Gå til innhold

Anorexia recovery og fysiske symptomer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil bli frisk, mentalt er jeg veldig motivert når det gjelder det å spise, men har fått et nytt problem. Er redd for de fysiske reaksjonene som jeg ser for meg kan komme når jeg begynner med ulike matvarer igjen. Noen med erfaring her? Tenker at kroppen kanskje får helt sjokk av å måtte fordøye uvante ting. Tenker på mageproblemer, kvalme osv.. Må alltid være i nærheten av en do f.eks... Har vært syk i 8 år, men nå er det nok. 

Anonymkode: 9acfc...e4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil bli frisk, mentalt er jeg veldig motivert når det gjelder det å spise, men har fått et nytt problem. Er redd for de fysiske reaksjonene som jeg ser for meg kan komme når jeg begynner med ulike matvarer igjen. Noen med erfaring her? Tenker at kroppen kanskje får helt sjokk av å måtte fordøye uvante ting. Tenker på mageproblemer, kvalme osv.. Må alltid være i nærheten av en do f.eks... Har vært syk i 8 år, men nå er det nok. 

Anonymkode: 9acfc...e4c

Du har jo laget det et problem som en unnskyldning for å starte å spise normalt! Tenker at kroppen kanskje får helt sjokk??   Hva har du tenkt til å starte å spise? Skal du starte med å overspise på Mac Donalds?

Anonymkode: b2717...40d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo laget det et problem som en unnskyldning for å starte å spise normalt! Tenker at kroppen kanskje får helt sjokk??   Hva har du tenkt til å starte å spise? Skal du starte med å overspise på Mac Donalds?

Kjære tid, hva er det for en måte å svare på

Anonymkode: 36ee1...e50

Skrevet

Dårlig gjort å svare slik, anoreksi er faktisk en sykdom og hi spør om råd og støtte i prosessen med å bli frisk. Klart det er skremmende å skulle begynne å spise mat man har unngått i årevis. Anoreksi gjør noe med kroppen og fordøyelsen og det er ikke bare å begynne å spise normalt og da går alt greit. Til hi: så flott at du er motivert for å bli frisk! Jeg vil anbefale deg å starte forsiktig, omtrent som når babyer vennes til fast føde. Små porsjoner, milde matvarer. Introduser magen din for litt nytt av gangen og kanskje lurt å unngå sterke matvarer og mat som gir mye gass i magen og slikt. 

Anonymkode: 119ad...ab9

Skrevet

Får du hjelp?

Den angsten du her lager deg for å spise normalt er like ille som sykdommen selv, kanskje en videreføring av den?

Jeg har ikke anorexia selv, men kjenner to stykker som er "friske" fra det, og jeg tror den angsten du lager deg nå er ganske normal. Hun ene jeg kjenner er vegetarianer, men spiser veldig feil og veldig usunt, for det er mye usunn mat som ikke inneholder kjøtt. Hun andre er uhyggelig kresen, går rundt med vannflasken sin og spiser veldig få ting. Selv om begge i dag er normalvektige er ingen av dem friske sånn som jeg ser det. De har begge et veldig problematisk forhold til mat, selv om de ikke lenger kan si de har anorexia.

Så om du ikke får hjelp så sørg for å få det. Det er veldig viktig i den fasen du er nå, så du lærer deg å spise normalt sunt.

Anonymkode: 2ae4e...274

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Les om refeeding. Det er faktisk farlig. 

HI, spis lite til å begynne med, og lettfordøyelig.

Anonymkode: efe71...b25

Skrevet

Det beste må være å få hjelp av ernæringsfysiolog. Fastlegen kan hjelpe deg med å komme i kontakt med en. Jeg vet ikke hva du har spist hittil og i hvilke mengder, så å komme med råd er vanskelig. Men jeg vet at treg mage og oppblåsthet er vanlig i løpet av den prosessen, men ikke glem at det er forbigående :) Det er bare kroppen som må restartes litt. Lykke til til deg, ta kontroll over deg selv igjen! Heier på deg :)

Anbefaler deg også å ha noen med deg på veien, en psykolog, psykiatrien i kommunen eller fastlegen din.

Anonymkode: c035b...3c0

Skrevet

Det spørs hva du har spist før og hvordan. Har du spist sjelden,- men "normale" måltid? F.eks en normal middag i uken, mens resten er minimalt, men variert? Har du levd på få matvarer og lite av disse jevnt over "Hele tiden"? Har du lengre perioder med overspising etterfulgt av enda lengre perioder faste og intensiv trening? Alt dette vil være med på å påvirke hvordan magen reagerer på mat i "normale" mengder igjen.

Uansett hvordan du vrir og vender på det,- så trenger du hjelp. Det er ikke maten som er problemet, det er hodet ditt. Jeg ville bestilt legetime først som sist og fortalt om problemet og at du nå er klar for å bli frisk. Alt avhengig av din kroppssammensetning om du kan starte terapi og opptrapping av mat samtidig, eller om du må opp i vekt først. Nettopp fordi hodet ditt er problemet og er du for undervektig vil ikke hodet ditt være i stand til å "ta imot terapi". Mest sannsynlig så tenker jeg du kan starte opp med begge deler samtidig da jeg forstår det som at dette er et problem du har i "hemmelighet" (men som mange rundt deg nok har mistanke om at du har.)

Så håper jeg du klarer å ta dette neste steget så fort som mulig. Du har kommet langt når du innrømmer for deg selv at det er et problem! Neste steg (søke hjelp) kan bli enklere ,- eller vanskeligere. Uansett  må du huske på at din vekt/BMI IKKE skal avgjøre hvorvidt du er syk nok! Går tanken på mat og måltid og trening utover evnen til å fungere normalt og/eller bare føles altoppslukende så HAR man en spiseforstyrrelse, selv om man er innenfor det som pr.definisjon er normalvekt. Det er tanker og handlemønster som er problemet,- vekta er bare et symptom som ikke alltid er like tilstedeværende!! Så stå på ditt at du TRENGER hjelp, at du VIL ha hjelp, at du MÅ ha hjelp!!! Lykke til.

Anonymkode: 13cc8...160

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...