andre grunner er bare paranoide!

Anonymkode: d5268...d56

Skrevet

Jeg har visst det, men det står jo nesten ingenting der. Bare medisinliste, hvem som er fastlegen min og besøkshistorikk. Hva slags type opplysninger står hos deg som du er ukomfortabel med at andre skal se hi?

Anonymkode: d4b19...352

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har visst det, men det står jo nesten ingenting der. Bare medisinliste, hvem som er fastlegen min og besøkshistorikk. Hva slags type opplysninger står hos deg som du er ukomfortabel med at andre skal se hi?

Anonymkode: d4b19...352

Da er det mulig ditt distrikt ikke har lagt ut full tilgang ennå, men du kan prøve minjournal.no, der ligger epikriser fra sykehus og polikliniske notater iallfall.

Jeg har ikke annet enn besøkshistorikk på min, men det er fordi mitt fylke ikke har det ute på helsenorge ennå.

Anonymkode: 1606f...35b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg hatt den åpen bare for å kunne melde han for brudd på GDPR. Det ville medføre en heftig bot for han.

Anonymkode: 4fbed...558

Skrevet

Åpen, visste ikke at den kan lukkes 🤣 Men har ikke behov for å lukke den, har mange sykdommer

Anonymkode: 00e2d...b0a

Skrevet

Jeg har, men har i svært stor grad sperret tilgangen på opplysninger i den.

Jeg har vært utsatt for journalsnoking tidligere.

Anonymkode: baee8...33f

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er vel den eneste grunnen jeg har hørt om, der det er lurt med lukket journal. Andre grunner er bare paranoide!

Så godt vi fikk avklart det da. Tydeligvis paranoide jeg da. Tar på meg foliehatten, og scroller forsiktig videre ;)

Skrevet

Jeg har en jobb hvor jeg har tilgang på kjernejournaler. Det er ikke mange som har begrenset kjernejournalen sin, men når vi har behov for å se og oppdager at den er begrenset så lurer man jo på hvorfor og hjelpen blir begrenset. Vi har dessuten ikke lov til å se på andre kjernejournaler enn de vi behandler. Det er straffbart og du kan i verste fall miste autorisasjonen.

Anonymkode: ff64e...253

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en jobb hvor jeg har tilgang på kjernejournaler. Det er ikke mange som har begrenset kjernejournalen sin, men når vi har behov for å se og oppdager at den er begrenset så lurer man jo på hvorfor og hjelpen blir begrenset. Vi har dessuten ikke lov til å se på andre kjernejournaler enn de vi behandler. Det er straffbart og du kan i verste fall miste autorisasjonen.

Er nok helt naturlig å undre seg hvorfor, men for min del, så er jeg ikke så opptatt av hva andre tenker om mine valg i denne sammenhengen. 

Fikk en liten aha opplevelse hos bedriftlegen her en dag. Var inne til en slik rutinekontroll,der de sjekker kolesterol, høyde vekt osv. Når jeg satt å pratet med legen, så begynte han å spørre meg om alt mulig som jeg kun har tatt opp med min fastlege. Jeg ble rett å slett tatt litt på senga. Det viste seg at han hadde logget seg inn på mine resepter, og kunne da se alle medisiner jeg bruker, og han kunne dermed se mye mer enn hva jeg ønsket. Jeg har etter det lukket kjernejournalen min, og de resptene jeg ikke ønsker at andre leger skal se har jeg låst.

Skrevet

Fant nettopp ut at det er pga. regelendring i 2019 at bedriftslegen kunne se mine resepter, uten å be om mitt samtykke. Det er mulig å sperre innsikten på helsenorge.no. Jeg sette nettopp på sperring for alle andre leger, så  nå er det kun fastlegen min som kan se reseptene mine.

https://helsenorge.no/e-resept-og-mine-resepter/personvern-og-sikkerhet-for-e-resepter#Blokkere-helsepersonell-fra-å-se-dine-resepter

Skrevet

Til og med tannlegen kan se alle reseptene dine om du ikke setter på sperring. 

Skrevet

Det er veldig synd for deg den dagen du skulle ha behov for legevakt og du trenger andre medisiner mht kontraindikasjoner f.eks. Folk som har reservert seg blir man automatisk mistenksom på.

Skrevet

Det er veldig synd for deg den dagen du skulle ha behov for legevakt og du trenger andre medisiner mht kontraindikasjoner f.eks. Folk som har reservert seg blir man automatisk mistenksom på.

Mistenksom? på hva da? 

Skrevet

Til og med tannlegen kan se alle reseptene dine om du ikke setter på sperring. 

Og fint er det. Jeg er hjerteoperert og går på blodfortynnende, tannlegen kan se hvilken jeg går på og hva jeg evt må slutte med før jeg fjerner en visdomstann.

Systemet er jo ikke laget for å snoke på deg, det er laget for å hjelpe de i helsevesenet å ta riktige beslutninger.

Veldig rart å ønske skjule medisiner o.l. fra andre i helsevesenet synes jeg.

Anonymkode: 23631...b6b

Skrevet

Og fint er det. Jeg er hjerteoperert og går på blodfortynnende, tannlegen kan se hvilken jeg går på og hva jeg evt må slutte med før jeg fjerner en visdomstann.

Systemet er jo ikke laget for å snoke på deg, det er laget for å hjelpe de i helsevesenet å ta riktige beslutninger.

Veldig rart å ønske skjule medisiner o.l. fra andre i helsevesenet synes jeg.

Jeg ser den, men slik som jeg, bruker diverse remedier, så jeg ikke ønsker at alt helsepersonell jeg er i kontakt med skal få se. Og jeg kan jo fint fortelle tannlegen min, om andre medisiner, uten han skal få tilgang til alt.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser den, men slik som jeg, bruker diverse remedier, så jeg ikke ønsker at alt helsepersonell jeg er i kontakt med skal få se. Og jeg kan jo fint fortelle tannlegen min, om andre medisiner, uten han skal få tilgang til alt.

Jeg skjønner det fremdeles ikke, de "div remediene" får du jo fordi kroppen din ikke er frisk, og de beste avgjørelsene for deg og din kropp tas jo når de ser hele mennesket og alle sykdommer under ett, ikke bare et utvalg som du har valgt å fortelle om...

Jeg er selv kronisk syk, ufør og har flere diagnoser. Medisinlisten min er "gresk" for utenforstående fordi fastlegen har gitt meg noen respepter, hjertelegen noen og nevrologen noen. Jeg er sjeleglad for at om jeg skulle bli syk så kan profersjonelle gå inn og se hva jeg tar.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det fremdeles ikke, de "div remediene" får du jo fordi kroppen din ikke er frisk, og de beste avgjørelsene for deg og din kropp tas jo når de ser hele mennesket og alle sykdommer under ett, ikke bare et utvalg som du har valgt å fortelle om...

Jeg er selv kronisk syk, ufør og har flere diagnoser. Medisinlisten min er "gresk" for utenforstående fordi fastlegen har gitt meg noen respepter, hjertelegen noen og nevrologen noen. Jeg er sjeleglad for at om jeg skulle bli syk så kan profersjonelle gå inn og se hva jeg tar.

Vi er alle i forskjellige situasjoner. For meg passer det best å sperre tilgangen for alle, unntatt fastlegen. Jeg har også sperret kjernejournalen, som også har alle disse opplysningene. Om jeg skulle bli akutt syk, eller havne i en ulykke, så kan helsepersonell åpne kjernejournalen uten mitt samtykke, men kun da. Så ser ikke på det som noe risiko å ta, med å ha sperret mine resepter og kjernejournal. Helsepersonell får tilgang viss det er helt krise.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så godt vi fikk avklart det da. Tydeligvis paranoide jeg da. Tar på meg foliehatten, og scroller forsiktig videre ;)

Husk å resirkuler hatten, når du er ferdig med den! 😉

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mistenksom? på hva da? 

De fleste som går fra lege til lege for å få tilgang på beroligende medisiner har reservert kjernejournal....

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er alle i forskjellige situasjoner. For meg passer det best å sperre tilgangen for alle, unntatt fastlegen. Jeg har også sperret kjernejournalen, som også har alle disse opplysningene. Om jeg skulle bli akutt syk, eller havne i en ulykke, så kan helsepersonell åpne kjernejournalen uten mitt samtykke, men kun da. Så ser ikke på det som noe risiko å ta, med å ha sperret mine resepter og kjernejournal. Helsepersonell får tilgang viss det er helt krise.

Jeg jobber på 113. Vi har tilgang på kjernejournaler, vi går inn alltid hvis kritisk informasjon. Da ser vi den somrød.vi går også inn hvis behov ift behandling. Veldig dumt å sperre den. 

Det er ikke lov å gå inn på andres kjernejournaler, og en mister jobb, og kan miste autorisasjonen sin. Jeg hadde aldri turd...

Anonymkode: 56a52...be5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...