Gå til innhold

Vaksinere mot vannkopper


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal med datteren min til legen i dag for å få resept på vaksine mot vannkopper. Hun er 7.5 år  Andre som har vaksinert barna?

Anonymkode: fbb8a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men ville gjerne gjort det. Men sønnen min er 3, tror ikke sprøyte er så lurt akkurat nå.

Håper det kommer inn i vaksineprogrammet 

Anonymkode: c3742...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Pobie skrev:

Ja, vi har vaksinert mot vannkopper. Kommer til å vaksinere yngste når hun blir gammel nok og. 

Hva begrunnet dere med?

Anonymkode: fbb8a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva begrunnet dere med?

Anonymkode: fbb8a...2ba

Vi vil forhindre at de får vannkopper pga fare for komplikasjoner, og også eliminere risikoen for helvetesild senere i livet siden dette kan føre til ytterligere komplikasjoner, smerter og arr. I tillegg hjelper vi til med å beskytte de som er sårbare i samfunnet, f eks voksne som aldri har hatt vannkopper, gravide, og de med nedsatt immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg visst hvor syk barnet mitt ble av vannkopper hadde jeg definitivt vaksinert. Hun har eksem og vannkoppene gjorde huden hennes ekstra, ekstremt kløende og hun fikk infeksjon i koppene og måtte ha antibiotkakur for å bli kvitt det. Vet det er en ekstrem reaksjon, men det var en utrolig tung tid for oss som jeg gjerne skulle være foruten.

Anonymkode: 59b07...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Pobie skrev:

Vi vil forhindre at de får vannkopper pga fare for komplikasjoner, og også eliminere risikoen for helvetesild senere i livet siden dette kan føre til ytterligere komplikasjoner, smerter og arr. I tillegg hjelper vi til med å beskytte de som er sårbare i samfunnet, f eks voksne som aldri har hatt vannkopper, gravide, og de med nedsatt immunforsvar.

Takk for svar. Fikk resept, så setter første vaksinen over helgen.

Anonymkode: fbb8a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ble jeg aldri vaksinert mot vann kopper. Jeg valgte å vaksinere dem slik at dem ikke skulle oppleve dem to vekene jeg oppleva i barn dommen. 

Anonymkode: ce069...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke hatt noen grunn til å vaksinere. Vannkopper er noe som klør, og som man får én gang i livet. Det er ikke livstruende (med unntak av helt spesielle tilfeller).

Anonymkode: 4c76d...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene barnet mitt fikk komplikasjoner, ble mange ukene hjemme og mange legebesøk. Hadde helt klart vaksinert hvis jeg hadde visst at det kunne bli så ille.

Anonymkode: 26b70...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har ikke hatt noen grunn til å vaksinere. Vannkopper er noe som klør, og som man får én gang i livet. Det er ikke livstruende (med unntak av helt spesielle tilfeller).

Anonymkode: 4c76d...05e

Dette var et spørsmål til de som velger å vaksinere.

Anonymkode: fbb8a...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette var et spørsmål til de som velger å vaksinere.

Anonymkode: fbb8a...2ba

Men nå fungerer faktisk dette forumet slik, at hvem som helst kan svare. Så det får du tåle 🙂 

Anonymkode: 4c76d...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, mine barn hadde vannkopper når de var små. Jeg hadde vaksinert hvis de ikke hadde hatt det når de nærmet seg voksen alder. 

Anonymkode: f03a8...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Har vaksinert mine. Vi har nær familie som må rett på sykehus om de har vært i kontakt med noen som har vannkopper. Med 2 bhg barn tar vi ikke den sjangsen.

Anonymkode: 795dc...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk dere om før dere kaster dere over denne vaksinen.

"– Uten god nok beskyttelse risikerer vi at de vaksinerte barna blir immune, men at denne immuniteten avtar når de blir tenåringer og voksne. På denne måten kan vaksinasjon føre til flere sykdomstilfeller hos voksne."

https://www.nrk.no/livsstil/slipper-vannkopper-med-vaksine-1.11541442

Kanskje like greit at de blir syke som små, og får bedre beskyttelse senere i livet. 

Anonymkode: 055f5...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har ikke hatt noen grunn til å vaksinere. Vannkopper er noe som klør, og som man får én gang i livet. Det er ikke livstruende (med unntak av helt spesielle tilfeller).

Anonymkode: 4c76d...05e

Dette stemmer ikke. Helvetesild er svært vanlig, svært vondt, kan vare i mange uker/måneder, og fører ofte til arrdannelse. Man kan få helvetesild mer enn én gang i livet og man får det kun dersom man har hatt vannkopper. Og som nevnt, vaksiner taes ikke kun for å beskytte en selv, men og for å beskytte de svake i samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pobie skrev:

Dette stemmer ikke. Helvetesild er svært vanlig, svært vondt, kan vare i mange uker/måneder, og fører ofte til arrdannelse. Man kan få helvetesild mer enn én gang i livet og man får det kun dersom man har hatt vannkopper. Og som nevnt, vaksiner taes ikke kun for å beskytte en selv, men og for å beskytte de svake i samfunnet. 

Men det er påvist at vaksinen gir dårligere immunitet enn selve sykdommen og derfor en økt risiko for å faktisk få sykdommen i voksne alder. DET er et mye mer alvorlig scenario. 

Anonymkode: 3baac...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri vaksinert mot vannkopper. Guttungen var nesten ikke syk og fikk ikke særlig utslett heller. Ikke er det en så alvorlig sykdom heller.

Anonymkode: a4012...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er påvist at vaksinen gir dårligere immunitet enn selve sykdommen og derfor en økt risiko for å faktisk få sykdommen i voksne alder. DET er et mye mer alvorlig scenario. 

Anonymkode: 3baac...5cd

Hvor er dette påvist? Studiene jeg har sett viser at vaksinen er 85% effektiv mot vannkopper, og nesten 100% effektiv mot komplikasjoner som følge av vannkopper. Dvs hvis man er vaksinert har man en ørliten sjanse for å få vannkopper likevel, men hvis man får det er det en mildere versjon av sykdommen med kortere varighet og uten risiko for komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke vaksinerer alle er bla. at man muligens har større risiko for f.eks helvetesild osv som voksen. Man vil observere risikoen over tid før man masse vaksinerer. Jeg har aldri hatt vannkopper og vurderer å ta den, men kommer ikke til å vaksinere ungene før den blir rundt 10 om ikke dem har fått det til da. 

Anonymkode: c1ddd...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vedde på at denne vaksinen kommer inn i vaksinasjonsprogrammet. Og da går det 2-3 år, så tror alle at vannkopper er kjempefarlig, og de som ikke vaksinerer er idioter. Merkelig det der... Hvordan vi frykter alle sykdommene som det vaksineres mot i vaksinasjonsprogrammet, men ikke noe sørlig før. 

Anonymkode: 055f5...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Anonym bruker said:

Skal vedde på at denne vaksinen kommer inn i vaksinasjonsprogrammet. Og da går det 2-3 år, så tror alle at vannkopper er kjempefarlig, og de som ikke vaksinerer er idioter. Merkelig det der... Hvordan vi frykter alle sykdommene som det vaksineres mot i vaksinasjonsprogrammet, men ikke noe sørlig før. 

Anonymkode: 055f5...047

Ja..det er litt pussig hvordan folk plutselig er anti-valgets når det er snakk om vannkopper.

Og feilinformerer! Helvetesild er MINDRE sannsynlig etter vaksine enn utbrudd.

Anonymkode: c3742...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Ja..det er litt pussig hvordan folk plutselig er anti-valgets når det er snakk om vannkopper.

Og feilinformerer! Helvetesild er MINDRE sannsynlig etter vaksine enn utbrudd.

Anonymkode: c3742...06d

Anti-vaxxers 

Anonymkode: c3742...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...