Gå til innhold

Trenger råd, jenteklikker i bhg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi leker med alle, har ingen bestevenn. Og det trenger man heller ikke altså, men alle andre jentene har denne ene bestevennen. De er 7 jenter i skolestartergruppa. To og to har funnet hverandre mens jenta mi står utenfor. Jenta mi leker med disse jentene, men mest når den andre er syk og klikkene brytes opp. 

To av disse jentene overnatter hos hverandre ukentlig, og tar gjerne fri fra bhg påfølgende dag. De snakker mye om dette i bhg. Akkurat disse tingene reagerer jenta mi på. Hvordan kan jeg bidra så hun blir mer inkludert både i bhg og i fritiden? Jeg kjenner moren til et par av jentene, og vi har besøkt de. Jentene leker godt sammen, men disse bestevenn'greiene blir så fokus på, så hvis hun andre dukker opp så ser jeg med en gang at klikken er i gang igjen. 

Noen råd? Jenta mi leker mye med gutter, men er ei jåle og liker det samme som jentene. Men ønsker ikke å ha overnatting med mindre det er ei venninne :)

Anonymkode: 5581a...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan går det når du inviterer til overnatting eller til "bli med hjem etter barnehagen" da? Leker de fint sammen da? For det kan jo være noe å prøve, med de forskjellige jentene. 

Anonymkode: 69dab...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente er i en slik klikk. Jeg gjør masse for å bryte det litt opp. De er så avhengig av hverandre at det ikke er bra. Snakk med foreldrene, kanskje de føler som meg. 

Anonymkode: f3037...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg vet at hun ene jenta sliter noe voldsomt når venninna er syk, har fri etc. Moren nevnte dette for meg. Så jeg får snakke litt med de så vi kan se om det kan jekkes litt ned.

 

Når jenta mi har besøk hjemme storkoser de seg, da er det ingen av "klikk-medlemmene" som er tilstede. Men om de leker hos en av de to, og den andre dukker opp, da blir det total forandring i lek og fokus. 

Anonymkode: 5581a...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å snakke med de som jobber i bhg om dette? Min gutt og bestevennen hans var veldig sånn en stund da de gikk i bhg. De var 3 gutter på avdelingen som skulle begynne på samme skole samtidig, så de ansatte la en innsats i å få han tredje inkludert, sånn at han også skulle ha gode venner å begynne på skolen sammen med.

De har jo ofte oppdeling i grupper, når noen skal på tur f.eks. eller andre aktiviteter. Så passet de på å få den tredje gutten sammen med en av de to andre noen av gangene, og alle tre sammen andre ganger. Da vi fikk høre om det inviterte vi også den tredje gutten hjem noen ganger.

Det funket, det gikk ikke lang tid før de var 3 bestevenner i stedet for 2. :)

Anonymkode: 8d2e8...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er de veldig opptatt av at alle skal ha flere enn en, så når noen har blitt for avhengige av hverandre har de bevisst passet på å ha den i forskjellige grupper når de har delt opp avdelingen. Det har fungert veldig bra og alle har noen å leke med og ingen har et problem når "den ene" er syk. 

Anonymkode: f5385...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...